strona główna Ciekawostki Stacje Kontroli Pojazdów - dodatkowe badania i ich ceny
2025-10-27, ostatnia aktualizacja 2025-10-27 10:13

Stacje Kontroli Pojazdów - dodatkowe badania i ich ceny

Poradnik firmy Steinhof wskazuje 5 sytuacji, które powodują konieczność udania się do Stacji Kontroli Pojazdów

Poradnik firmy Steinhof wskazuje 5 sytuacji, które powodują konieczność udania się do Stacji Kontroli Pojazdów

Stacje Kontroli Pojazdów pełnią funkcje wykraczające poza coroczne okresowe badania techniczne. W kontekście nowych regulacji dotyczących zmian tabeli opłat za badania techniczne warto zwrócić uwagę na to - kiedy dodatkowo trzeba zgłosić się z pojazdem do SKP. Jest to na przykład obowiązkowe po montażu haka holowniczego, a zignorowanie tego może skutkować mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przez organ kontrolujący. Można wskazać pięć takich sytuacji, kiedy obowiązkowa jest wizyta w SKP.

Przegląd okresowy - badanie techniczne pojazdu

To najczęściej wykonywany zakres kontroli pojazdu w SKP - okresowe sprawdzanie stanu technicznego pojazdu. Nowe pojazdy przechodzą pierwsze badanie po trzech latach, następne - po kolejnych dwóch latach, a później już corocznie. Zakres badania obejmuje kontrolę m.in.: danych identyfikacyjnych pojazdu, tłumienności amortyzatorów, siły hamowania, kontrolę luzów w układzie zawieszenia, prawidłowości ustawienia i kompletności oświetlenia w pojeździe.

Od 19 września 2025 roku stawka za badanie techniczne samochodu osobowego wynosi 149 zł brutto, a pojazdu z instalacją gazową LPG/CNG wraz ze specjalistycznym badaniem to koszt w wysokości 245 zł brutto. W przypadku motocykla i ciągnika obecnie wynosi 94 zł brutto, a pojazdu ciężarowego (3,5-16 t) 234 zł brutto.

Waloryzacja opłat za badania techniczne obowiązuje wszystkie Stacje Kontroli Pojazdów, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 3 września 2025 r., stąd wszyscy zlecający są zobowiązani do uiszczenia opłat w nowych stawkach; podniesionych po ponad 20 latach.

Badanie techniczne przed pierwszą rejestracją w kraju

Dla sprowadzanych pojazdów z zagranicy wymagających identyfikacji danych przed rejestracją w Polsce - SKP wykonuje badanie techniczne przed pierwszą rejestracją w kraju na potrzeby wydziału komunikacji. Jeśli diagnosta nie stwierdzi usterek wydaje zaświadczenie, które dołącza się do dokumentacji rejestracyjnej.

Montaż haka holowniczego

To szczególnie ważny przypadek, ponieważ montaż haka jest zmianą konstrukcyjną pojazdu, a więc wymaga formalnego potwierdzenia prawidłowości montażu przez diagnostę. Jaki przebiega ten proces:

  • hak musi mieć odpowiednią homologację i tabliczkę znamionową, montaż wiązki elektrycznej również podlega ocenie,
  • badanie w SKP - diagnosta sprawdza prawidłowość montażu haka (mocowania, odległości, wytrzymałości); działanie wiązki elektrycznej (światła przyczepy, sygnały); czy hak posiada homologację/tabliczkę znamionową. Jeśli montaż haka został wykonany prawidłowo a hak posiada odpowiednie oznakowanie homologacyjne, diagnosta wydaje zaświadczenie z pozytywnym wynikiem badania,
  • wpis w dowodzie rejestracyjnym (WK) - z zaświadczeniem od diagnosty udajemy się do Wydziału Komunikacji z dokumentami rejestracyjnymi  (dowód rejestracyjny, karta pojazdu jeśli jest, zaświadczenie). Wpis haka do dowodu jest bezpłatny, chyba że korzysta się z pełnomocnika (wtedy opłata 17 zł).

Opłata za badanie techniczne przystosowania pojazdu do ciągnięcia przyczepy to 53 zł brutto (regulowane rozporządzeniem). Jest jednorazowa, a późniejsze badania okresowe pojazdu nie zawierają dodatkowej opłaty za badanie haka. Właściciel po wykonaniu badaniu technicznego haka holowniczego ma 30 dni na zgłoszenie jego montażu w Wydziale Komunikacji.

Pojazd z zatrzymanym dowodem/badanie „pokolizyjne”

Jeśli policja zatrzyma dowód rejestracyjny (np. z powodu uszkodzonego oświetlenia, przekroczonej emisji spalin samochodu), pojazd musi przejść dodatkowe badanie techniczne w SKP. Ma ono potwierdzić, że wskazane usterki zostały usunięte. Koszty zależą od liczby elementów wymagających kontroli. Najczęściej badanie dodatkowe po kolizji samochodu osobowego kosztuje 292 zł brutto (149 zł + 143 zł).

Rejestracja pojazdów zabytkowych

Aby pojazd otrzymał status zabytkowego, musi przejść ocenę techniczną w Okręgowej SKP. Diagnosta ocenia stan pojazdu, oryginalność podzespołów, a w razie potrzeby określa ograniczenia prędkości.

- Wzrost opłat za badania techniczne stanowi uzasadniony krok w kierunku utrzymania rzetelności procesów diagnostycznych oraz zapewnienia najwyższej jakości wyposażenia pomiarowego. Z kolei zastosowanie haków holowniczych marki Steinhof daje pewność pełnej zgodności z wymogami homologacyjnymi, co przekłada się na bezpieczeństwo eksploatacji i pozytywną ocenę pojazdu podczas kontroli technicznej - mówi Michał Sumara, uprawniony diagnosta samochodowy i menadżer Serwisów Steinhof.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2