strona główna Opracowania teoretyczne Samochód w dobrej kondycji
2011-06-03, ostatnia aktualizacja 2011-06-03 22:09

Samochód w dobrej kondycji

Fot. Variant

Fot. Variant

Mycie samochodów jest cennym uzupełnieniem usługowej oferty warsztatów o różnych specjalnościach, lecz sam przejazd przez myjnię to stanowczo za mało, by uznać, że klient rzeczywiście został obsłużony kompleksowo.

Ręczne mycie samochodu ma bardzo wiele zalet. Przede wszystkim może być dokładne, pozwala przy okazji skontrolować stan karoserii, a przy poprawnym wykonaniu okazuje się też najbezpieczniejsze dla lakierniczych powłok. Jego właściwe efekty zapewnia w po- czątkowej fazie użycie preparatu o wysokiej jakości, np. Rally Shampoo Gel. Nie warto dla pozornej oszczędności sięgać po środki byle jakie, gdyż odbija się to negatywnie na stanie lakieru i może zrazić stałego klienta. Poza tym stosowany środek powinien: posiadać przede wszystkim bardzo dobre właściwości myjące, być wydajny i nie pozostawiać smug.

Zaczynamy od spłukania samochodu wodą, następnie roztworem wody i szamponu, z użyciem gąbki. Najpierw myjemy dach, szyby, a następnie pozostałe elementy karoserii. Na koniec pozostaje tylko obficie spłukać samochód. W wykonywaniu tych czynności najbardziej pomocne są coraz popularniejsze w Polsce myjnie bezdotykowe.

Konkurs

Zabezpieczenie lakieru

Tego rodzaju zabiegi mają chronić lakier nadwozia przed szkodliwymi skutkami zanieczyszczenia powietrza i działaniem promieni słonecznych. Należy do nich stosować specjalne preparaty pielęgnacyjne w postaci emulsji lub wosku. Na rynku dostępnych jest wiele odpowiednich produktów. Jeden z nich to np. Nu Finish (nr 1 według badań amerykańskich konsumentów). Jego wyjątkową cechą oraz dowodem najwyższej jakości jest fakt, iż zabezpiecza karoserię przez cały rok. Wystarczy go tylko raz dokładnie nałożyć.

Oprócz efektów wizualnych tego rodzaju powłoka zmniejsza przywieranie kurzu do pojazdu oraz chroni lakier przed chemicznym oddziaływaniem zanieczyszczonego powietrza.

Na 4 kołach

Wielu kierowców traktuje felgi aluminiowe i opony jak własne buty. Jeśli są zakonserwowane w należyty sposób (oczyszczone, wypastowane), to nie tylko wyglądają jak nowe, lecz z pewnością będą też dłużej służyć.

Prawidłowo napompowana opona samochodowa mniej się zużywa, nie pęka i nie parcieje tak szybko z biegiem lat, jeśli do jej konserwacji używamy specjalnie do tego celu przeznaczonych środków. Między innymi z tego powodu na rynek został wprowadzony pakiet „Czyste koło”, czyli zestaw dwóch preparatów: do kompleksowego czyszczenia felg aluminiowych –Sunnycar AluwheelCleaner  i konserwacji opon – Sunnycar Black Tire Renovator.

Czyszczenie Warsztaty motoryzacja

Kolejne fazy zastosowania pakietu preparatów „czyste koło”

Bartłomiej Lignarski, product manager Variant Service, zaleca, by przy okazji czyszczenia od czasu do czasu zdjąć koła i sprawdzić, w jakim stanie technicznym są opony, tarcze i klocki hamulcowe oraz samo mocowanie felg. Jest to szczególnie wskazane podczas przygotowywania samochodu do dłuższej trasy, czyli np. wakacyjnego wyjazdu za granicę, i tak samo ważne, jak dokonywane wówczas sprawdzenie stanu oleju silnikowego, płynu chłodniczego, hamulcowego i płynu wspomagania układu kierowniczego.

