strona główna Materiałoznawstwo Silniki mogą starzeć się wolniej
2011-03-29, ostatnia aktualizacja 2011-03-31 08:53

Silniki mogą starzeć się wolniej

Fot. jjrods, picasaweb, xxonMobil

Fot. jjrods, picasaweb, xxonMobil

Czy warto stosować stosunkowo drogie oleje syntetyczne w starych samochodach o dużym przebiegu? Okazuje się, że tak, gdyż daje to korzyści pokrywające z nawiązką ponoszone koszty.

Przy wyborze oleju do konkretnego silnika należy kierować się przede wszystkim wskazaniami producentów samochodów, a ci polecają z reguły nowoczesne produkty renomowanych marek. Jednak według badań przeprowadzonych przez firmę ExxonMobil, aż jedna piąta polskich kierowców uznaje powyższe zasady za słuszne jedynie w odniesieniu do samochodów nowych.

Jest to oczywiście jeden z tzw. olejowych mitów. W rzeczywistości bowiem olej syntetyczny o wysokiej jakości nadaje się, wbrew rozpowszechnionym opiniom, również do starszych pojazdów. Od ponad trzydziestu lat silniki samochodów zalewane są fabrycznie olejami syntetycznymi i nie ma żadnych racjonalnych powodów, by w trakcie ich długotrwałej eksploatacji nagle zmieniać rodzaj stosowanego środka smarnego. Żadnych negatywnych efektów nie powoduje też smarowanie syntetykami silników o jeszcze starszej konstrukcji. Bill Maxwell, współtwórca pierwszego oleju syntetycznego Mobil 1, chętnie przywołuje tu przykład swego amerykańskiego znajomego, który do dzisiaj jeździ wciąż chevroletem z 1955 roku, lecz zamiast historycznych już olejów stosuje w nim właśnie Mobil 1.

Mobil 1 Mobil 1
Silnik tego chevroleta z 1955 roku smarowany jest obecnie olejem Mobil 1

Jakie stąd wynikają praktyczne wnioski dla personelu motoryzacyjnych warsztatów i serwisów? Przede wszystkim taki, że zmiana dowolnego innego oleju na syntetyczny jest zawsze korzystna i bezpieczna, a odwrotnie już niekoniecznie.

Rozsądny nabywca używanego, np. siedmioletniego, samochodu o przebiegu 250 000 kilometrów nie powinien zadowalać się jego atrakcyjną ceną i ufać ślepo opinii o niskiej awaryjności pojazdów tej marki, lecz udać się do zaufanego warsztatu na gruntowny przegląd poprzedzający rozpoczęcie właściwej eksploatacji. Okazuje się zwykle przy tej okazji, iż nie wiadomo, jaki olej znajduje się w silniku. Jeśli potrzebna jest niezwłoczna dolewka, choćby na dojazd do warsztatu, ostrożność nakazuje użyć oleju syntetycznego, gdyż na pewno nie pogorszy on właściwości dotychczasowego środka smarnego, a może nawet je nieco poprawić.

W takcie tego pierwszego przeglądu w warsztacie wskazana jest wymiana oleju, ponieważ zazwyczaj nie wiadomo, kiedy dokonano poprzedniej. Na podstawie wyglądu nie można tego ustalić, gdyż naturalne zmiany koloru oleju silnikowego następują zawsze w początkowej fazie jego eksploatacji i mają niewielki związek ze skutecznością smarowania. Dotychczasowy olej zawsze warto wymienić na syntetyczny, czyli najlepiej chroniący części silnika przed dalszym zużyciem. Dowodzą tego załączone ilustracje, pokazujące wnętrze silnika po przejechaniu ponad 220 000 km na oleju Mobil 1.

Obawy o ewentualną utratę szczelności starego silnika po zastosowaniu oleju syntetycznego są ewidentnym nieporozumieniem. Powodem wycieków jest bowiem często zły stan uszczelek i podkładek, a nie rodzaj stosowanego środka smarnego.

Mobil 1 Mobil 1
Dolewka wykonana syntetykiem na pewno
nie pogorszy smarowania
Nie ma powodów, by olej zalecany przez producenta silnika
zamieniać z czasem na gorszy

Niezgodne z prawdą jest również przekonanie, iż samochody zasilane LPG potrzebują specjalnych „gazowych” olejów silnikowych lub osobnych dodatków modyfikujących z tego powodu nowoczesne uniwersalne oleje syntetyczne. Nie przypadkiem przecież ExxonMobil, wiodący na świecie producent środków smarnych, nie produkuje w ogóle olejów specjalnych do smarowania silników zasilanych LPG jako drugim paliwem. Pojazdy zasilane dwupaliwowo z udziałem LPG wymagają po prostu bardzo dobrego oleju do smarowania w okresie rozruchu, gdy zużycie silnika jest największe. Z tym zadaniem doskonale radzą sobie przede wszystkim oleje syntetyczne. Dlatego samochody z instalacjami LPG powinny być smarowane olejami o tych samych specyfikacjach i charakterystyce fizykochemicznej, jak przy braku takich instalacji. Przykładem jest tu model Renault Twingo I, dla którego dobrym wyborem jest zastosowanie w pełni syntetycznego oleju Mobil 1 New Life 0W-40 zarówno do silników wyłącznie benzynowych, jak i wyposażonych w instalację LPG.

Mobil 1

Po pierwszej wymianie zleconej przez nowego użytkownika starszego pojazdu należy wymieniać olej w cyklach przewidzianych fabryczną instrukcją. To prawda, iż nowoczesne oleje charakteryzują się doskonałą ochroną silnika nawet przy wydłużonych okresach pomiędzy wymianami, lecz wydłużanie cykli serwisowych, wbrew zaleceniom producenta pojazdu, jest zawsze ryzykowne. Chodzi tu bowiem nie tylko o szybkość starzenia się oleju, lecz także o intensywność jego zanieczyszczania w konkretnym modelu silnika.

Krzywki rozrządu VW Jetta TDI chronione olejem Mobil

Opracowano na podstawie materiałów ExxonMobil          
więcej informacji na: www.mobil-1.pl i www.mobil.pl          

Tagi

Silniki  Oleje  Mobil  Silnikowe 

  • 2015-02-02 21:50

    Zdecydujcie sie

    Marcin

    Tu piszecie że nie można stosować nowoczesnych olejów do starych silników..http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/254/zamiennosc-olejow-silnikowych.html

    skomentuj



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2