Zdecydowana większość użytkowanych w Polsce samochodów wyposażona jest w katalizator lub filtr cząstek stałych, a coraz więcej z nich ma oba te elementy. Trzeba przyznać, że właściciele pojazdów nie są z tego zadowoleni, gdyż elementy systemu oczyszczania spalin często sprawiają problemy.
Filtry DPF, FAP czy GPF ulegają zapchaniu, a katalizatory ze względu na niski poziom wysycenia metalami szlachetnymi nie działają prawidłowo. Elementy te są dosyć zawodne, a koszt ich zakupu nie jest niski. Co więc zrobić, by zakup filtra lub katalizatora był możliwie najmniej przykrym doświadczeniem?
Nowy, używany, regenerowany?
Jeśli pojazd ma problemy z układem wydechowym, należy możliwie szybko udać się do serwisu i wykonać diagnozę komputerową. Świecące się kontrolki typu check engine, zapach spalin w kabinie, spadek mocy czy dym wydostający się z wydechu mogą świadczyć o problemach z filtrem cząstek stałych albo katalizatorem. Takich objawów nie wolno bagatelizować, ponieważ w pewnym momencie samochód może odmówić dalszej jazdy.
Jeśli diagnoza komputerowa wykaże, że katalizator lub filtr należy wymienić, właściciel pojazdu ma kilka rozwiązań. Opcją najdroższą jest zakup nowej, oryginalnej części w autoryzowanym serwisie, jednak daje to pewność co do jakości i eliminuje problemy związane ze złym dopasowaniem. Tańszy okaże się zakup używanego, oryginalnego filtra lub katalizatora z tym jednak ryzykiem, że jego stan może być niezadawalający. Kolejnym rozwiązaniem jest zakup tak zwanego zamiennika, czyli elementu nieoryginalnego. Niestety, zamienniki mają różną jakość i w trakcie montażu mogą przydarzyć się różne niespodzianki. Ostatnią możliwością jest zakup części po regeneracji.
Regenerowany filtr lub katalizator ma oryginalną obudowę, więc nie przysporzy problemów z montażem, a produkt jest znacznie tańszy od nowego. Często różnica w cenie jest nawet czterokrotna! Dotyczny to zwłaszcza pojazdów ciężarowych.
W firmie Kaliński regenerację filtrów cząstek stałych wykonuje się za pomocą specjalistycznej maszyny Hartridge DPF. Maszyna wydmuchuje zanieczyszczenia sprężonym powietrzem, a gdy trzeba, może je również poluzować przez wypalanie w specjalnym piecu.
Do regeneracji „Kalińscy” nie stosują wody ani wodnych roztworów. Woda nie jest naturalnym środowiskiem dla pojazdów, a w szczególności dla układów wydechowych. Katalizatory natomiast nie ulegają zapchaniu, nie trzeba ich udrażniać, a wymienić wkład, co przywróci zdolność do samoregeneracji. Żaden z przypadków nie narusza obudowy, która pozostaje oryginalna. Prawidłowo wykonana regeneracja gwarantuje dobrą jakość produktu i jego pełną sprawność.
Jak samodzielnie dokonać wyboru?
Właściciel pojazdu, po dokonaniu diagnozy stwierdzającej konieczność wymiany katalizatora lub filtra, powinien wybrać zaufany serwis, któremu powierzy zadanie. Jeśli szuka oszczędności, może sam spróbować poszukać odpowiedniej części.
Oczywiście, najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie oryginalnego numeru katalizatora. Bardzo często numer katalizatora znajduje się na oryginalnej obudowie. Większość numerów katalizatora zaczyna się od liter producenta, np. VW, następnie znajduje się oznaczenie rodzaju części (oryginalne mają symbol OE). Ilość znaków bywa różna, zależy to od producenta.
