strona główna Nadwozia Naprawa i wymiana szyb samochodowych
2009-10-15, ostatnia aktualizacja 2009-10-15 22:32

Naprawa i wymiana szyb samochodowych

Po pewnym czasie przednie szyby samochodowe matowieją, zwłaszcza w zasięgu wycieraczek

Fot. GW Trends, VW, Pro Glass, archiwum

Po pewnym czasie przednie szyby samochodowe matowieją, zwłaszcza w zasięgu wycieraczek

Szyby należą do części samochodu, które ulegają stopniowemu zużyciu lub uszkodzeniom awaryjnym. Ich demontaż bywa też konieczny podczas blacharskich i la- kierniczych napraw nadwozi.

Ze względów bezpieczeństwa w oknach samochodowych stosuje się wyłącznie szyby specjalne: hartowane lub klejone. Pierwsze są litymi taflami szklanymi o zróżnicowanej twardości: znacznej przy obu powierzchniach i stosunkowo niewielkiej w warstwie wewnętrznej. Dzięki temu ich ewentualne rozbicie sprawia, że rozpadają się na bardzo drobne kawałki o tępych krawędziach. Drugie składają się z tafli zewnętrznej i wewnętrznej, rozdzielonych warstwą przezroczystej foli i przyklejonych do niej kauczukiem butylowym. Po uderzeniu twardym przedmiotem ulegają lokalnym tylko uszkodzeniom, nie tracąc przy tym przejrzystości ani swych walorów osłonowych. W przednich oknach, i przeważnie też tylnych, wszystkich nowoczesnych samochodów umieszcza się szyby klejone, w bocznych zaś - na ogół hartowane.

Poszczególne okna pojazdu różnią się także sposobem osadzenia szyby w otworze nadwozia. W samochodach osobowych, dostawczych i kabinach ciężarówek występują okna stałe (przednie, tylne i niektóre boczne) oraz otwierane - opuszczane lub uchylne (głównie w drzwiach i ewentualnie w dachu). Autobusy o nowszej konstrukcji mają natomiast wszystkie szyby zamocowane na stałe. W starszych pojazdach okna stałe mocowano w otworach za pośrednictwem gumowych uszczelek, w nowszych - już niemal wyłącznie metodą wklejania. Szyby wklejane dzięki dość sztywnemu połączeniu z konstrukcją nadwozia uczestniczą w przenoszeniu jej obciążeń. Poza tym rozwiązanie takie poprawia aerodynamikę pojazdu i zmniejsza pracochłonność montażu w fabryce oraz w trakcie przeprowadzanych napraw.

Mocowanie szyb samochodowych

Zakres wykonywanych prac

Szyby przednie w trakcie użytkowania wieloletniego lub przebiegającego w warunkach silnego zapylenia tracą stopniowo przejrzystość na skutek erozyjnego zużycia swych zewnętrznych powierzchni. Szczególnie narażone są na to fragmenty położone w zasięgu ramion wycieraczek. Jednak tego rodzaju zużycie, nawet dość znaczne, nie oznacza jeszcze konieczności kosztownej (zwłaszcza w ciężkich pojazdach użytkowych) wymiany całych tafli. Zazwyczaj skutecznym zabiegiem okazuje się w takich wypadkach mechaniczne polerowanie szkła za pomocą mechanicznej polerki, z użyciem specjalnej pasty ściernej rozcieńczanej wodą lub glikolem. Nie wymaga to wymontowywania szyby z pojazdu. Polerować można zarówno szyby hartowane, jak i klejone.

Niekonieczna jest także wymiana ani demontaż szyb klejonych po ich miejscowym uszkodzeniu przez pojedyncze uderzenia kamieni. Powstające wówczas ubytki mogą mieć kształt nieckowatych zagłębień, promieniście rozchodzących się pęknięć lub pojedynczych, lecz dość głębokich rys, sięgających co najmniej do folii dzielącej sklejone tafle, a często nawet na wskroś wszystkich warstw.

W takich przypadkach stosuje się naprawy polegające na odbudowie brakujących fragmentów szkła przezroczystymi żywicami syntetycznymi.

W specjalistycznych samochodowych zakładach szklarskich przeprowadza się także naprawy lub wymiany foliowych powłok grzejnych umieszczanych na tylnych szybach samochodów osobowych. W placówkach tych oferowane są ponadto usługi polegające na przyklejaniu do szkła urwanych lusterek wewnętrznych, zawiasów, uchwytów i zamków, jak również na modernizacji wszystkich rodzajów standardowych szyb przez ich przyciemnianie (w granicach dozwolonych obowiązującymi przepisami metodą foliowania albo napylania powierzchni wewnętrznych) bądź wzmacnianie za pomocą wytrzymałych folii antywłamaniowych.

Wymianę szyb stosuje się wówczas, gdy jest to uzasadnione znacznym stopniem ich uszkodzenia (średnica ubytku przekracza 20-22 mm) lub jeśli demontaż i ponowny montaż staje się niezbędny dla przeprowadzenia naprawy sąsiednich elementów. Powtórny montaż bywa też przeważnie konieczny w przypadku stwierdzenia nieszczelności szyby wklejanej.

Wypełnianie drobnych ubytków

W Polsce jest z tym problem natury prawnej, nasze przepisy nie zostały bowiem odpowiednio dostosowane do europejskich. Wynika więc z nich wciąż jeszcze, że jedyną dozwoloną metodą naprawy uszkodzeń szyby jest jej całkowita wymiana.  Także według przepisów zagranicznych ten rodzaj napraw może okazać się niedopuszczalny nawet przy małych rozmiarach ubytków, jeśli uszkodzone miejsce znajduje się w stałym polu widzenia kierowcy, czyli w przypadku samochodów osobowych w strefie o szerokości 22 cm, umieszczonej symetrycznie względem kolumny kierownicy. Jej górną i dolną granicę wyznacza pole działania wycieraczek. W dużych pojazdach użytkowych strefa ta ma kształt kwadratu o boku 22 cm, ze środkiem znajdującym się na wysokości 70 cm od powierzchni nieobciążonego siedzenia kierowcy.

Zestaw do napraw szyb uszkodzonych

Do napraw w pozostałych strefach stosowane są rozmaite opatentowane metody, różniące się szczegółami techno- logicznymi i oprzyrządowaniem, ale ich ogólna zasada jest zawsze podobna i zgodna z następującym, schematycznym opisem.

Skuteczne klejenie szkła żywicą możliwe jest w tempe- raturach powyżej 18oC. Pierwszym krokiem jest zwykle zamocowanie przyssawkami do wewnętrznej strony szyby pomocniczego lusterka, pozwalającego śledzić dokładnie cały przebieg naprawy. Następnie za pomocą twardej igły i (ewentualnie) wiertarki z wiertłem do szkła usuwa się z wnętrza ubytku luźne lub dające się wykruszyć cząstki. Otoczenie uszkodzonego miejsca należy potem starannie oczyścić i odtłuścić preparatem do mycia szyb.

Rys.: Zestaw do napraw szyb uszkodzonych

Do oczyszczonej powierzchni przykłada się szczelnie przyssawkę połączoną elastycznym wężem z pompą podciśnieniową. Uruchomienie pompy powoduje usunięcie resztek wilgoci z miejsca naprawy. Kolejną operacją jest aplikowanie płynnej żywicy. Sposób, w jaki to się odbywa, zależy od zastosowanej metody rodzaju uszkodzenia. Przy ubytkach powierzchniowych żywica może być dozowana z mechanicznego aplikatora przypominającego strzykawkę albo za pomocą instalacji podciśnieniowej. Otwory przelotowe wypełnia się najczęściej przez wstrzykiwanie żywicy, ale są też metody oparte na jej zasysaniu z przeciwnej strony naprawianej szyby. Do precyzyjnego prowadzenia aplikatora w niektórych metodach używa się specjalnych mostków przemieszczanych po szybie na przesuwnych przyssawkach.

