strona główna Wyposażenie Podnośniki samochodowe (cz. II)
2014-02-07, ostatnia aktualizacja 2014-02-07 06:42

Podnośniki samochodowe (cz. II)

Fot. Launch

Fot. Launch

Badania techniczne

Do tego rodzaju czynności wykonywanych przez odpowiednie organy Urzędu Dozoru Technicznego należą:

  • badania odbiorcze – przeprowadzane przy odbiorze podnośnika w celu wydania decyzji i zgody jego na eksploatację;
  • badania okresowe – wykonywane co najmniej raz w roku w trakcie eksploatacji podnośnika objętego dozorem pełnym;
  • badania doraźne – stosowne do bieżących potrzeb (eksploatacyjne, powypadkowe czy kontrolne).

Zakres badań doraźnych ustalany jest przez Urząd Dozoru Technicznego indywidualnie w zależności od aktualnej sytuacji dotyczącej danego podnośnika.

Podczas przeprowadzanych przez Urząd Dozoru Technicznego badań technicznych podnośnika obecni muszą być zarówno jego użytkownik, jak i upoważniony przez niego konserwator obsługujący podnośnik. Obowiązkiem właściciela warsztatu zgłaszającego podnośnik do badań technicznych jest zapewnienie odpowiedniego oprzyrządowania i obciążenia kontrolnego. Badania techniczne podnośnika obejmują próby techniczne zastosowanych w nim rozwiązań konstrukcyjnych i polegają na sprawdzeniu:

  • układów cięgnowych i ich zamocowań;
  • działania mechanizmów;
  • funkcjonowania urządzeń zabezpieczających;
  • poprawności pracy urządzeń sterowniczych i ograniczników ruchów roboczych;
  • działania całości w trakcie przeprowadzania prób z obciążeniem kontrolnym.

Dokonanie następujących po sobie prób z obciążeniem kontrolnym jest jednym z najistotniejszych elementów badania podnośnika. Próby takie przeprowadza się pod kątem:

  • obciążenia statycznego przez co najmniej 10 minut ciężarem o wartości 125% udźwigu nominalnego przy najbardziej niekorzystnym usytuowaniu elementów przenoszących obciążenie;
  • obciążenia dynamicznego ciężarem o wartości 110% udźwigu nominalnego w co najmniej dwóch cyklach pracy z maksymalnymi prędkościami roboczymi ruchomych elementów podnośnika;
  • szczelności układów hydraulicznych i pneumatycznych w czasie co najmniej godziny pod obciążeniem o wartości 110% udźwigu nominalnego.

W podnośnikach wyposażonych w układy hydrauliczne i pneumatyczne konieczne jest również sprawdzenie prawidłowości działania zaworów zwrotnych sterowanych lub zaworów zabezpieczających przed pęknięciem przewodów ciśnieniowych. Cdn.

Launch





Andrzej Kowalewski
Prezes zarządu Launch Polska sp. z o.o.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2