strona główna Aktualności Bosch poszerza możliwości stosowania napędów elektrycznych
2021-08-11, ostatnia aktualizacja 2021-08-11 14:38

Bosch poszerza możliwości stosowania napędów elektrycznych

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Niektóre zastosowania nadal stanowią ogromne wyzwanie dla napędu elektrycznego: podczas holowania przyczep, pokonywania stromych podjazdów z dużym ładunkiem lub jazdy na dłuższych odcinkach autostrady z dużą prędkością, poziom naładowania akumulatora gwałtownie spada.

Niemal wszystkie samochody elektryczne mają tylko jeden bieg do przodu, a w takich sytuacjach wielostopniowa skrzynia biegów może działać efektywniej. Aby to zademonstrować, Bosch zainstalował w pojeździe testowym bezstopniową automatyczną skrzynię biegów ze stalowym pasem. Ta skrzynia biegów, nazwana CVT4EV (skrót CVT oznacza Continuously Variable Transmission), zwiększa sprawność napędu nawet o 4 procent. W zależności od konstrukcji może to zapewnić większy moment obrotowy w trybie ciągnięcia, lepsze przyspieszenie lub wyższą prędkość maksymalną.

Jednocześnie nie zmienia się typowa dla aut elektrycznych łatwość ich prowadzenia, ponieważ skrzynia biegów stale reguluje przełożenie bez przerywania trakcji.

Zmienne przełożenie skrzyni CVT4EV zapewnia najlepszą równowagę efektywności i osiągów. W tym celu system może dowolnie sterować prędkością i momentem obrotowym silnika elektrycznego. Przy małych prędkościach jazdy niskie przełożenie poprawia przyspieszenie i właściwości jezdne na podjazdach, podczas gdy wyższe przełożenie zwiększa efektywność przy większych prędkościach, a także zwiększa prędkość maksymalną. Ponadto zapewnia zwiększony moment obrotowy podczas holowania i jazdy w terenie przy niższym zużyciu energii. CVT4EV zmniejsza zapotrzebowanie pojazdu na energię szczególnie przy stałych prędkościach jazdy.

Ze względu na mniejsze wymagania dotyczące momentu i prędkości obrotowej, tańszy i bardziej kompaktowy silnik elektryczny może zapewnić takie same lub nawet lepsze osiągi.

Przedstawione przez Boscha rozwiązanie układu napędowego składa się z modułu CVT4EV, falownika, silnika elektrycznego oraz przekładni głównej o przełożeniu dostosowanym do pojazdu. Nadaje się do szerokiej gamy zastosowań: od samochodów średniej wielkości przez samochody sportowe po lekkie pojazdy użytkowe. Ponieważ układy napędowe dają się często dostosowywać do danego obszaru zastosowania za pomocą indywidualnego oprogramowania, to można zmniejszyć liczbę wersji sprzętu. Obniża to koszty zarówno rozwoju, jak i produkcji. Ponadto zastosowanie CVT4EV umożliwia realizowanie różnych trybów jazdy dla różnych typów pojazdów.

W porównaniu z alternatywnymi rozwiązaniami wielobiegowymi dla samochodów elektrycznych, CVT4EV oferuje większy wzrost momentu obrotowego i prędkości obrotowej przenoszonych na koła. Zapewnia również całkowicie płynną zmianę biegów bez szarpnięć. Ponadto większy zakres przełożeń przekładni CVT zmniejsza prędkość silnika elektrycznego, co zapewnia jeszcze płynniejszą i cichszą jazdę.

Koncepcja CVT4EV z podzespołami Boscha została opracowana przez Bosch Transmission Technology B.V., holenderską spółkę zależną firmy.

Tagi

Bosch 



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane