strona główna Materiałoznawstwo Orlen Oil - ABC smarowania silników (cz. III) : Specyfikacje producentów
2009-09-03, ostatnia aktualizacja 2010-05-21 06:57

Orlen Oil - ABC smarowania silników (cz. III) : Specyfikacje producentów

Źródło: Orlen Oil

Źródło: Orlen Oil

W ostatnich latach ogólne kryteria lepkościowe i jakościowe okazują się niewystarczające dla prawidłowego doboru oleju do konkretnego pojazdu. Dlatego coraz częściej stosowane są wewnętrzne specyfikacje producentów samochodów, oparte o ich własne normy.

Do takich producentów należą DaimlerChrysler, Volkswagen, Volvo, MAN, DAF, Opel, Ford, BMW, Porsche, Renault i Scania. Większość tych firm, opracowując swoje normy w oparciu o odpowiednie testy laboratoryjne i silnikowe, korzysta z omówionych uprzednio klasyfikacji międzynarodowych ACEA lub API, lecz uzupełnia je dodatkowymi wymogami. Jednak Volkswagen w odniesieniu do swych nowoczesnych modeli zrezygnował całkowicie z ogólnie przyjętych klasyfikacji. Skutkiem tego na rynku pojawiło się wiele odmian olejów o zróżnicowanych specyfikacjach jakościowych, a producenci olejów zmuszeni zostali do poszerzenia oferty olejów silnikowych o produkty dostosowane do konkretnych wymagań.

Niektórzy producenci samochodów, oprócz wydawania aprobat, prowadzą listy referencyjne zatwierdzonych przez nich olejów (np. MAN, DaimlerChrysler).

Na podstawie własnych specyfikacji producenci pojazdów wystawiają aprobaty konkretnym olejom Koncern Volkswagen należy do producentów samochodów o bardzo rozbudowanej strukturze specyfikacji jakościowych olejów silnikowych. Dla nowoczesnych samochodów Volkswagen, Audi i Skoda opracowano cztery nowe normy, ujmujące oleje o wydłużonych okresach między wymianami, tzw. "Wartungsintervalle - WIV", to jest VW 503.00, 503.01, 506.00, 506.01. Dla spełnienia wymagań tych norm zastosowano do olejów specjalne dodatki uszlachetniające. Produkt finalny charakteryzuje się wówczas obniżoną lepkością HTHS i oznaczany jest symbolem WIV. Ma też znacznie wyższą cenę od olejów konwencjonalnych, niemniej jednak wydłużenie okresów między wymianami kompensują zwiększone wydatki przy zakupie. Klient ma możliwość wyboru oleju o określonej normie, czyli oleju droższego z WIV lub tańszego bez
Rys.: Na podstawie własnych specyfikacji producenci pojazdów wystawiają aprobaty konkretnym olejom

WIV, spełniającego starsze normy VW, np. 502.00/505.00. Specyficzne dla VW silniki z pompowtryskiwaczami PD wymagają stosowania specjalnych olejów o wymaganiach 505.01 bez WIV lub 506.01 z WIV.

W samochodach eksploatowanych z użyciem olejów WIV dopuszcza się następujące cykle ich wymiany:

  • 15-30 tys. km dla silników benzynowych,
  • 15-35 tys. km dla silników V6 TDI,
  • 15-50 tys. km dla silników R4 TDI,
  • dla wszystkich typów silników wymiana oleju raz na rok lub dwa lata.

Dla olejów konwencjonalnych okres wymiany wynosi maksymalnie do 15 tys. km, dla wszystkich typów silników wymiana oleju zalecana jest raz na rok lub dwa lata. Są tu jednak pewne wyjątki: samochody Seat, Volkswagen Lupo oraz Skoda Fabia nie podlegają serwisowaniu z zastosowaniem olejów z grupy WIV.

Załączona tabela zawiera orientacyjne przebiegi między wymianami w oparciu o specyfikacje producentów. Dokładnych danych na ten temat należy jednak szukać w książkach obsługi konkretnych modeli pojazdów przy uwzględnieniu zarówno konstrukcji, jak i warunków eksploatacyjnych.

Nowa jakość olejów silnikowych

Przejście do standardu Euro 4, a następnie Euro 5, w zasadniczy sposób zmienia formulacje (receptury) olejów silnikowych. Wymaga też opracowania nowych ich komponentów, zarówno baz, jak i dodatków tak, by spełniały one optymalnie wymagania jakościowe, a równocześnie nie wpływały negatywnie na skuteczność systemów filtrujących i katalizatorowych.

Dobór oleju jest w tych warunkach w znacznej mierze uzależniony od rozwiązań konstrukcyjnych. Silniki z filtrami cząstek stałych DPF wymagają więc stosowania specjalnych olejów, tzw. "Low SAPS", czyli z niską zawartością popiołu siarczanowego, fosforu i siarki.

Radykalnie zmieniona została europejska klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych ACEA, która wprowadziła kategorię C1, C2, C3 dla samochodów osobowych oraz kategorię E6 i E7 dla samochodów ciężarowych i autobusów.

Producenci samochodów także zareagowali na wymagania nowych standardów emisji spalin, wydając własne specyfikacje:

  • dla samochodów osobowych: MB 229.31, VW 504.00/507.00;
  • dla samochodów ciężarowych: MAN M 3477, MAN M 3277 dla CRT, MB 228.51.

Firma Orlen Oil ze swej strony wprowadziła do oferty oleje przeznaczone do silników spełniających wymagania Euro 4. Oleje te odpowiadają najbardziej rygorystycznym specyfikacjom jakościowym producentów samochodów oraz wymaganiom klasyfikacji ACEA 2004. W przypadku samochodów osobowych jest to olej Platinum Max Energy Euro4 5W/30, natomiast dla samochodów ciężarowych i autobusów opracowano olej Low SAPS pod nazwą Platinum Ultor Progress 10W/40. Dostosowane do wymagań Euro4 są też oleje: Platinum Ultor Extreme 10W/40 i Platinum Ultor Plus 15W/40.

Cykle wymiany oleju silnikowego zalecane przez producentów

  • 2011-03-22 21:36

    www.olejeismary.blogspot.com

    www.olejeismary.blogspot.com

    www.olejeismary.blogspot.com

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2