Typowe uszkodzenia
Do najczęściej spotykanych usterek kół pasowych z tłumikami drgań skrętnych TSD/eTSD należą: starzenie się gumy, korozja stali i skutki mechanicznych przeciążeń.
Element elastyczny w kołach TSD/eTSd starzeje się jak wszystkie produkty wykonane z gumy. Jest to proces tym szybszy, im więcej czynników zewnętrznych działa niekorzystnie na gumę, np. środki chemiczne, wysoka/niska temperatura. Zużycie tego typu objawia się delikatnymi rysami na całym obwodzie elementu gumowego (rys. 3 i 4). Konsekwencją lekceważenia tej usterki może być przedwczesne zużycie paska i napinacza (układ stopniowo traci wyważenie), a w dalszej perspektywie – całkowite zniszczenie koła.
Charakterystyczne objawy starzenia się gumy
Korozja stali w miejscu jej połączenia z gumą (z lewej) i pęknięcia części gumowej na skutek przeciążeń (z prawej)
Dwa podstawowe materiały, z których wykonane jest koło, czyli guma i stal, są ze sobą zwulkanizowane. Jeśli na ich styku powstanie korozja stali, szybko dochodzi do jej "rozpychania się" i rozdzielenia obu elementów, czego pierwszym skutkiem jest utrata wyważenia koła (rys. 5). Potem pojawia się rosnące bicie koła i przenoszenie dużych obciążeń na wszystkie podzespoły napędu paskowego. Jeśli korozja obejmie całą powierzchnię styku stal-guma, dochodzi do rozłączenia bieżni koła z jego piastą. Warunki najbardziej sprzyjające korozji występują po stronie wewnętrznej koła (bliższej skrzyni korbowej silnika), więc przy każdym przeglądzie koło należy ściągnąć i sprawdzić jego stan.
Skutek jednorazowego przeciążenia koła
W wyniku nieprawidłowej eksploatacji silnika powstają uszkodzenia przeciążeniowe, objawiające się wzrostem wibracji w układzie (skutek niewyważenia koła) i głębokimi pęknięciami elementu gumowego (rys. 6). W wyniku takiego uszkodzenia, oprócz samego koła, ulegają zniszczeniu także pozostałe podzespoły układu paskowego. Często też dochodzi do przegrzania łożysk w rolkach napinających i prowadzących lub oderwania bieżni koła od piasty. Na rys. 7 wyraźnie widać, że wystarczy czasami tylko jedno miejscowe przeciążenie, by nastąpiło rozdzielenie elementów (Opel Vectra C 1,9 CDTI 110 kW).
Brak współosiowości części pękniętego tłumika
Rys. 8 i 9 przedstawiają skutki pęknięcia tłumika, po którym nastąpiło przesunięcie osi obrotu bieżni koła w stosunku do osi piasty. Tego typu uszkodzenie może spowodować nie tylko zsunięcie się paska, lecz także jego poszarpanie na fragmenty mogące zablokować synchroniczny napęd rozrządu.
0 komentarzy dodaj komentarz