strona główna Zespoły napędowe Diagnostyka pojazdu podczas kontroli dwumasowego koła zamachowego
2023-06-30, ostatnia aktualizacja 2023-06-30 14:24

Diagnostyka pojazdu podczas kontroli dwumasowego koła zamachowego

ZF Aftermarket

Wymiana koła dwumasowego bez odpowiedniej diagnostyki elementów współpracujących pociąga za sobą ryzyko reklamacji i naraża na niepotrzebne wydatki, gdyż usterka może dotyczyć innego elementu. Fakt, że usterki po wymianie koła zamachowego nie ustąpiły, błędnie sugeruje wadę nowego koła.

Najczęstszym błędem popełnianym przed wymianą dwumasowego koła zamachowego (DKZ) jest brak diagnostyki podzespołów, które mają bezpośredni wpływ na jakość pracy i żywotność DKZ. W razie niesprawności podzespołów mogą wystąpić objawy podobne do zużycia koła dwumasowego. ZF Aftermarket przestrzega przed takim postępowaniem i podpowiada, co należy robić, aby uniknąć problemów.

Praktyka pokazuje, że decyzje o wymianie dwumasowego koła zamachowego w wielu wypadkach podejmowane są zbyt pochopnie. W trakcie diagnostyki warto zwrócić uwagę na dwie poniższe kwestie.

Pierwsza – to zużycie innych elementów, które generują objawy łudząco podobne do zużycia dwumasowego koła zamachowego. Druga – to wyeksploatowanie lub awaria elementów współpracujących. Brak wymiany niesprawnych elementów spowoduje zużycie nowego koła zamachowego w ekspresowym tempie. Zawsze należy wyeliminować te usterki przed podjęciem decyzji o wymianie DKZ. 

Obroty rozruchowe
Na nieprawidłową pracę dwumasowego koła zamachowego mają wpływ zbyt niskie obroty rozruchowe, ponieważ generują niepożądany hałas, drgania i wibracje. Usterka ta może wprowadzać mechanika w błąd, ponieważ wówczas drgania rezonansowe występują na sprawnym kole dwumasowym. Podczas diagnostyki należy zatem sprawdzić, czy obroty silnika podczas rozruchu osiągają minimalną prędkość graniczną 300 obr./min. Jeśli są niższe, należy ustalić przyczynę i ją wyeliminować. Sugerujemy kontrolę akumulatora, połączeń elektrycznych oraz sprawdzenie parametrów rozrusznika.

Zbyt niskie obroty rozruchowe mogą generować prawie takie same objawy, jak zużyte dwumasowe koło zamachowe. Skracają one drastycznie żywotność koła zamachowego. W takim przypadku (nawet jeśli wymiana będzie uzasadniona) nowe koło posłuży krócej, niż powinno, lub przedwcześnie ulegnie awarii.

Podstawy
Naprawę należy zawsze zaczynać od usuwania tych usterek, które eliminuje się najłatwiej i najniższym kosztem. W tym przypadku będzie to wspomniana kontrola stanu akumulatora, rozrusznika i połączeń elektrycznych układu rozruchowego, ze szczególnym uwzględnieniem połączeń masowych. Rozebranie ich, oczyszczenie, zabezpieczenie przed korozją i ponowne połączenie zazwyczaj przynosi zaskakująco dobre efekty. Dobrym pomysłem jest także oczyszczenie biegunów akumulatora i klem.
 

Układ wtryskowy
Nierównomierna praca silnika, spowodowana np. awarią układu wtryskowego, również może symulować zużycie dwumasowego koła zamachowego, a także skracać jego żywotność. W modelach samochodów, w których jest to możliwe, należy profilaktycznie sprawdzić korekty dawek pracy wtryskiwaczy – odchyłki mogą wskazywać na źródło problemów akustycznych i wibracji.
Należy pamiętać, że nieprawidłowe korekty nie muszą świadczyć o zużyciu samych wtryskiwaczy. Mogą być również odpowiedzią na nieprawidłową pracę silnika – np. spadek ciśnienia sprężania w poszczególnych cylindrach lub zużycie gniazd zaworowych.

Inne źródła hałasów oraz wibracji imitujących zużycie dwumasowego koła zamachowego lub generujące w nim drgania rezonansowe
Warto również wziąć pod uwagę problem pojawiający się w wybranych samochodach z silnikiem wysokoprężnym, czyli niesprawne (lub usunięte) klapy gaszące w kolektorze ssącym. Powodują one hałas i silne wibracje podczas wyłączania silnika, które także mogą być mylnie interpretowane jako zużycie dwumasowego koła zamachowego.

Zachęcamy do odwiedzenia strony internetowej aftermarket.zf.com w celu zapoznania się z ofertą produktów marki Sachs oraz do śledzenia nas na facebooku Sachs Polska. Zapraszamy również do obejrzenia filmu, do którego kod QR znajduje się poniżej.

Zeskanuj kod QR i obejrzyj film z serii #WartoWiedzieć o diagnostyce dwumasowego koła zamachowego.

 


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2