Ręczne lusterko pomocnicze do kontroli wypełnienia ubytków Uniwersalna szlifierko-polerka szklarska do naprawy szyb samochodowych Wymienne ściernice do wyrównywania krawędzi ubytków i szczelin oraz krążki polerskie do szkła
Rys.: Ręczne lusterko pomocnicze do kontroli wypełnienia ubytków Rys.: Uniwersalna szlifierko-polerka szklarska do naprawy
szyb samochodowych
Rys.: Wymienne ściernice do wyrówny- wania krawędzi ubytków i szczelin oraz krążki polerskie do szkła

W każdym wypadku ważne jest, by żywica przylgnęła dokładnie do całej powierzchni wypełnianego otworu, a także by nie pozostawały w niej pęcherzyki powietrza. Usterki takie łatwo jest dostrzec bezpośrednio lub w pomocniczym lusterku. Obecność pęcherzyków wymaga odessania całej porcji wprowadzonej do otworu i ponownego jego wypełniania - aż do pożądanego skutku. Niedostateczne przyleganie żywicy do szkła poprawia się przez podgrzanie naprawianego miejsca suszarką nadmuchową.

Naprawa drobnych uszkodzeń powierzchniowych

Po całkowitym usunięcia powietrza i przylgnięciu żywicy główny proces naprawy jest zakończony. Płynny materiał naprawczy trzeba przykryć płatkiem ochronnej folii i utwardzić go przez naświetlanie specjalną lampą emitującą promienie ultrafioletowe w czasie co najmniej 10 minut. Potem zdejmuje się folię i usuwa nadmiar stężałej już żywicy ostrym skrobakiem, wchodzącym w skład kompletu oprzyrządowania. W trakcie skrobania może się okazać, iż na powierzchni wykonanej plomby widoczne są niewielkie zagłębienia. Nie wolno ich w żadnym wypadku pozostawiać, gdyż nawet najdrobniejsze tego rodzaju skazy psują cały efekt wykonanej naprawy. Miejsca te dopełnia się kroplami żywicy za pomocą pipetki, ponownie przykrywa folią, naświetla lampą UV przez 10 minut i wyrównuje skrobakiem.
Zależnie od rozmiarów uszkodzenia, zastosowanej metody i doświadczenia wykonawcy cała naprawa jednego ubytku trwa od 15 do 60 minut.

Demontaż szyb całych i uszkodzonych

Wymontowanie okna otwieranego polega najczęściej na odkręceniu śrub łączących je z nadwoziem. W przypadku okien uchylnych są to śruby zawiasów i zamka. W większości konstrukcji okien opuszczanych trzeba najpierw zdemontować tapicerskie poszycie drzwi i dwie gumowe uszczelki szyby, następnie odkręcić prowadnice boczne i odłączyć dolny metalowy uchwyt szyby od mechanizmu podnoszącego. Uwolniona w ten sposób tafla daje się wyjąć przez szczelinę górną lub boczny otwór wewnętrzny metalowego korpusu drzwi. Szyby okien przesuwnych (bardzo rzadko już stosowanych) wyjmuje się z nadwozia po rozmontowaniu ich prowadnic.

Cięcie metodą przeciagania drutu

Demontaż szyby osadzonej na stałe w uszczelce gumowej najprościej jest przeprowadzić przez jej ostrożne wypchnięcie od wewnątrz nadwozia (np. nogami w obuwiu o miękkich podeszwach przy odpowiedniej asekuracji przez osobę znajdującą się na zewnątrz nadwozia). Tylko w najstarszych pojazdach zabytkowych zabieg ten może wymagać uprzedniego usunięcia elastycznego, obwodowego wałka rozpierającego uszczelkę od strony zewnętrznej.

Profesjonalny zestaw do montażu szyb osadzanych w uszczelkach Zestaw do demontażu szyb wklejanych z użyciem drutu tnącego Nóż wibracyjny z napędem pneumatycznym do cięcia spoin
Rys.: Profesjonalny zestaw do montażu szyb osadzanych w uszczelkach Rys.: Zestaw do demontażu szyb wklejanych z użyciem drutu tnącego Rys.: Nóż wibracyjny z napędem
pneumatycznym do cięcia spoin

Wymontowanie szyby wklejanej wymaga zastosowania metody odpowiedniej do konstrukcji połączenia i rodzaju użytego kleju. Obecnie do wklejania szyb stosuje się prawie wyłącznie poliuretany jednoskładnikowe, które nie wymagają mieszania z utwardzaczem, rzadziej - kauczuk butylowy.

Tak wykonane spoiny można rozdzielać termicznie lub mechanicznie, przez ich przecięcie na całym obwodzie. Do ich zmiękczenia wystarcza temperatura wynosząca ok. 250oC. Cięcie nożem termicznym wykonywane jest dzięki elektryc- znemu podgrzewaniu ostrza. Odpowiednio nagrzany nóż wprowadza się w warstwę kleju w łatwo dostępnym miejscu na obwodzie szyby (po ewentualnym usunięciu zewnętrznej uszczelki maskującej) i przesuwa go stopniowo w miarę topienia się kleju. Temperatura ostrza nie może być za wysoka, by nie doprowadzić do zapalenia się spoiny.

Przykłady wymiennych końcówek roboczych do noża wibracyjnego
Rys.: Przykłady wymiennych końcówek roboczych do noża wibracyjnego

Szyba dociskana własnym ciężarem do obrzeży otworu okiennego może jednak po przejściu noża przykleić się ponownie. Zjawisku temu zapobiega się, stosując zewnętrzne wsporniki łączone przyssawkami z szybą i utrzymujące ją w niezmiennej pozycji mimo podcinania spoin.

Pistolet elektryczny akumulatorowy do układania nowych spoin Szpachla szklarska do usuwania resztek klejów i żywic naprawczych Uchwyt montażowy z przyssawkami gumowymi
Rys.: Pistolet elektryczny akumulatorowy do układania nowych spoin Rys.: Szpachla szklarska do usuwania resztek klejów i żywic naprawczych Rys.: Uchwyt montażowy z przyssawkami gumowymi

Wycinanie mechaniczne nie wymaga takich zabezpieczeń. Prowadzone jest na zimno za pomocą wibrującego noża napędzanego silnikiem elektrycznym lub pneumatycznym, albo cienkiego stalowego drutu. W przypadku cięcia nożem wibracyjnym wymienne ostrza o rozmaitych kształtach pozwalają dostosować narzędzie do pracy w różnych położeniach i przestrzeniach. Z silnikiem napędowym łączy się je za pośrednictwem sześcio- lub dwunastokątnych końcówek mocujących. Konstrukcje współczesnych nadwozi są tak zróżnicowane, że podstawowy zestaw noży do demontażu wklejanych szyb musi się składać z co najmniej czterdziestu ich rodzajów. Przy włączonym silniku nóż z łatwością wciska się w klej i posuwa do przodu, ale prowadzony jest w szczelinie bez żadnego podparcia, co przy niewprawnym użyciu może być przyczyną uszkodzenia obrzeży otworu okiennego lub nawet rozbicia szyby.

System cięcia spoin drutem jest pod tym względem bezpieczniejszy, choć równocześnie bardziej uciążliwy. Polega on na wstępnym przebiciu spoiny szydłem i przeciągnięciu drutu przez wykonany otwór. Koniec drutu znajdujący się wewnątrz nadwozia mocuje się na stałe w odpowiednim uchwycie, a koniec zewnętrzny napina się, ciągnąc za przytwierdzoną do niego rączkę, co powoduje stopniowe rozcinanie kleju. Gdy drut ulegnie wyprostowaniu, trzeba jego koniec wewnętrzny zamocować w nowym miejscu i tak prowadzić całą operację małymi etapami. Czynności te najłatwiej jest wykonywać w zespole dwuosobowym. Jedna osoba zajmuje się przemieszczaniem uchwytu we wnętrzu samochodu, a druga ciągnie od zewnątrz za rączkę. Specjalne rękawice chroniące ręce przed ostrymi krawędziami szkła
Rys.: Specjalne rękawice chroniące ręce przed ostrymi krawędziami szkła

Zastosowanie kołowrotka do nawijania drutu umożliwia pracę jednoosobową. Drut układa się wówczas od zewnątrz w szczelinie wzdłuż całego obwodu. Oba jego końce wprowadza się przez jeden otwór do wnętrza pojazdu i mocuje do kołowrotka nawijarki, przytwierdzonej przyssawkami do szyby. Lepsze prowadzenie drutu w obrębie naroży zapewniają dodatkowe rolki mocowane przyssawkami.