Dobrze utrzymane wnętrze

W Polsce ulubionym środkiem do pielęgnacji wnętrza samochodu jest cockpit spray. Jednak starcie kurzu to nie wszystko. W pielęgnacji wnętrz samochodu trzeba pamiętać o:

  • umyciu szyb od wewnątrz - polepsza to zdecydowanie widoczność i bezpieczeństwo jazdy, poza tym tłuste szyby łatwiej ulegają zaparowaniu;
  • odkurzeniu, a następnie wyczyszczeniu specjalnym środkiem poplamionej lub zakurzonej tapicerki. 

Nie należy do tych prac stosować preparatów czyszczących o bardzo intensywnych zapachach, bo te mogą źle wpływać na kierowcę i pasażerów.

Przysłowiową „wisienką na torcie” może być odświeżacz powietrza z serii Rally Deo Smile. Jego dobrze dobrany zapach daje zwiększoną przyjemność z jazdy oraz powoduje, że wnętrze naszego samochodu będzie zawsze pachnące. Odświeżacze te dostępne są w 6 wersjach zapachowych (breeze, vanilla, pine, jungle, citrus, fresh), a dzięki specjalnej osmotycznej membranie zapach uwalnia się przez około 6 tygodni.

Niezbędna dezynfekcja

Przewrotnie można stwierdzić, że wnętrze pojazdu zaczyna się na zewnątrz jego nadwozia. Mam tu na myśli coraz bardziej powszechny element wyposażenia samochodu, czyli klimatyzację. Jej działanie pozytywnie wpływa na pasażerów w upalne dni, a nawet pomaga w odparowaniu szyb zimą. Jednak specyfika działania tego układu sprawia, iż zaniedbany może być nawet groźny dla zdrowia.

Czyszczenie Warsztaty Moptoryzacja

Komplet środków do utrzymania pojazdu w dobrej kondycji, nie tylko wizualnej

Tu znów pozwolę sobie przytoczyć opinię kolegi-specjalisty. Grzegorz Kulig - product manager marki Pulsar Clima Fresh - twierdzi, iż najważniejszym elementem układu klimatyzacji w kabinie jest parownik (wymiennik ciepła). Jest on podczas pracy zimniejszy niż otoczenie, więc na nim następuje kondensacja pary wodnej, a w tej wilgoci rozwijają się pleśń i drobnoustroje wydzielające przykry zapach. Do ich poprawnego zwalczania służą specjalne preparaty, przed których użyciem warto najpierw zapoznać się z instrukcją obsługi umieszczoną na opakowaniu. Na przykład preparat Pulsar Clima Fresh należy wprowadzić do układu od strony filtra przeciwpyłkowego, a nie kabiny (chyba, że filtr ten znajduje się w kabinie). To, zdaniem Grzegorza, bardzo powszechny błąd, znacznie skracający skuteczność działania produktu i  uniemożliwiający dobre oczyszczenie parownika z grzybni.

Należy też pamiętać, że klimatyzację czyścimy i odświeżamy po jej włączeniu przy uruchomionym silniku. Po wprowadzeniu preparatu przełączamy układ na obieg wewnętrzny, zamykamy drzwi i okna, pozostawiając pracujący silnik na kilkanaście minut. Oczywiście w tym czasie pozostajemy na zewnątrz pojazdu. Czyszczenie klimatyzacji należy powtarzać dwa-trzy razy w sezonie letnim.

Na koniec uprzedzam, by nie dawać się zwieść urokowi dużych opakowań preparatów do czyszczenia klimatyzacji. Są one często wypełnione dodatkową porcją wody, która i tak musi odparować. Więc na dobrą sprawę tylko wydłużamy cały proces i ponosimy ryzyko wywołania zwarcia w układach elektrycznych np. silnika dmuchawy. Zasadą jest, że im mniejsze opakowanie, tym preparat powinien być skuteczniejszy, bo jest bardziej skoncentrowany i zawiera mniej wody.



Krzysztof Prokopowicz
Senior Product Manager VARIANT SA


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2