strona główna Aktualności Złącze OBD nie zniknie z samochodów?
2018-04-03, ostatnia aktualizacja 2018-04-03 12:52

Złącze OBD nie zniknie z samochodów?

Istnieje szansa, że instalacja złącza OBD pozostanie obowiązkowa w nowo produkowanych pojazdach. Odpowiednie zapisy pojawiły się w projekcie unijnego rozporządzenia.

Dla firm działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym ważne jest, by nowo produkowane samochody były wyposażone w złącze OBD. Jest to obecnie jedyna droga komunikacji z jednostką centralną pojazdu. W Parlamencie Europejskim trwają prace nad projektem rozporządzenia 31 zwanego "homologacją typu". Jego pierwotna wersja, w przypadku wejścia w życie, mogłaby wpędzić w duże problemy właścicieli niezależnych warsztatów.

W początkowej wersji projektu rozporządzenia unijnego zawarto rozdział dotyczący informacji potrzebnych do diagnostyki, naprawy i utrzymania pojazdów dla niezależnych operatorów. Nie wspomniano tam o złączu diagnostycznym OBD. Zastąpienie OBD innym systemem (na przykład całkowicie zdalną diagnostyką) mogłoby spowodować negatywne konsekwencje dla niezależnego rynku napraw. Część producentów pojazdów mogłaby wówczas skorzystać z legislacyjnej furtki, zapewniając sobie monopol na korzystanie z danych dotyczących stanu technicznego pojazdów.

W działania na rzecz zmian w projekcie rozporządzenia zaangażowało się wiele organizacji z całej Europy, w tym Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM); całość koordynowana była przez międzynarodową organizację FIGIEFA. Stowarzyszenie zaangażowało się w rozmowy w Brukseli zabiegając o poparcie kluczowych poprawek.

W najnowszym projekcie rozporządzenia 31 znalazła się większość postulowanych zapisów, korzystnych dla niezależnego rynku. Zostały one wcześniej odrzucone przez Radę Unii Europejskiej, ale dzięki kompromisowi osiągniętemu na drodze trialogu, czyli wspólnych obrad Rady UE, Parlamentu Europejskiego oraz Komisji Europejskiej, powróciły do projektu. Najważniejszy jest powrót zapisu dotyczącego obowiązku montażu gniazda OBD.

SDCM ostrzega przed przedwczesnym optymizmem, ale wiele wskazuje na to, że Parlament Europejski jest na drodze do przyjęcia przepisów zapewniających uczciwą konkurencję. Ostateczne głosowanie nad projektem zapowiadane jest na przełomie kwietnia i maja.

Jednocześnie 31 marca wszedł w życie przepis, zgodnie z którym każdy nowy model samochodu sprzedawany w Unii Europejskiej musi zostać wyposażony w system eCall, umożliwiający zdalne powiadomienie służb ratunkowych w razie wypadku. Oprócz eCall, samochody mogą być wyposażone także w inne systemy telematyczne, np. bCall i sCall. Są one w stanie monitorować parametry jazdy i stan techniczny podzespołów samochodu.

Obecnie dostęp do danych gromadzonych przez takie systemy mają wyłącznie producenci pojazdów. Unia Europejska miała kilka lat na przygotowanie odpowiednich przepisów regulujących zasady wykorzystywania w pojazdach systemów telematycznych oraz pochodzących z nich danych. Brak przyjętych regulacji powoduje, że producenci samochodów mają wolną rękę w kwestii sprzedaży pojazdów z zamkniętym systemem telematycznym. Mogą zatem uniemożliwiać dostęp do nich niezależnym warsztatom.

O jak najszybsze wprowadzenie przepisów, które uporządkują kwestie danych przetwarzanych przez systemy telematyczne, wielokrotnie zabiegało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. W ostatnim czasie pojawiła się nadzieja, że UE zajmie się wprowadzeniem odpowiednich regulacji w tym zakresie w trybie przyspieszonym. Pod koniec lutego Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego (TRAN) przyjęła raport dotyczący europejskiej strategii w zakresie Inteligentnego Systemu Transportowego. Tą drogą europarlamentarzyści zwrócili się do Komisji Europejskiej o wydanie odpowiedniej propozycji legislacyjnej przed końcem bieżącego roku.

Parlamentarzyści zobowiązują Komisję Europejską do przedstawienia takiej propozycji przepisów, która da możliwość wykorzystania cyfryzacji pojazdów wszystkim podmiotom działającym na rynku motoryzacyjnym w sposób sprawiedliwy i bezpieczny, bez dyskryminujących ograniczeń.

Tagi

SDCM  OBD  telematyka  eCall 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2