Folia ochronna zabezpieczająca wnętrze pojazdu w trakcie naprawy szyb

Usuwanie z nadwozi szyb potłuczonych jest łatwiejsze, ponieważ w przypadku okien z uszczelkami gumowymi wyjmuje się najpierw resztki szkła z uszczelek, a potem - same uszczelki z otworów. W przypadku potłuczonych szyb wklejanych nie da się uniknąć wycinania spoin, ale dostęp do nich jest wówczas całkowicie swobodny. W razie potrzeby można go dodatkowo ułatwić przez wykruszenie młotkiem-dziobakiem zbyt dużych resztek szkła.

Osadzanie szyb w nadwoziach

Montaż szyby mocowanej w sposób tradycyjny wymaga nałożenia na nią gumowej uszczelki, którą następnie opasuje się wzdłuż zewnętrznego rowka mocną linką konopną. Tak przygotowaną szybę wprowadza się dolną krawędzią w otwór okienny. Potem jedna osoba dociska ją rękami do otworu, a druga wciąga stopniowo koniec linki do wnętrza nadwozia, co powoduje odwijanie wewnętrznej wargi uszczelki na obrzeże otworu.

Przed montażem szyby wklejanej obie łączone powierzchnie muszą być starannie oczyszczone, odtłuszczone i pokryte podkładem zwiększającym przyczepność kleju. Nie wolno nanosić podkładu na resztki starej spoiny. ĺwieży klej wyciska się na krawędź szyby z tubki, której wylot powinien być tak przycięty, aby układana spoina miała w przekroju kształt trójkąta o wysokości ok. 10 mm. Klej zbyt gęsty można uplastycznić, wkładając tubkę na ok. 5 minut do gorącej wody.

Rys.: Folia ochronna zabezpieczająca wnętrze pojazdu w trakcie naprawy szyb
Statyw uniwersalny do ustawiania wklejanych szyb w trakcie tężenia spoin
Rys.: Statyw uniwersalny do ustawiania wklejanych szyb w trakcie tężenia spoin

Szybę obwiedzioną klejem dociska się do obramowania w nadwoziu, używając do jej przemieszczania uchwytów z przyssawkami. Ponieważ klej ma dość długi okres wiązania, szyba musi być utrzymywana we właściwym położeniu za pomocą wspomnianego już wcześniej wspornika zewnętrznego. Przy szerokości klejonego obrzeża szyby wynoszącej 8-10 mm całkowite stwardnienie spoiny następuje dopiero po 48-60 godzinach.

  • 2012-12-11 12:16

    Wymiana szyby

    Jurek Kapisz

    Zawsze podziwiałem osoby, które same potrafią wymienić szybę w aucie. Mój szwagier, niestety mieszkający na drugim końcu Polski, w parę chwil zmienia przednia, ja musiałbym się z pół dnia z tym fantem męczyć. Jak mi pękła w zeszłą zimę tylna szyba, zakleiłem dziurę folią i podjechałem do AgaPolu, żeby oddać w fachowe ręce auto. Cirka 35 minut i problem rozwiązany. Nie wykosztowałem się, więc z tego względu mocno ich polecam.

    skomentuj

  • 2013-01-06 01:18

    Wymiana szyby

    Sebastian Nikulski

    W celu umówienia się na naprawę szyby bądź jej wymianę, można skorzystać z naszej całodobowej infolinii (801-181-181), bądź wysłać formularz online ? my oddzwonimy! Wszelkie potrzebne informacje na: www.nordglass.pl Plus rekomendowałbym jak najszybsze wybranie się do warsztatu, iż pozostawienie uszkodzeń mechanicznych na szybie to wielkie ryzyko ich powiększenia po pewnym czasie, a po kilku miesiącach - nawet dwukrotnie. Zalecałbym również zabezpieczenie odprysków przed zabrudzeniem - zaklejenie ich przeźroczystą taśmą… klejącą… ograniczy wnikanie kurzu i brudu. Powodzenia z szybą! Pozdrawiam! Sebastian Nikulski eRzecznik NordGlass

    skomentuj

  • 2013-01-06 01:24

    Wymiana szyby

    Sebastian Nikulski

    Tutaj, dzięki temu linkowi, można ocenić rozmiar strat i sprawdzić, czy szyba jest do naprawy, czy niestety do wymiany: http://www.nordglass.pl/pl,page,naprawa-czy-wymiana.html Pozdrawiam! __________________ Sebastian Nikulski eRzecznik NordGlass

    skomentuj

  • 2013-01-04 09:07

    NordGlass

    arek nowins

    Ja ostatnio naprawialem szybę w swoim oplu w NordGlassie, obawiałem sie, że będzie potrzebna wymiana, ale skończyło się na szczęście na naprawie, którą wykonali od ręki.

    skomentuj

  • 2013-01-24 01:07

    NordGlass

    Sebastian Nikulski

    Dziękujemy za pochlebną opinię! :) Pozdrawiam! całodobowa infolinia 801-181-181 _________________ Sebastian Nikulski eRzecznik NordGlass

    skomentuj

  • 2013-01-07 21:05

    wymiana szyby

    mazi88

    dobry artykuł ale jak dla mnie to za duża ingerencja w samochód jeśli chodzi o bezpieczeństwo. bałbym się że coś się może później stać z tą szybą. jednak co fachowcy to fachowcy.

    skomentuj

  • 2013-01-09 18:07

    wymiana szyby

    seres

    zgadza się ciekawy artykuł ale cała operacja jest bardzo ryzykowna i dla osoby która pierwszy raz miałaby wykonać taką operację to może źle się skończyć dla szyby i właściciela auta lepiej podjechać do serwisu.

    skomentuj

  • 2013-01-12 15:28

    wymiana szyby

    Sebastian Nikulski

    W celu umówienia się na naprawę szyby bądź jej wymianę, można skorzystać z naszej całodobowej infolinii (801-181-181), bądź wysłać formularz online - my oddzwonimy! Wszelkie potrzebne informacje na: www.nordglass.pl Plus rekomendowałbym jak najszybsze wybranie się do warsztatu, iż pozostawienie uszkodzeń mechanicznych na szybie to wielkie ryzyko ich powiększenia po pewnym czasie, a po kilku miesiącach - nawet dwukrotnie. Zalecałbym również zabezpieczenie odprysków przed zabrudzeniem - zaklejenie ich przeźroczystą taśmą… klejącą… ograniczy wnikanie kurzu i brudu. Powodzenia z szybą! Pozdrawiam! Sebastian Nikulski eRzecznik NordGlass

    skomentuj

  • 2013-01-11 18:44

    NordGlass

    Krzysiek Molak

    jak musiałem wymienić szybę, to szyko i sprawnie udało mi się to zrobić w NordGlassie, więc mogę polecić to miejsce z czystym sumieniem.

    skomentuj

  • 2013-01-12 15:29

    NordGlass

    Sebastian Nikulski

    Dziękujemy za pochlebną opinię! :) Pozdrawiam! całodobowa infolinia 801-181-181 _________________ Sebastian Nikulski eRzecznik NordGlass

    skomentuj

  • 2013-02-15 11:20

    Nordglass

    Marek Pieczyński

    Akurat szyby w Nordglassie nie wymieniałem, tylko naprawiałem mały odprysk na szybie. Ale fakt, wszystko poszło sprawnie, szybko, solidnie, tak jak powinno. Jeśli kiedykolwiek będę mieć jeszcze jakiś problem z szybami samochodowymi, na pewno skorzystam z usług Nordglass.

    skomentuj

  • 2015-03-09 17:42

    autoszybyszczecin

    Malwina Obst

    A ja jestem bardzo zadowolona z http://autoszybyszczecin.pl/dojazd-kontakt/ Wymienili mi szybkę na oryginalną,drogo nie wzięli a wszystko załatwiłam w kilka godzin:) Całe szczęście że szyba poszła mi do końca(była pęknięta już wcześniej) w Szczecinie bo mieszkam w Warszawie a znając tamtejszych mechaników zapłaciłabym za usługę trzy razy tyle. Pozdrawiam panów którzy mnie obsługiwali:)

    skomentuj

  • 2017-10-16 22:17

    Montaż-demontaż wklejanej szyby hartowanej /tył

    Jacek Michalski

    Jak w tytule . Konieczność wymiany poszycia błotnika tylnego wymusza wyjęcie wklejanej szyby tylnej ,która jest hartowana. Pytanie ,czy jest to możliwe ? Czy też szyba w tym przypadku jest / będzie elementem jednorazowym ? Samochód to : Mercedes CL 500 (model 215).

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2