strona główna Zespoły napędowe Podręcznik mechaniki pojazdowej: Wskazówki montażowe dotyczące DKZ
2011-11-30, ostatnia aktualizacja 2011-11-30 01:24

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Wskazówki montażowe dotyczące DKZ

www.RepXpert.com

www.RepXpert.com

Dwumasowe koła zamachowe (DKZ), stosowane obecnie w licznych modelach samochodów osobowych i dostawczych, składają się, w przeciwieństwie do swych tradycyjnych odpowiedników, z wielu wzajemnie dopasowanych części.

Szczelnie zamknięte obudowy DKZ nie chronią ich wewnętrznych mechanizmów przed uszkodzeniami będącymi skutkiem niewłaściwego użytkowania lub błędnego montażu. Tego rodzaju usterki objawiają się skróceniem okresu technicznej sprawności całego podzespołu, jego hałaśliwą pracą lub nadmiernymi drganiami w układzie przeniesienia napędu.

Jeśli nowe DKZ spadnie, nawet z niewielkiej wysokości, na twardą posadzkę, nie nadaje się już do zamontowania w pojeździe, ponieważ mogły ulec zniszczeniu jego łożyska toczne lub ślizgowe albo pierścień czujnikowy. Na skutek choćby minimalnych odkształceń tych elementów może pojawić się promieniowe lub osiowe bicie wirującej masy wtórnej.

Niedopuszczalna jest naprawa częściowo już zużytego DKZ poprzez jakąkolwiek obróbkę jego powierzchni ciernej! Wszelkie takie zabiegi prowadzą do jej osłabienia, a to z kolei jest przyczyną szybkiego pojawiania się pęknięć i odkształceń termicznych.

W trakcie wykonywanych operacji montażowych nie wolno dopuszczać do obciążania masy wtórnej (wyposażonej w łożysko ślizgowe) dużą siłą działającą wzdłuż osi obrotu DKZ, gdyż można w ten sposób spowodować uszkodzenie jego wewnętrznej membrany.

Zdemontowanych DKZ przewidzianych do dalszej eksploatacji nie można w żadnym wypadku czyścić za pomocą aerozolowych środków czyszczących lub myjki wysokociśnieniowej. Nie wolno też wykorzystywać do tego celu strumienia pary ani sprężonego powietrza. Dopuszczalne jest jedynie zewnętrzne czyszczenie powierzchni ciernej miękkim czyściwem, lekko nasączonym odpowiednim środkiem czyszczącym. Należy przy tym uważać, by użyty preparat nie przedostał się do wnętrza obudowy.

Do montażu DKZ (zarówno nowego, jak i używanego) zawsze należy stosować nowe śruby mocujące. Przed ich wkręceniem trzeba upewnić się, czy mają one odpowiednią długość. Zbyt długie mogą bowiem dotykać masy pierwotnej i ocierać o nią, powodując hałaśliwą pracę, albo nawet doprowadzić do wzajemnego zablokowania obu wirujących mas. W takiej sytuacji dwumasowe koło zamachowe nie będzie spełniać swej zasadniczej funkcji. 

Poza tym zbyt długie śruby wkręcane do oporu uszkadzają łożysko toczne i powodują jego wyrwanie z zamocowania. 

W pozostałych kwestiach należy bezwzględnie stosować się do zaleceń producenta pojazdu.

Właściwe części zamienne marki LuK można odnaleźć w firmowym katalogu online pod adresem: www.Schaeffler-Aftermarket.com lub w RepXpert pod adresem: www.RepXpert.com.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2