strona główna Wydarzenia Piesi i rowerzyści w ruchu drogowym
2011-05-26, ostatnia aktualizacja 2011-05-26 10:44

Raport bezpieczeństwa DEKRA 2011

Piesi i rowerzyści w ruchu drogowym

Fot. archiwum

Fot. archiwum

DEKRA Polska sp. z o.o. zorganizowała 10 maja 2011 r. w Warszawie konferencję poświęconą prezentacji naj- nowszego, tegorocznego raportu o stanie bezpieczeństwa na europejskich i polskich drogach w zakresie dotyczącym pieszych i rowerzystów.

W kwestiach związanych z motoryzacją i ruchem drogowym DEKRA jest instytucją najbardziej kompetentną, ponieważ zajmuje się nimi od 1925 roku, początkowo w Niemczech, a obecnie w 50 krajach Europy, jak również w Ameryce Północnej, Brazylii i Afryce Południowej. Zatrudnia dziś łącznie ponad 24 000 pracowników. Ma wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego nie tylko poprzez okresowe badania pojazdów i zapobieganie wypadkom dzięki eliminacji usterek technicznych, lecz także dzięki własnym ośrodkom badawczym i certyfikacyjnym oraz swej aktywnej obecności w wielu organizacjach międzynarodowych, istotnych dla rozwoju motoryzacyjnego ustawodawstwa, przede wszystkim w ramach UE. Prowadzi też własne wielkie przedsięwzięcia społeczno-edukacyjne.

W zakresie problematyki objętej tegorocznym raportem na szczególną uwagę zasługują następujące tego rodzaju akcje:

  • „Sicherheit braucht Köpfchen” (czyli upowszechnianie dziecięcych czapek odblaskowych),
  • „Gulliver Autos” (cykl efektownych pokazów uświadamiających skalę zagrożenia, jakim są dla pieszych najmniejsze nawet pojazdy samochodowe),
  • „SafetyCheck” (kontrola pojazdów z punktu widzenia ich bezpiecznego uczestnictwa w ruchu),
  • „Safety Plus” (wspólna z firmami Daimler i Allianz inicjatywa dotycząca bardziej bezpiecznych dla pieszych i rowerzystów konstrukcji samochodów ciężarowych i dostawczych),
  • „Martwy kąt w samochodach ciężarowych” (sprawy związane z poprawą widoczności ze stanowiska kierowcy w tego rodzaju pojazdach),
  • „Fair Repair“ (popularyzacja zagadnień bezpieczeństwa pojazdów po dokonanych naprawach).

W samym Raporcie DEKRA 2011 można znaleźć szczegółowe opracowanie takich zagadnień, jak:

  • niebezpieczeństwo wypadku z udziałem pieszych i rowerzystów,
  • procentowy wskaźnik śmiertelnych ofiar wypadków dla poszczególnych rodzajów uczestnictwa w ruchu drogowym,
  • przykłady niewłaściwych zachowań pieszych i rowerzystów oraz typowych wypadków z ich udziałem.

Dokonanym ustaleniom towarzyszą liczne wnioski, mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ich alarmująca niekiedy wymowa ma jednak swoje pozytywne skutki, także w odniesieniu do naszych krajowych realiów. W ciągu ostatniego dziesięciolecia w Polsce wskaźnik procentowy wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów systematycznie malał z 36,6% w 2000 r. do 29% w roku 2009. To nie znaczy jednak, by był on zadowalający, skoro w 2009 roku śmierć na polskich drogach poniosło 1 477 pieszych a 12 328 zostało rannych.

W związku z tym autorzy raportu zalecają m.in.:

  • zwiększenie liczby rowerzystów korzystających z kasków ochronnych,
  • używanie dobrze widocznej odzieży z elementami odblaskowymi,
  • optymalizację infrastruktury drogowej,
  • wyposażenie rowerzystów w czynne i bierne systemy oświetlenia,
  • przeprowadzanie regularnych kontroli rowerów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ich ruchu na drogach,
  • używanie elementów odblaskowych przy chodzikach i wózkach inwalidzkich,
  • większe rozpowszechnienie elektronicznych systemów oświetlenia samochodów ułatwiających kierowcom obserwację drogi,
  • ujednolicenie przepisów ruchu drogowego na terenie Unii Europejskiej,
  • stworzenie w Unii Europejskiej spójnej bazy danych dotyczących wypadków drogowych.

Galeria: Konferencja DEKRA w Warszawie, 10 maja 2011

Konferencja DEKRA

Konferencja DEKRA

Konferencja DEKRA


 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2