strona główna Mechanika Przyczyna hałasu na biegu jałowym
2020-11-30, ostatnia aktualizacja 2020-11-30 06:00

Podręcznik mechaniki pojazdowej

Przyczyna hałasu na biegu jałowym

Fot. Schaeffler

Fot. Schaeffler

Mechanik demontujący skrzynię biegów w celu wymiany sprzęgła często nie zastanawia się, jak wielką rolę pełnią małe części ustalające – tuleje prowadzące. Przedstawiony tu przykład obrazuje, jaki wpływ na działanie koła dwumasowego mają te niewielkie elementy.

Za stuki układu przeniesienia napędu podczas pracy silnika na biegu jałowym najczęściej obwinia się jego tłumik, czyli DKZ. Tymczasem doszukiwanie się problemu w zbyt dużym luzie, zarówno krawędziowym, jak i w kącie swobodnego obrotu – zwłaszcza w przypadku nowej tulei – jest z punktu widzenia producenta OE sytuacją absurdalną. Trzeba wiedzieć, jak środowisko pracy wpływa na poprawne działanie tego elementu. Otóż maksymalna odchyłka liniowości pomiędzy wałem korbowym a wałkiem sprzęgłowym nie może przekraczać 0,5 mm. Jak zyskać pewność, że podczas montażu skrzynia została złożona z wymaganą dokładnością i opisana odchyłka mieści się w dopuszczalnych granicach? Czy można to w jakiś sposób zmierzyć? Niestety nie! Więc jak temu zaradzić? Podstawowa zasada brzmi: aby spełnić wymóg dopuszczalnych odchyłek konstrukcyjnych, tuleje prowadzące muszą być w stanie idealnym, bo jakakolwiek ich deformacja lub drobne nawet uszkodzenie przyczyni się do dalszych niesprawności układu. Trzeba przy tym pamiętać, że w niektórych rozwiązaniach tuleje muszą być odpowiednio ustawione.

Problem

Stuki na biegu jałowym stanowiły powód, dla którego skrzynia biegów Toyoty była wielokrotnie demontowana. Po wciśnięciu pedału sprzęgła niepożądane odgłosy znikały. Diagnoza stetoskopem technicznym potwierdziła hałas pochodzący ze skrzyni biegów. Po sprawdzeniu okazało się, że wszystkie luzy technologiczne koła są w normie. Co więc było przyczyną?

Rozwiązanie

Fot. 2. przedstawia tuleje ze skrzyni biegów opisywanej Toyoty Avensis T27 2.0 D4-D. Jedyny powód, dla którego bieg jałowy nie był wyciszony, stanowiła uszkodzona tuleja prowadząca, a nie – jak pierwotnie sądzono – nadmierny luz DKZ.

Inne formy tuleji prowadzących

W przypadku samochodów grupy PSA stosowane są tuleje sprężyste, które trzeba ustawiać w odpowiedniej pozycji, tj. nacięciem na godzinę 6.00 (fot. 4). Zapewni to cichą pracę koła zamachowego oraz optymalną żywotność sprzęgła.

Więcej na www.repxpert.pl

Fot. 1. Dopuszczalna odchyłka nieliniowości

Fot. 2. Uszkodzona tuleja prowadząca opisywanej Toyoty Avensis T27

Fot. 3 Koło zamachowe LuK 415 0782 10. Toyota Avensis T27

Fot. 4. Odpowiednio ustawiona tuleja prowadząca w bloku silnika grupy PSA



 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane