strona główna Zespoły napędowe Podręcznik mechaniki pojazdowej: Montaż wysprzęglika hydraulicznego
2011-05-09, ostatnia aktualizacja 2011-05-09 08:11

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Montaż wysprzęglika hydraulicznego

Montaż wysprzęglika hydraulicznego

Fot. Schaeffler

Montaż wysprzęglika hydraulicznego

Wysprzęglik hydrauliczny CSC (ang. concentric slave cylinder), podobnie jak sprzęgło i koło zamachowe, podlega zużyciu i musi być zastąpiony nowym podczas każdorazowej wymiany sprzęgła.

Wysprzęgliki LuK 510 0073 10 montowane są w samochodach: Alfa Romeo 159; Fiat Croma (194); Opel: Astra G i Astra H, Combo, Corsa C i D, Meriva, Signum, Tigra, Vectra B i C; Zara; Saab 9-3; Vauxhall: Astra Mk IV i Mk V, Combo, Corsa Mk II, Meriva, Tigra, Vectra, Vectra Mk II, Zara, Zara Mk II.

Jeśli nowy wysprzęglik różni się kształtem od wcześniej zamontowanego, należy odpowiednio zmodyfikować jego połączenia z układem hydraulicznym. Wymianę rozpoczyna się od zdemontowania i właściwego zutylizowania części starego układu wysprzęglania. Następnie należy założyć nową uszczelkę kołnierza skrzyni biegów i wstępnie zamocować wysprzęglik, dokręcając równomiernie śruby palcami, by nie dopuścić do jego przekrzywienia. Potem wsuwa się adapter przez otwór w obudowie sprzęgła i wciska go w króciec wysprzęglika aż do wyraźnego kliknięcia. Wtedy śruby mocujące można już dokręcić momentem 10 (+1) Nm. Na koniec nasuwa się zatrzaskowe złącze przewodu na wystający adapter do słyszalnego kliknięcia.

Przed montażem trzeba sprawdzić, czy na złączu przewodu hydraulicznego nie pozostała stara uszczelka lub jej resztki mogące ograniczać dopływ płynu roboczego, a nawet doprowadzić do pęknięcie lub rozerwania wysprzęglika.

Po zakończonym montażu konieczne jest odpowietrzenie całego układu. Najpierw odpowietrza się układ hydrauliczny, a potem osobno sam wysprzęglik.

Montaż i działanie wysprzeglika

Po lewej: Części układu wysprzęglania: 1. wysprzęglik, 2. uszczelka kołnierza skrzyni biegów, 3. przewód ciśnieniowy, 4. przelotka chroniąca przewód

Po prawej: Zestaw LuK 510 0073 10: 1. wysprzęglik, 2. uszczelka, 3. adapter

Poniżej: 1. kontrola złącz, 2. nieusunięta stara uszczelka blokuje dopływ do wysprzeglika, 3. wysprzęglik zniszczony wskutek wadliwego montażu

Montaż i działanie wysprzęglika

Odpowietrzanie prowadzi się w kolejności z dołu do góry, czyli od zaworka odpowietrzającego do zbiornika wyrównawczego. W tym celu należy połączyć zbiornik wyrównawczy ze zbiorniczkiem przechwytującym za pomocą adaptera, zdjąć osłonkę z zaworka odpowietrzającego, połączyć adapterem przyrząd odpowietrzający z zaworkiem i uruchomić ten przyrząd. Uzyskane ciśnienie nie może przekraczać 2 barów. Wtedy odkręca się zaworek odpowietrzający o 2-3 obroty. Układ jest prawidłowo odpowietrzony, jeśli do zbiorniczka przechwytującego spływa płyn pozbawiony pęcherzyków powietrza, co pozwala zakręcić zawór oraz wyłączyć i odłączyć przyrząd. Przy podłączonym przyrządzie nie wolno naciskać na pedał sprzęgła!

Do odpowietrzenia wysprzęglika potrzebne są dwie osoby i odpowiedni zapas płynu w zbiorniku wyrównawczym. Po połączeniu zbiorniczka przechwytującego z zaworkiem odpowietrzającym wciska się wolno do oporu i przytrzymuje pedał sprzęgła, a potem odkręca się zawór odpowietrzający i zakręca go ręcznie po ustaniu wypływu płynu lub powietrza. Następnie łagodnie zwalnia się pedał sprzęgła i po odczekaniu 2-3 sekund powtarza poprzednie czynności co najmniej 10 razy lub aż do zaniku pęcherzyków powietrza w płynie. Wówczas dokręca się zawór odpowietrzający momentem 5 Nm i odłącza zbiorniczek przechwytujący. Pozostaje na zawór nałożyć osłonkę, uzupełnić stan płynu do maksymalnego poziomu i zamknąć zbiorniczek wyrównawczy. Na koniec wciska się wolno pedał sprzęgła około 10 razy, by skontrolować siłę nacisku i dodatkowo w tym celu przeprowadza się jazdę próbną.

Podczas czynności montażowych nie wolno wciskać łożyska wysprzęglika, by nie uszkodzić jego wewnętrznej uszczelki, ani używać jakichkolwiek smarów lub substancji czyszczących. Należy stosować wyłącznie płyn hamulcowy dopuszczony przez producenta pojazdu.

Właściwe części zamienne można odnaleźć w katalogu online na: www.Schaeffler-Aftermarket.de lub www.RepXpert.com

  • 2019-09-27 18:53

    nie ma słowa wysprzeglik oficjalnie

    Wiktor

    https://sjp.pwn.pl/doroszewski/wyprzegnik;5521659.html

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane