Ilustracja: Freepik
Pył hamulcowy powstaje przy każdym hamowaniu i choć jest niewidoczny gołym okiem, to wpływa na wygląd felg, trwałość układu hamulcowego oraz jakość powietrza, którym oddychamy
Troska o środowisko naturalne i zdrowie ma wiele wymiarów, a jednym z nich jest budzący spore zainteresowanie oraz mający związki z motoryzacją pył z klocków hamulcowych. Czy rzeczywiście ma on znaczący wpływ na jakość powietrza i nasze zdrowie, a jeśli tak, to jak redukować pylenie hamulców?
Gdy okładzina klocka zaciska się na tarczy, odrywają się z nich mikroskopijne cząstki metali, żywic i wypełniaczy ceramicznych. Najdrobniejsze mają średnicę poniżej mikrometra (1 µm) i bez trudu docierają do dróg oddechowych. Skala takiej emisji zależy od składu mieszanki ciernej, temperatury pracy układu oraz stanu tarcz.
Drobiny z hamulców zagrażają zdrowiu
Badania Uniwersytetu Southampton opublikowane w lutym 2025 r. wskazują, że wybrane frakcje pyłu hamulcowego mogą wywoływać silniejszy stres oksydacyjny w komórkach płuc niż cząstki pochodzące z nowoczesnych silników diesla wyposażonych w filtry DPF. Dotyczy to także pojazdów elektrycznych, bo one również wymagają stosowania hamowania ciernego przy niskich prędkościach lub w sytuacjach awaryjnych.
Jak producenci starają się redukować pylenie?
Dla przykładu, mieszanki stosowane do produkcji klocków hamulcowych przez firmę Steinhof mają ograniczony udział miedzi i stali w składzie okładzin, a dzięki temu felgi brudzą się wolniej i skuteczność hamowania pozostaje na najwyższym poziomie. Stabilny współczynnik tarcia nawet przy bardzo wysokich temperaturach, skraca drogę hamowania - zarówno w gęstym ruchu miejskim, jak i podczas jazdy autostradą. Precyzyjne mieszanie i prasowanie materiału ciernego z naciskiem do 800 ton zapewnia jego jednolitą strukturę, przekładając się na równomierne zużycie klocków i wolniejsze ścieranie całego układu.
Redukowanie pylenie hamulców i sposoby dla zachowania czystszych felg to:
Katalog i serwis Steinhof - wygoda przy wyborze i montażu
Internetowy katalog firmy Steinhof pozwala dobierać właściwe komplety według marki, modelu i roczniku auta w kilka sekund. Kierowcy, którzy wolą zdać się na specjalistów, powinni korzystać z profesjonalnych serwisów, gdzie cały układ hamulcowy - od diagnozy po montaż - obsługiwany jest w jednym miejscu.
- Choć całkowite wyeliminowanie pyłu hamulcowego jest niemożliwe, to możemy ograniczyć jego emisję nawet o kilkadziesiąt procent. Kluczem jest mieszanka cierna zaprojektowana z myślą o niskim pyleniu oraz regularny serwis prowadnic i tłoczków. Firma Steinhof stara się łączyć oba te elementy, a kierowca może zyskać nie tylko czystsze felgi, lecz przede wszystkim pewność skutecznego hamowania niezależnie od warunków - mówi Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof
Pył z klocków hamulcowych jest i pozostanie naturalnym skutkiem tarcia, ale przemyślany dobór klocków i styl jazdy mogą zmniejszać emisję drobin z niego pochodzących nawet o połowę. To konkretna korzyść dla całego układu hamulcowego, felg, a także dla naszego zdrowia i środowiska.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz