strona główna Wydarzenia Bosch na targach EICMA
2018-11-13, ostatnia aktualizacja 2018-11-13 14:13

Bosch na targach EICMA

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Firma Bosch wzięła udział w międzynarodowych targach motocyklowych EICMA (Esposizione Internazionale Ciclo Motociclo e Accessori) w Mediolanie.

Koncern przedstawił systemy do przyszłych motocykli i quadów z napędem elektrycznym (zarówno w zakresie inteligentnych układów wspomagania, łączności sieciowej jak i napędu).

Systemy wspomagania wykorzystujące radary

Według badań wypadków przeprowadzonych przez firmę Bosch, systemy wspomagania oparte na radarach mogą zapobiec co siódmemu wypadkowi motocyklowemu. Elektroniczni asystenci w nagłych przypadkach reagują szybciej niż człowiek. Technologią stanowiącą podstawę tych systemów jest połączenie czujnika radarowego, układu hamulcowego, układu sterowania silnika i interfejsu HMI (Human Machine Interface). Wprowadzenie do motocykla radaru umożliwia realizowanie nowych funkcji wspomagania i bezpieczeństwa, jednocześnie zapewniając dokładny obraz otoczenia pojazdu.

Przegląd systemów wspomagania Boscha

Adaptacyjna regulacja prędkości i dystansu (ACC)

Jazda w dużym ruchu i utrzymywanie prawidłowego dystansu wymaga znacznej koncentracji i jest uciążliwa przez dłuższy czas. ACC dostosowuje prędkość pojazdu do natężenia ruchu i zachowuje niezbędną, bezpieczną odległość do poprzedzającego pojazdu. Pozwala to zapobiegać najechaniu na tył pojazdu spowodowane niedostateczną odległością. ACC nie tylko oferuje większą wygodę, ale także pozwala bardziej koncentrować się na drodze, szczególnie w ruchu o dużym natężeniu.

System ostrzegania przed kolizją

W ruchu drogowym nawet najkrótszy czas braku koncentracji może mieć poważne konsekwencje. Bosch opracował system ostrzegania motocyklisty przed kolizją, aby zmniejszyć ryzyko najechania na tył samochodu lub złagodzić jego skutki. System aktywuje się natychmiast po uruchomieniu jednośladu i wspiera kierowcę we wszystkich odpowiednich zakresach prędkości. Jeśli system wykryje, że inny poprzedzający pojazd jest niebezpiecznie blisko i motocyklista nie reaguje na sytuację, to ostrzega kierowcę za pomocą sygnału akustycznego lub optycznego.

Monitorowanie martwego pola

System ten prowadzi obserwację we wszystkich kierunkach, aby pomóc motocyklistom w bezpiecznej zmianie pasa. Czujnik radarowy służy jako elektroniczne oko systemu monitorowania martwego pola, rejestrując obiekty w trudno widocznych miejscach. Gdy w martwym polu motocyklisty znajdzie się inny pojazd, to system ostrzega go za pomocą sygnału optycznego (na przykład w lusterku wstecznym).

Systemy ABS

Bosch rozwija motocyklowe układy ABS od roku 1984. Według badań nad wypadkami przeprowadzonymi przez firmę Bosch, około jednej czwartej wszystkich kolizji można byłoby zapobiec, gdyby wszystkie jednoślady miały ABS. Na całym świecie wzrasta liczba krajów i regionów (takich jak Unia Europejska, Japonia, Tajwan i Brazylia) gdzie istnieje obowiązek stosowania ABS w motocyklach. Obecnie ten system bezpieczeństwa jest stosowany nie tylko w motocyklach, ale także w quadach i rowerach z napędem elektrycznym.

Bosch jako pierwszy wprowadził na rynek seryjnie produkowany układ przeciwblokujący do elektrycznych rowerów. Dzięki temu możliwe będzie zapobieganie blokowaniu przedniego koła roweru, a także ograniczenie unoszenia tylnego koła. Skraca to drogę hamowania, a także ryzyko przewrotki i wywrócenia się. Zdaniem naukowców zajmujących się wypadkami, przy powszechnym zastosowaniu układu ABS można uniknąć prawie jednej czwartej wypadków z udziałem elektrycznych rowerów. Co więcej, może być dodatkowo zmniejszona liczba wypadków z ciężkimi obrażeniami. Do końca 2018 r. ABS do rowerów elektrycznych będzie dostępny w wybranych modelach. W przypadku pojazdów typu quad, Bosch we współpracy z BRP zrealizował pierwsze na świecie zastosowanie ABS w pojeździe terenowym (ATV). Modele BRP Outlander i Renegade wprowadzane na rynek w 2018 i 2019 roku są i będą wyposażone w układ ABS firmy Bosch.

Elektromobilność

Firma Bosch opracowała system na napięcie 48 V, składający się z silnika, jednostki sterującej, akumulatora, ładowarki i wyświetlacza. System jest przeznaczony do pojazdów o dwóch, trzech i czterech kołach i można go stosować we wszystkich klasach mocy, od 0,25 do 20 kilowatów. Specjalna aplikacja wyświetla dane takie jak poziom naładowania akumulatora, umożliwia komunikację między pojazdem a kierowcą, a także dostęp do sieci społecznościowych.

Układ 48 V firmy Bosch napędza trójkołowiec Ligiera, wykorzystywany przez kurierów do przewożenia listów i paczek na ostatnim etapie dostawy do odbiorcy („last mile delivery”).

Zmodernizowany system stabilizacji toru jazdy motocykla

Nowa generacja systemu stabilizacji toru jazdy motocykla MSC jest dostępna w wersji jako częściowo lub w pełni zintegrowany układ. Wymiary zostały zmniejszone o 35%, a ciężar o 20% w porównaniu z poprzednią generacją. Zmniejsza to nakłady na instalację u producenta pojazdu i umożliwia montaż w mniejszych motocyklach. System MSC wykorzystuje technologie pochodzące z samochodów osobowych i został zaprojektowany z uwzględnieniem przyszłych funkcji, takich jak zaawansowane systemy wspomagania kierowcy.

Elektroniczne sterowanie silnika

Elektroniczne systemy sterowania silnika umożliwią jednośladom spełnienie przyszłych przepisów dotyczących emisji spalin, takich jak Euro 5 i BS 6 (Bharat Stage), w tym OBD I/II (On Board Diagnose).

W połączeniu z czujnikami systemy sterowania silnika są znacznie efektywniejsze niż konwencjonalne gaźniki i mogą zmniejszyć emisję CO2 nawet o 16 procent, w zależności od zastosowania pojazdu. Centralnym elementem nowego systemu sterowania jest jednostka sterująca firmy Bosch. Analizuje ona dane z czujników układu przeniesienia napędu i na ich podstawie dostosowuje takie parametry jak zapłon oraz dawkowanie paliwa.

Aby spełnić przyszłe regulacje dotyczące emisji spalin (jak Bharat Stage 6 w Indiach) firma Bosch opracowała również nową podgrzewaną sondę lambda, która została zaprojektowana z myślą o jednośladach. Sonda lambda mierzy zawartość tlenu w spalinach i pomaga w optymalizacji mieszanki powietrza z paliwem. Gwint M12 i zmodyfikowana konstrukcja rurki ochronnej pozwalają na instalację w ciasnych miejscach oraz gwarantują optymalne podgrzewanie sondy. Przewidywana trwałość elementu wynosi około 100 000 km. Nowa sonda lambda wejdzie do produkcji seryjnej w 2019 roku.

Integrated Connectivity Cluster z mySPIN

Zaawansowane systemy wspomagania kierowcy wymagają interfejsu użytkownika (HMI, Human Machine Interface) do przedstawienia wszystkich informacji motocykliście. Zintegrowany klaster połączeń, tzw. Integrated Connectivity Cluster (ICC) został opracowany specjalnie do motocykli i quadów. Na jednym wyświetlaczu integruje wszystkie tradycyjne wskaźniki i umożliwia kierowcy połączenie smartfonu z motocyklem poprzez interfejs Bluetooth. Dzięki intuicyjnym elementom sterującym przy kierownicy użytkownik łatwo może wykonywać i odbierać połączenia telefoniczne, uzyskiwać dostęp do list kontaktów lub słuchać muzyki. MySPIN to rozwiązanie do integracji smartfonów, które udostępnia dodatkowe funkcje podnoszące komfort. Umożliwia ono kierowcy przeniesienie zawartości smartfona do motocykla, skutera lub quada.

Tagi

Targi  Bosch  EICMA 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2