strona główna Praktyka warsztatowa Awaria DKZ? - trzy rozwiązania Valeo!
2018-07-04, ostatnia aktualizacja 2018-07-04 06:35

Awaria DKZ? - trzy rozwiązania Valeo!

Koło zamachowe Valeo VBlade - widok od strony sprzęgła

Valeo

Koło zamachowe Valeo VBlade - widok od strony sprzęgła

Zestawy konwertujące K4P, oryginalne dwumasowe koła zamachowe (także w zestawach Valeo FullPACK DMF) lub ostatnia innowacja, czyli Valeo Vblade – są optymalne tam, gdzie liczy się komfort i trwałość.

Zamienne zestawy K4P

Zawierają one sztywne, jednoczęściowe koło zamachowe i specjalną tarczę sprzęgła wyposażoną w tłumiki drgań skrętnych. Taki zestaw stanowi zamiennik dwumasowego koła zamachowego, montowanego często w produkowanych obecnie samochodach. To rozwiązanie jest trwalsze, więc bardziej ekonomiczne.

Standardową "dwumasę" zwykle warto wymienić przy okazji montażu nowego sprzęgła, zwłaszcza jeśli przebieg samochodu przekracza 150–200 tys. km.

Nawet jeśli koło dwumasowe jest jeszcze sprawne, to i tak okres jego eksploatacji skończy się, zanim konieczna będzie powtórna wymiana sprzęgła. Dlatego, z uwagi na konieczność przeprowadzenia pracochłonnego demontażu całego zespołu sprzęgła wraz z kołem zamachowym, wskazana jest wymiana "dwumasy".

W przypadku zestawu K4P koło zamachowe nie wymaga wymiany, a tarcza sprzęgła jest ponadprzeciętnie trwała. Sztywne koło zamachowe lepiej odprowadza ciepło powstające wskutek ciernej pracy tarczy sprzęgła, która w zestawie K4P jest średnio o 50°C chłodniejsza, co istotnie wydłuża żywotność okładzin ciernych – zwłaszcza w samochodzie eksploatowanym głównie w mieście, gdzie jazda to ciągłe hamowanie i rozpędzanie się. Także w samochodach z funkcją start-stop lepiej sprawdza się sztywne koło zamachowe, gdyż to właśnie moment rozruchu silnika wiąże się z najsilniejszymi drganiami rezonasowymi, mającymi destrukcyjny wpływ na "dwumasę".

Dwumasowe koło zamachowe Valeo VBlade

W maju 2018 roku został opublikowany raport niezależnej firmy badawczej Applus+ IDIADA, która przeprowadziła długodystansowy test samochodu Seat Ibiza napędzanego silnikiem 1.9 TDI o mocy 77kW. Zastosowane w nim koło zamachowe zestawu K4P zachowało sprawność na dystansie 1 miliona km, a jednocześnie badanie zużycia paliwa potwierdziło, że jest ono na porównywalnym poziomie, jak w identycznym pojeździe wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe. Jest to konsekwencja faktu, że masa i bezwładność koła zamachowego K4P jest dokładnie taka sama, jak w klasycznej "dwumasie".

Najnowszy patent Valeo VBlade

W marcu 2018 roku na rynek aftermarketowy trafiły pierwsze referencje dwumasowych kół zamachowych Valeo VBlade. Rolę tłumików drgań skrętnych silnika pełnią w nich płaskie sprężyny w kształcie sierpowych ostrzy, od których to rozwiązanie bierze swoją nazwę (ang. blade to właśnie ostrze). Taka konstrukcja może absorbować o wiele silniejsze drgania niż tradycyjna "dwumasa". Dlatego najpierw trafiła do pojazdów dostawczych. Dwumasowe koła zamachowe Valeo VBlade dostępne w aftermarkecie przeznaczone są między innymi do Volkswagenów LT28-35 i LT28-46.

Nowe referencje dwumasowych kół zamachowych

Valeo wprowadza do sprzedaży 40 nowych referencji zestawów FullPACK DMF (zawierających dwumasowe koło zamachowe, tarczę sprzęgła, wysprzęglik i elementy montażowe) oraz 38 nowych referencji oryginalnych dwumasowych kół zamachowych. Dzięki temu pokrycie europejskiego parku samochodowego ofertą Valeo wzrosło o 12 punktów procentowych i wynosi już ponad 65%. Wszystkie "dwumasy" Valeo produkowane są w zakładach zlokalizowanych we Włoszech, w Hiszpanii i Korei Południowej. Nowe aplikacje przeznaczone są m.in. do Audi A3 i A4, Peugeota 308 i 3008, Renault Clio i Megane, Volkswagena Golfa i Passata.

Zestaw konwertujący Valeo K4P

Łącznie w ofercie Valeo znajduje się obecnie:

  • 110 zestawów dwumasowych kół zamachowych, tarcz sprzęgła i elementów dodatkowych – Valeo FullPACK DMF;
  • 250 referencji dwumasowych kół zamachowych;
  • 180 zestawów do konwersji K4P.

Łącznie portfolio dwumasowych kół zamachowych i zestawów K4P Valeo znajduje zastosowanie w 70% europejskiego parku samochodów osobowych i dostawczych.

Szczegółowe informacje można znaleźć w aplikacji MyValeoParts, dostępnej dla urządzeń mobilnych z systemami Android i iOS.



Roman Wierzbowski
Manager działu Powertrain Valeo Service Eastern Europe

Tagi

Naprawa  DKZ 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane