strona główna Biznes Myjnie samochodowe: Ręczne czy automatyczne?
2010-06-28, ostatnia aktualizacja 2010-06-28 08:19

Myjnie samochodowe: Ręczne czy automatyczne?

Mycie ręczne jest pracochłonne, ale też najbardziej dokładne i uniwersalne

Fot. Christ, KÄrcher, WSOP

Mycie ręczne jest pracochłonne, ale też najbardziej dokładne i uniwersalne

Stanowisko do mycia pojazdów nie musi być samodzielną placówką usługową. Może stanowić część technologicznego wyposażenia warsztatu lub serwisu, zwiększając atrakcyjność jego oferty lub przynosząc dodatkowe dochody.

Koszt gratisowego umycia auta oddanego do naprawy jest stosunkowo niewielki, a klient tak miłą niespodziankę zachowuje na długo we wdzięcznej pamięci. W firmach zajmujących się nie tylko serwisowaniem, lecz także sprzedażą samochodów nowych lub używanych, własna myjnia staje się już wręcz niezbędna. Pojawia się tylko pytanie, jaki jej rodzaj najbardziej się do tego celu nadaje.

Pierwsza odpowiedź brzmi: możliwie najtańsza, skoro w bezpośrednim finansowym wymiarze jej praca zwiększa tylko koszty, a nie przychody firmy, a więc najlepszy wydaje się tutaj maksymalnie prosty agregat wysokociśnieniowy do mycia ręcznego. Przydaje się on również (zwłaszcza, gdy wyposażony jest w system podgrzewania wody i dozowania detergentów) do technologicznego mycia podwozi, silników i skrzyń biegów. Koszty jednak nie ograniczają się w tym wypadku do zakupu samego urządzenia, lecz wynikają także z zatrudnienia odpowiedniego pracownika. Przy dużym ruchu klientów rozwiązaniem tańszym może więc okazać się nawet najbardziej kosztowny automat, a to dzięki niskiemu jednostkowemu zużyciu robocizny, wody, energii i środków pomocniczych. Czy jednak w pełni zadowalającym?

Myjnia ręczna

Z punktu widzenia użytkownika myjnia całkowicie automatyczna uchodzi za zło niekiedy konieczne, przeważnie jednak skrzętnie unikane. Niewątpliwym jej atutem jest krótki czas całego zabiegu, wadą natomiast – nieuchronnie kiepska jakość tej usługi. Niszczenie lakieru przez szorujące go obrotowe szczotki to już zamierzchła przeszłość tego rodzaju urządzeń. Od tego czasu poprawiły się radykalnie i trwałość lakierniczych powłok, i sama technologia szczotkowego mycia, poza tym nowoczesne myjnie bezdotykowe już w ogóle nie mają żadnych szczotek. Problem raczej niemożliwy do technicznego rozwiązania we wszelkich automatach stanowi pozostawianie zanieczyszczeń w miejscach ich szczególnie silnego przywierania bądź niedostępnych dla mechanicznej szczotki lub wysokociśnieniowego strumienia wody. Dlatego coraz częściej w usługowych myjniach automatycznych zatrudniany jest personel usuwający ręcznie za pomocą chemicznych preparatów owady przyklejone do frontowych części nadwozi, plamy z asfaltu, pyłków organicznych itp., także przecierający szmatkami w ogóle przez automat niemyte lusterka zewnętrzne, obramowania drzwi i klap.

Wybór optymalnego sprzętu myjącego, oprócz wspomnianych aspektów technicznych, finansowych i marketingowych, musi też uwzględniać uwarunkowania ekologiczne. Minimalnym wymogiem jest tutaj pełna utylizacja ścieków i odpadów stałych, powstających podczas mycia samochodów. Coraz bardziej jednak liczy się też bilans zużycia wody i energii.

Mycie ręczne jest pracochłonne, ale też najbardziej
dokładne i uniwersalne

 

Nowoczesne konstrukcje automatycznych myjni szczotkowych i bezdotykowych (z prawej) Nowoczesne konstrukcje automatycznych myjni szczotkowych i bezdotykowych (z prawej)
Nowoczesne konstrukcje automatycznych myjni szczotkowych i bezdotykowych (z prawej)


Wasi dostawcy

Podobne

Polecane