strona główna Zespoły napędowe Poprawny montaż sprzęgła
2021-04-12, ostatnia aktualizacja 2021-04-12 06:00

Poprawny montaż sprzęgła

Fot. ZF Aftermarket

Fot. ZF Aftermarket

Sprzęgło stanowi łącznik między silnikiem a przekładnią, a równocześnie jest jedną z najbardziej wytrzymałych części podlegających zużyciu w trakcie eksploatacji pojazdu. Eksperci ZF Aftermarket radzą, jak uniknąć częstych błędów podczas montażu.

Uszkodzenie sprzęgła może mieć poważne konsekwencje dla przekładni, tymczasem złożoność zespołu jest często niedoceniana. Jego montaż należy do trudnych i czasochłonnych, ponieważ wymaga oddzielenia przekładni od silnika. Aby uniknąć często niepotrzebnej i kosztownej ponownej wymiany całej jednostki, konieczna jest wcześniejsza ocena jej stanu technicznego.

Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować uszkodzenie sprzęgła. Najczęstszą przyczyną jest jazda z dużym obciążeniem (na przykład holowanie przyczepy) lub wadliwe działanie systemu zarządzania silnikiem. Specjaliści ZF Aftermarket radzą, aby w przypadku awarii najpierw sprawdzić otaczające sprzęgło podzespoły, w tym jego mocowanie oraz szczelność silnika, sprawność koła zamachowego i przekładni. Firma zaleca użycie zestawu sprzęgła Sachs, który zawiera wszystkie części niezbędne do szybkiej i bezpiecznej naprawy.

Badanie tarczy przed montażem

Tarcza sprzęgła, zwana również tarczą napędową, podczas pracy poddawana jest dużym obciążenieniom i podlega mechanicznemu ścieraniu. Z tego powodu charakteryzuje ją duża odporność na zużycie i wysoką temperaturę pracy. Tarcze sprzęgła Sachs firmy ZF Aftermarket produkowane są zgodnie z najwyższymi standardami OE i specjalnie testowane pod kątem luzów. Mimo to, przed instalacją trzeba dokładnie sprawdzić stan opakowania oraz znajdujących się w nim części, by wykluczyć uszkodzenia powstałe podczas transportu lub spowodowane niewłaściwym składowaniem. Należy się upewnić, że boczne bicie tarczy nie przekracza wartości granicznej, wynoszącej 0,5 milimetra. Ewentualną korektę przeprowadza się za pomocą widelca prostującego, a testowanie przy jego użyciu przebiega szybko i bezproblemowo. Wymagane narzędzie dołączone jest do testera bocznego bicia Sachsa.

Wycentrowanie tarczy

Tarczę sprzęgła należy zamontować we właściwej pozycji. Nieprawidłowy montaż (odwrotną stroną) spowoduje uszkodzenie samej tarczy, jej wielowypustu, dźwigni zwalniającej, a nawet przekładni. Oznaczenie strony montażu można zazwyczaj odczytać na korpusie tarczy sprzęgłowej. Jeśli tam nie udaje się znaleźć żadnych wskazówek, warto porównać nową część ze starą przed rozpoczęciem instalacji.

Tarcza sprzęgła powinna być dokładnie sprawdzona przed montażem

Nowa tarcza sprzęgła musi być dokładnie wycentrowana, aby zapobiec uszkodzeniu wieloklinu piasty. Zakres tolerancji między wałkiem sprzęgłowym a wieloklinem piasty wynosi zaledwie kilka setnych milimetra. Niewielkie nawet niedokładności podczas montażu na wejściowym wale sprzęgłowym mogą uniemożliwić późniejszy ruch elementu w celu odłączenia sprzęgła. Wielowypust piasty powinien ślizgać się na wale przekładni bez oporu.

Smarowanie

ZF Aftermarket zaleca smarowanie wielowypustu piasty za pomocą wysokowydajnego smaru Sachs. Jego lepka konsystencja i odporność na temperaturę powoduje przyleganie do powierzchni bez rozlewania się. Aby zapobiec poślizgowi, gdy sprzęgło zostanie później odłączone, nadmiar smaru musi być od razu usuwany. Należy zwrócić uwagę, by okładziny sprzęgła były całkowicie czyste.

Opracowanie na podstawie materiałów firmy ZF Friedrichshafen AG

Tagi

Sprzęgło 



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane