strona główna Biznes Wyniki finansowe Grupy Bosch
2019-01-30, ostatnia aktualizacja 2019-01-30 12:51

Wyniki finansowe Grupy Bosch

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Grupa Bosch opublikowała wstępne wyniki finansowe za rok 2018.

Koncern Bosch wygenerował obroty w wysokości 77,9 mld euro. Na wyniki negatywnie wpłynęły efekty kursów wymiany walut, które wyniosły 2,1 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów obroty wzrosły natomiast o 4,3 procent.

W 2018 roku koncern sprzedał ok. 52 mln produktów z funkcją komunikowania się przez Internet (o 37 procent więcej niż w roku poprzednim). EBIT (dochód przed odliczeniem podatków i odsetek) osiągnął w 2018 roku 5,3 mld euro.

Działalność Grupy Bosch w 2018 roku w poszczególnych sektorach

Obroty sektora Mobility Solutions ponownie znacznie przekroczyły wynik światowej produkcji samochodów. Według wstępnych danych, obroty wzrosły o 2,3 procent (do 47 mld euro). Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost obrotów wyniósł 4,7 procent. Sektor Consumer Goods odnotował obroty w wysokości 17,8 mld euro. Oznacza to spadek o 3,2 procent. Silne efekty różnic kursów wymiany walut oraz duża presja cenowa na najważniejszych rynkach wpłynęły negatywnie na rozwój sytuacji spółek BSH Hausgeräte GmbH oraz Bosch Power Tools. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty sektora wzrosły o 0,9 procent. Najsilniejszy wzrost obrotów odnotował sektor Industrial Technology (8,9 procent), osiągając wartość 7,4 mld euro. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 11 procent. Jest to przede wszystkim zasługa dalszego pozytywnego rozwoju działu branżowego Drive and Control Technology. Bosch planuje obecnie sprzedaż należącej do sektora Industrial Technology branży maszyn opakowaniowych. Sektor Energy and Building Technology osiągnął obroty w wysokości 5,5 mld euro. Wzrost w wysokości 2,5 procent odpowiada wzrostowi w wysokości 4,7 procent liczonemu z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut.

Działalność Grupy Bosch 2018 w poszczególnych regionach

W Europie obroty koncernu osiągnęły 41 mld euro, co oznacza wzrost o 2,1 procent (3,7 procent z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut). W Ameryce Północnej obroty wzrosły do 12,3 mld euro (wzrost o 7,9 procent liczony z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, oraz wzrost nominalny w wysokości 2,8 procent). Pozytywny wpływ na zwiększenie obrotów miała w tym regionie przede wszystkim branża motoryzacyjna. W Ameryce Południowej obroty utrzymały się na poziomie z roku poprzedniego. Decydujący wpływ miały tutaj negatywne efekty różnic kursów wymiany walut w Brazylii i Argentynie, przez co nominalnie obroty zmalały o 7,8 procent, do 1,4 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut obroty wzrosły o 8,9 procent). W regionie Azji i Pacyfiku oraz Afryce Grupa Bosch zwiększyła swoje obroty o 0,4 procent, do 23,2 mld euro (z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut wzrost wyniósł 3,1 procent). Udział tego regionu w obrocie całkowitym Grupy Bosch wynosi już prawie 30 procent.

Zatrudnienie

31 grudnia 2018 roku Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 410 000 pracowników, czyli ok. 7800 osób więcej niż w roku poprzednim. Bosch zwiększył zatrudnienie przede wszystkim w regionie Europy oraz Azji i Pacyfiku. Firma stale poszukuje specjalistów w dziedzinie IT i oprogramowania.

Prace badawcze

Głównym obszarem prac badawczo-rozwojowych Boscha jest zautomatyzowana jazda. Jeszcze w tym roku koncern planuje osiągnąć ze sprzedaży układów wspomagających obroty w wysokości 2 mld euro. W przypadku prac nad pojazdami bez kierowcy, do 2022 roku nakłady firmy wyniosą 4 mld euro; tematyką tą zajmuje się w Boschu blisko 4000 konstruktorów.

Według analityków w kolejnej dekadzie wartość rynku sprzętu i oprogramowania w segmencie zautomatyzowanej jazdy wyniesie około 60 mld USD. Już w roku 2025 na świecie będzie dostępnych na żądanie 2,5 miliona busów do przewozu osób; w większości będą to pojazdy bez kierowców. Obroty z systemów wynajmu mają wzrosnąć do roku 2035 do prawie 160 mld USD. Dla tego rodzaju transportu Bosch będzie oferował zarówno odpowiednią technologię, jak i usługi (takie jak rezerwacja, płatności, parkowanie, ładowanie, zarządzanie, konserwacja oraz tzw infotainment).

W roku 2018 Bosch zakończył 30 projektów związanych z elektromobilnością; mają one wartość kilku miliardów euro. Do roku 2025 koncern zwiększy swoje obroty w dziedzinie elektromobilności do 5 mld euro.

Już w 2030 roku co czwarty nowy samochód użytkowy będzie przynajmniej częściowo zelektryfikowany. Portfolio produktów koncernu w segmencie bezemisyjnego przewozu towarów obejmuje: napędy 36 V (do rowerów cargo), napędy elektryczne do lżejszych pojazdów użytkowych (takich jak Streetscooter), napędy elektryczne e-axle do lekkich i ciężkich transporterów, zelektryfikowane osie do naczep, a w przyszłości także napędy z ogniwami paliwowymi do samochodów ciężarowych o masie 40 ton.

Do połowy przyszłej dekady wszystkie produkty Boscha będą wyposażone w sztuczną inteligencję (SI) lub też będą z jej pomocą projektowane i wytwarzane. Do 2021 roku koncern planuje zwiększyć liczbę specjalistów w dziedzinie SI czterokrotnie (a 1000 do 4000 osób).

Pracownicy ośrodka Bosch Center for Artificial Intelligence pracują przy realizacji blisko 150 projektów. Jednym z nich jest system czujników SoundSee. Algorytm SoundSee wykorzystuje uczenie maszynowe, aby precyzyjnie prognozować przestoje maszyn oraz redukować koszty konserwacji, a także pomagać zwiększyć wydajność. Już w maju tego roku technologia ta zostanie zastosowana w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Co roku Bosch inwestuje około 250 mln euro w podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników. Mają oni do wyboru 19 000 programów szkoleniowych. Nowe oferty, jak np. kursy wideo lub aplikacje szkoleniowe na urządzenia mobilne, uzupełniają klasyczne zajęcia stacjonarne.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2