strona główna Praktyka warsztatowa Znaczenie amortyzatorów dla systemu ESC
2013-01-30, ostatnia aktualizacja 2013-01-30 07:14

Znaczenie amortyzatorów dla systemu ESC

Fot. KYB

Fot. KYB

System ESC (Electronic Stability Control) samoczynnie zapobiega niekontrolowanym zmianom toru ruchu samochodu na podstawie sygnałów uzyskiwanych z czujników prędkości obrotowej kół.

Gdy komputer wchodzący w skład tego systemu stwierdzi utratę kontroli, czyli nadmierne różnice prędkości obrotów poszczególnych kół, ingeruje w sterowanie silnikiem, natychmiast zmniejszając jego moc, a następnie uruchamia odpowiedni hamulec koła z siłą potrzebną do przywrócenia kontroli nad pojazdem.

Zastosowanie systemu ESC obniża o połowę zagrożenie wypadkiem śmiertelnym na skutek utraty kontroli toru jazdy oraz zmniejsza niebezpieczeństwo tzw. dachowania o 80 proc. Nieprzypadkowo więc eksperci branży motoryzacyjnej uważają ESC za milowy krok w rozwoju technologii związanych z poprawą bezpieczeństwa.

Unia Europejska zaproponowała etapowe wdrożenie obowiązkowego, fabrycznego montażu ESC od 2012 roku tak, aby do 2014 miały go już wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze zjeżdżające z taśm produkcyjnych.

Nie tylko dla motoryzacyjnych profesjonalistów, lecz również dla kierowców istotna jest informacja, czy użytkowany przez nich pojazd wyposażony jest w ESC, i to przynajmniej z dwóch ważnych powodów:

  • skuteczność ESC zależy od przyczepności opon i wpływającej na nią ogólnej sprawności zawieszenia pojazdu;
  • wyposażenie auta w system ESC zobowiązuje do szczególnej troski o prawidłowe funkcjonowanie amortyzatorów i sprężyn.

Jeżeli opony nie trzymają się drogi, auto zachowuje się na niej jak na lodzie, dlatego musi być ono wyposażone w dobre, nienadmiernie zużyte opony. Z kolei zastosowanie amortyzatorów niesprawnych, o niskiej jakości lub niezgodnych ze specyfikacjami producenta pojazdu – może dodatkowo zmniejszyć skuteczność ESC.

Dobre amortyzatory tracą swą zdolność tłumienia drgań po przebiegu około 80 000 km, gorsze   odpowiednio wcześniej. Poza tym obie te grupy produktów różnią się przeważnie konstrukcją i sposobem działania, co ma bezpośredni wpływ na stopień mechanicznego zużycia innych części, takich jak hamulce czy opony. W przypadku amortyzatorów KYB (patrz www.kyb.pl) można mieć całkowitą pewność, iż są one świadomie zaprojektowane w taki sposób, by zachowywać w pełni lub przywracać oryginalne właściwości robocze systemu ESC.



Radosław Pałka
Dyrektor przedstawicielstwa KYB Europe w Polsce



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane