strona główna Zespoły napędowe Podręcznik mechaniki pojazdowej: Smarowanie łożysk
2009-09-28, ostatnia aktualizacja 2010-05-21 06:59

Podręcznik mechaniki pojazdowej: Smarowanie łożysk

Kasowanie luzu wielowypustowych połączeń półosi

Fot. LuK

Kasowanie luzu wielowypustowych połączeń półosi

Łożyska rolkowe stożkowe podczas swej pracy w piastach kół pojazdów poddawane są działaniu znacznych sił o kierunkach osiowych i promieniowych. Siły te powodują dodatkowe zwiększenie docisku rolek do bieżni, co sprawia, że rośnie tarcie między tymi współpracującymi elementami. Skutkiem tego jest przyspieszenie ich zużycia, a także nadmierny opór ruchu pojazdu, przekładający się bezpośrednio na wyższe zużycie paliwa.

Do maksymalnej redukcji tarcia w łożyskach piast służą specjalne smary. W przypadku zintegrowanych łożyskowań nowszych generacji zapas smaru umieszczony w nich fabrycznie wystarcza na cały okres użytkowania, więc pojazd nie wymaga w tym zakresie żadnej obsługi serwisowej. Jednak w konstrukcjach tradycyjnych z parą oddzielnych łożysk stożkowych konieczne jest ich okresowe smarowanie związane z częściową rozbiórką piasty. Odbywa się to w cyklach określonych w instrukcjach producentów pojazdów, a także w trakcie wymiany łożysk zużytych na nowe.

Dostępne na rynku pojedyncze łożyska stożkowe pokryte są jedynie cienką, oleistą warstwą o działaniu antykorozyjnym. Nie zastępuje ona jednak właściwego smarowania. Z tego powodu nowe łożyska muszą być już w warsztacie wypełnione odpowiednią ilością specjalnego smaru, który powinien pokrywać grubą warstwą wszystkie rolki i bieżnie. Jest to dla mechanika zadanie stosunkowo proste, lecz wymagające dużej staranności.

Po wprowadzeniu do wnętrza piasty zapasu smaru w ilości określonej w instrukcji i nałożeniu go palcem na osadzoną już bieżnię zewnętrzną trzeba wziąć jedną ręką pierścień wewnętrzny z koszem i rolkami, a w drugą nabrać garść smaru z pojemnika. Smar ten wciska się dokładnie pomiędzy rolki i przegrody kosza, obracając go stopniowo aż do momentu, gdy wypełni on wszystkie szczeliny i pokryje bieżnię wewnętrzną na całej jej szerokości.Tak samo postępujemy z drugim łożyskiem piasty. Po wykonaniu tych czynności można przystąpić do montażu łożyskowania.

Smarowanie łożysk Smarowanie łożysk
Rys.: Najprostszy i najskuteczniejszy sposób smarowania łożysk stożkowych

Przy tej okazji warto wspomnieć o dwu bardzo istotnych, choć dość powszechnie lekceważonych sprawach. Pierwszą jest optymalny zakres naprawy polegającej na wymianie łożyskowań kół. Otóż musi ona dotyczyć równocześnie nie tylko obu łożysk tej samej piasty, lecz również pozostałych łożysk danej osi. Dla upowszechnienia tej zasady łożyska FAG dostępne są na rynku także w pełnych, czyli podwójnych kompletach naprawczych.

Drugi problem towarzyszy często naprawom piast przednich kół napędzanych, niezależnie od rodzaju stosowanych przy tym łożyskowań naprawczych. Polega on na hałaśliwej pracy naprawionych piast. Źródłem tych wibracji nie są jednak łożyska, lecz zbyt luźne połączenia wielowypustów półosi napędowych. Wymagają one bowiem starannego wyczyszczenia przed ponownym montażem i pokrycia pastą klejąco-wypełniającą, przeznaczoną specjalnie do tego celu. Substancję tę nakłada się obwodowym pasmem o szerokości 3-4 mm na koniec wielowypustu półosi, od strony jej gwintowanej części. Następnie wsuwa się półoś do wielowypustu piasty, uzyskując połączenie dokładnie spasowane.

ZOBACZ TAKŻE:

  • 2018-12-14 17:53

    Najważniejszy dobry smar

    Karol

    Kwestia doboru smaru jest bardzo ważna. Jest masa lubrykantów na rynku, ale wybranie właściwego wcale nie jest proste. Sam używam w warsztacie czegoś takiego: https://muntech24.pl/pl/p/Svitol-400-ml/706 i jestem zadowolony z efektywności i również z wydajności.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane