strona główna Praktyka warsztatowa Obsługa kół pasowych TSD/eTSD
2013-12-16, ostatnia aktualizacja 2013-12-16 07:31

Obsługa kół pasowych TSD/eTSD

Fot. ContiTech

Fot. ContiTech

Drgania skrętne wału korbowego, będące skutkiem jego cyklicznie zmiennych obciążeń, szkodzą trwałości i cichobieżności urządzeń z nim współpracujących, gdy są przenoszone za pośrednictwem napędowego paska.

Rozwiązaniem proponowanym przez firmę ContiTech jest amortyzacja koła pasowego osadzonego na wale korbowym za pomocą tzw. tłumików drgań skrętnych (TSD/eTSD). Dzięki ich zastosowaniu obrotowe elementy współpracujące z paskiem napędu urządzeń pomocniczych są efektywnie odciążone, przy czym wytłumienie drgań następuje bezpośrednio w miejscu ich powstawania, czyli przy wale korbowym (podobnie jak w przypadku dwumasowego koła zamachowego). Tłumiki o rozszerzonym działaniu (eTSD) dodatkowo filtrują wibracje o niskich częstotliwościach, powstające głównie przy prędkościach obrotowych biegu jałowego (najczęściej do 1500 obr./min).

Wymogi serwisowe

Niestety, jak każdy element w pojeździe, także i koła pasowe TSD/eTSD narażone są na wpływ zewnętrznych czynników powodujących uszkodzenie nie tylko koła, ale także pozostałych komponentów układu paska pomocniczego, np. napinaczy, pomp wspomagania układu kierowniczego, alternatorów i ich sprzęgieł. Zdarza się także, że w wyniku nieprawidłowej pracy uszkodzeniu ulegają inne, niezwiązane z układem paskowym elementy sąsiednie, np. chłodnice.

ContiTech

Koło pasowe z tłumikiem drgań skrętnych

Bardzo często podczas diagnozowania i naprawy silnika za przyczynę nadmiernych wibracji i szarpania paska wielorowkowego uznaje się jego napinacz, ponieważ to przeważnie ulega uszkodzeniu w pierwszej kolejności, powodując następnie kolejne awarie w układzie, a w końcu zerwanie lub przegrzanie paska.

ContiTech

Przekrój koła pasowego typu eTSD

W związku z tym producenci kół pasowych z tłumikami drgań skrętnych zalecają, by nie rzadziej niż co 60 tys. km obowiązkowo kontrolować cały ten układ, a przede wszystkim napędzające go koło pasowe, łącznie z jego demontażem. Przy przebiegu 120 tys. km zaleca się wymianę koła TSD/eTSD niezależnie od jego stanu. Nie wolno również lekceważyć wszelkich objawów uszkodzeń zgłaszanych przez użytkowników pojazdów lub stwierdzonych przy okazji przeglądów w SKP.





Roman Boluk
Trener techniczny, ContiTech



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane