strona główna Praktyka warsztatowa Szkodliwe modyfikacje silnika
2015-05-18, ostatnia aktualizacja 2015-05-18 06:08

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Szkodliwe modyfikacje silnika

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Firma Schaeffler Automotive Aftermarket dostarcza produkty marki LuK i zapewnia ich obsługę na całym świecie, umożliwiając naprawy układów napędowych we wszystkich samochodach.

W tej firmowej ofercie są między innymi kompletne zestawy naprawcze LuK RepSet DMF (Dual Mass Flywheel) przeznaczone do określonych modeli samochodów. Dwumasowe koło zamachowe (DKZ), tarcze sprzęgła, moduły sprzęgła oraz łożyska wyciskowe to podstawa profesjonalnej naprawy.

Zestawy LuK RepSet DMF o numerach: 600 0013 00, 600 0016 00 i 600 0017 00 mają szerokie zastosowanie w całej gamie silników 1,9TDI i 2,0 TDI grupy Volkswagen. Dwuelementowe koła zamachowe (DKZ) wchodzą w skład wyżej wymienionych zestawów o numerach referencyjnych: 415 0059 10, 415 0250 10 i 415 0431 10 jako podzespoły bardzo dobrze tłumiące drgania skrętne i przenoszące moment obrotowy.

Jednak zdarzają się skargi użytkowników na nieprawidłowe funkcjonowanie DKZ, czyli np. w okolicach skrzyni biegów podczas uruchamiania silnika i pracy na biegu jałowym, drgania przy niskich i średnich obrotach oraz szarpanie przy zmianie biegów. Te nieprawidłowości wynikają z uszkodzenia koła DKZ, lecz bywa to przeważnie skutkiem generowania nadmiernych drgań skrętnych przez dany silnik i przekraczania jego maksymalnych wartości momentu obrotowego. Tak dzieje się w wyniku niektórych zmian konstrukcyjnych dokonywanych w silniku, np. zastąpienia zwykłego wałka rozrządu tzw. sportowym, modyfikacji kształtu i objętości komory spalania albo wprowadzenia nowych parametrów oprogramowania jednostki sterującej silnikiem dla uzyskania wzrostu mocy i momentu oraz przebiegu charakterystyk tych parametrów.

Na trwałość DKZ wpływają wszelkie przeróbki zwiększając ilości zasysanego powietrza oraz dawki podawanego paliwa, a także zmiany momentu, w którym dawka ta jest wtryskiwana. Podwyższone ciśnienie doładowania oraz stosowne do tego skorygowanie dawki paliwa powoduje zarówno większe opory podczas sprężania, jak i szybszy wzrost ciśnienia po zapłonie, co przekłada się na zwiększone przyspieszenia i opóźnienia kątowe wału korbowego, czyli jego drgania skrętne. Gdy są one bliskie górnej granicy zapasu konstrukcyjnego DKZ lub ją przekraczają, żywotność koła ulega znacznemu skróceniu.

Tzw. chip-tuning daje duży maksymalny moment obrotowy, jak również wysokie jego wartości, uzyskiwane przy niskich prędkościach obrotowych silnika. To powoduje maksymalne wychylenie części wtórnej koła w stosunku do pierwotnej. Zapas konstrukcyjny momentu wynosi 25 procent jego wartości maksymalnej dla danego silnika. Jego przekraczanie powoduje zmianę parametrów sprężyn łukowych lub nawet ścięcie nitów łączących część wtórną DKZ z tarczą zabierakową. Wówczas DKZ nie tłumi drgań skrętnych i przestaje prawidłowo przenosić moment obrotowy.

Wszelkie zmiany konstrukcyjne parametrów silnika dokonywane w profesjonalnych biurach konstrukcyjno-badawczych uwzględniają zachowanie się DKZ i w razie potrzeby jego wymianę na model o innych parametrach, odpowiednich dla zmodyfikowanego napędu.



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane