strona główna Informacje Pomarańczowa alternatywa
2012-09-07, ostatnia aktualizacja 2012-09-07 08:04

Pomarańczowa alternatywa

Fot. Yokohama

Pomarańczowa alternatywa

Fot. Yokohama

Olejek pomarańczowy to nowy i rewolucyjny składnik mieszanki stosowanej w produkcji opon japońskiej Yokohamy. Jego zaskakujące właściwości pozwalają na poprawę styku opony z nawierzchnią, gwarantując większe bezpieczeństwo jazdy.

Zastosowane w produkcji opon materiały są kluczowym czynnikiem wpływającym na ich osiągi. Jednym z nowych rozwiązań technologicznych jest wykorzystanie owoców pomarańczy. W japońskich laboratoriach Yokohamy odkryto nieocenione właściwości wyciągu olejku ze skórek tego owocu. Pozwalają one na zwiększenie styku opony z nawierzchnią, dając jej lepszą przyczepność, zapewniając ich mniejsze zużycie oraz gwarantując większe bezpieczeństwo jazdy.

Olejek pomarańczowy

Początkiem tej nowatorskiej technologii był projekt Yokohamy zakładający zwiększenie do 80% udziału materiałów nieropopochodnych w produkcji opon. Naturalny kauczuk jest produktem bardzo trwałym, jednak w porównaniu z gumą syntetyczną jego przyczepność była wciąż dużo gorsza. W trakcie badań i testów okazało się, że poszukiwanym rozwiązaniem, mogącym zastąpić oleje ropopochodne dodawane w celu poprawy przyczepności kauczuku, jest olej ze skórki pomarańczy. Inżynierowie Yokohamy odkryli, że molekuły tego olejku mają strukturę podobną do molekuł kauczuku naturalnego, co sprawia, że oba składniki doskonale się ze sobą łączą. Dodanie olejku pomarańczowego sprawia, że opony są bardziej miękkie. Pozwala to uzyskać większą powierzchnię styku na mokrej i suchej nawierzchni, nawet w przypadku dużych nierówności. W efekcie otrzymujemy oponę o ponadprzeciętnej przyczepności, niskich oporach toczenia, a co za tym idzie zapewniającą oszczędność paliwa. 

Nowatorska technologia mieszanki NANO

To odkrycie sprawiło, że olejek ze skórek pomarańczy stał się częścią mieszanki NANO Blend, wykorzystywanej przez Yokohamę do produkcji opon w przyjaznej środowisku technologii BluEarth. Starannie dobrany skład mieszanki na bazie olejku pomarańczowego, drobnej krzemionki i polimeru umożliwia zrównoważenie osiągów opon. Polimer sprawia, że podczas jazdy ze stałą prędkością opona uzyskuje niskie opory toczenia, co wpływa na znaczne zmniejszenie zużycie paliwa. Z kolei olejek pomarańczowy, w połączeniu z drobną krzemionką, podnosi temperaturę w warunkach szybkiej jazdy, zapewniając oponie doskonałą przyczepność i utrzymując niskie opory –o 20% niższe, niż w przypadku opon standardowych. 

- Zastosowanie olejku pomarańczowego w mieszance NANO Blend gwarantuje oponie niskie opory toczenia i wydajność paliwową podczas jazdy ze stałą prędkością, natomiast podczas przyspieszania oraz szybkiej jazdy pozwala wytworzyć wyższą temperaturę opony, poprawiając jej przyczepność, ale zachowując niskie spalanie” – wyjaśnia Artur Posłuszny z firmy ITR, wyłącznego dystrybutora opon Yokohama. 

Pomarańczowa technologia Yokohamy została doceniona na świecie i w ubiegłym roku koncern otrzymał prestiżową Environmental Award na targach Tire Expo w Kolonii, a także zaproszenie do zaprezentowania nowatorskich rozwiązań w Museum of Science w Bostonie.

Dostępną w Polsce oponą, wykonaną w technologii BluEarth, jest Yokohama Geolandar G055 – przeznaczona do pojazdów typu SUV. Kolejne tj. Yokohama BluEarth-1 i Yokohama BluEarth AE- 01, będą w Polsce w sprzedaży od przyszłego roku. 

Więcej informacji na stronie www.yokohama-online.pl



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane