strona główna Nowości rynkowe ZF prezentuje technologię inteligentnych pasów bezpieczeństwa
2024-02-06, ostatnia aktualizacja 2024-02-06 12:28

ZF prezentuje technologię inteligentnych pasów bezpieczeństwa

Wielostopniowy ogranicznik obciążenia dostosowuje siłę napinania pasa do wzrostu i rozmiaru pasażerów

ZF Aftermarket

Wielostopniowy ogranicznik obciążenia dostosowuje siłę napinania pasa do wzrostu i rozmiaru pasażerów

Nowy system pasów bezpieczeństwa od ZF Passive Safety Systems pozwala jeszcze bardziej ograniczyć skutki wypadków wobec wszystkich osób znajdujących się w pojeździe. Sercem technologii jest tak zwany wielostopniowy ogranicznik obciążenia (ang. Multi-Stage Load Limiter, MSLL), który dostosowuje siłę napinania pasa do wzrostu i rozmiaru pasażerów. Nowy system umożliwia producentom samochodów spełnienie zwiększonych wymagań NCAP Roadmap 2030. Innowacyjne podejście tej technologii polega nie tylko na indywidualnych opcjach sterowania samym komponentem, ale także na rozszerzonych możliwościach interakcji z innymi systemami bezpieczeństwa. Dzięki temu pas bezpieczeństwa z przełączanym ogranicznikiem siły MSLL staje się inteligentnym, elastycznie sterowanym urządzeniem bezpieczeństwa.

Nowoczesne systemy bezpieczeństwa interweniują w razie wypadku już na bardzo wczesnym etapie. W przypadku nieuniknionego zderzenia, pas napina się wokół ciała przed zderzeniem (napinanie wstępne), aby zmniejszyć luz pasa i spowolnić go w kontrolowany sposób po uderzeniu, a następnie przenieść go do przodu do poduszki powietrznej. Systemy opierają się na reprezentatywnych, znormalizowanych obiektach testowych (manekinach).

W celu zmniejszenia sił działających na ciało w razie wypadku, wiele systemów pasów bezpieczeństwa jest już wyposażonych w dwustopniowy ogranicznik obciążenia (SLL). Aby zapewnić jeszcze większą elastyczność, ZF oferuje teraz napinacz pasa z wielostopniowym przełączanym ogranicznikiem obciążenia (MSLL), który może jeszcze lepiej zmieniać siły przytrzymujące przez cały czas trwania zderzenia. System umożliwia indywidualne reagowanie na osoby o różnym wzroście i odpowiednie sterowanie siłami pasów.

W przyszłości, droga do większej zmienności napięcia pasów będzie wiodła przez sensoryczne rejestrowanie wnętrza pojazdu w celu jeszcze lepszego rozpoznania, które osoby gdzie siedzą i jakie siły pasów należy zastosować indywidualnie w przypadku poważnej lub drobnej kolizji. W tym celu wykorzystywane będą różne źródła: oprócz kamer wewnętrznych, sam system pasów bezpieczeństwa może dostarczyć cennych informacji (czujniki w pasie mogą mierzyć długość wyciągniętego pasa, a tym samym umożliwiać wyciągnięcie wniosków na temat obwodu ciała, wzrostu i wagi), ponadto istnieje połączenie z aktywnymi systemami bezpieczeństwa i ich czujnikami na zewnątrz pojazdu – od kamery po radar. Na przykład dla połączonego sieciowo systemu bezpieczeństwa ważne jest, aby wiedzieć, z którego kierunku nadchodzi uderzenie. W ten sposób MSLL może zaoferować małym i lekkim osobom lepiej dostosowaną indywidualną ochronę w razie wypadków o umiarkowanej intensywności (z prędkością uderzenia do 35 km/h). Dotyczy to na przykład dzieci na tylnym siedzeniu i osób starszych, które mają większe ryzyko obrażeń ze względu na zmienioną strukturę kości zależną od wieku.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2