Najbardziej prawdopodobnym miejscem umieszczenia numeru katalizatora jest specjalna etykieta na jego obudowie. Niestety, nie jest ona trwała. Często numer bywa wygrawerowany, jednak w przypadku starych części może już nie być widoczny. Nie każdy numer wygrawerowany na samej części jest jej numerem katalogowym. Częściej oznacza on numer partii produkcyjnej lub po prostu numer puszki (obudowy wraz z wkładem ceramicznym), który nie pomoże w odnalezieniu właściwej części. Przy braku pewności, co dany numer oznacza, pomocny może się okazać autoryzowany serwis danej marki pojazdu. Serwisy dysponują szczegółowymi katalogami i bazami danych, ponieważ są to produkty, którymi handlują.
W przypadku braku numeru części przydatny będzie numer VIN. Skrót VIN jest rozwinięciem słów: Vehicle Identification Number. Służy on do jednoznacznej identyfikacji pojazdu. Numer jest połączeniem siedemnastu znaków podzielonych na trzy sekcje. Znaki te oznaczają producenta, markę, kolejne wersje silnika, wyposażenia, rok i fabrykę, a także numer seryjny samochodu. Numer znajduje się również w dowodzie rejestracyjnym w sekcji „E”, w karcie pojazdu i polisie ubezpieczeniowej. Na podstawie numeru VIN doradca danego sklepu może potwierdzić, czy znaleziony filtr cząstek stałych lub katalizator jest właściwy.
Wymiana starego na nowy
Bardzo ważną kwestią przy zakupie filtra czy katalizatora jest zwrot starego, ponieważ ma on wartość recyklingową. Znajdujące się w filtrach i katalizatorach wkłady ceramiczne lub metalowe są wysycone drogimi metalami, typu platyna czy pallad. Nieuczciwi mechanicy mogą starać się nie wspomnieć swoim klientom o tym fakcie i przejmować bezpłatnie część, którą sprzedają później nawet za kilkaset złotych.
Firmia Kaliński zawsze przedstawia klientom dwie opcje zakupu: tańszą – ze zwrotem oraz droższą – bez zwrotu starego katalizatora lub filtra. W najgorszej sytuacji są osoby okradzione z katalizatorów czy filtrów, ponieważ nie mają czego zwrócić. Niestety, kradzieże są coraz częstsze.
Ograniczenia
Nie każdy stary filtr czy katalizator nadaje się do zwrotu. Mechaniczne uszkodzenie ceramicznego czy metalowego wkładu stanowi problem dla większości firm regenerujących. Zastosowanie wodnej metody regeneracji filtra czy katalizatora nie przyniesie rezultatu, jeśli wkład będzie miał ubytki. W takim przypadku jedynie jego wymiana może przywrócić sprawność podzespołu.
Firma Kaliński wykonuje regenerację przez wymianę wkładów, a jej metoda została w 2023 roku kilkukrotnie doceniona. Potwierdza to Złoty Medal Targów Ekotech i tytuł Produktu Roku magazynu Autoexpert. Firma otrzymała Złoty Medal Grupy MTP na Targach Techniki Motoryzacyjnej 2024 oraz specjalne wyróżnienie Eco Prize Grupy MTP za najbardziej ekologiczny produkt pośród nagrodzonych.
Podsumowanie
Od kiedy filtr i katalizatory zaczęły być seryjnie montowane w pojazdach, dla właścicieli stanowią one duże źródło problemów. Osoba, która nie ma podstawowej wiedzy w tym temacie, może być niemiło zaskoczona ceną oraz zagubiona w wyniku różnorodności rozwiązań. Warto posiadać podstawową wiedzę i mieć świadomość, jakie tworzy to możliwości, poznać metody regeneracji i sposoby znalezienia właściwej części. Bardzo ważne jest też zaufanie właściwej firmie, która sprzeda i zamontuje filtr lub katalizator. Współpraca z uczciwymi i profesjonalnymi osobami spowoduje, że zastosowane rozwiązanie będzie optymalne.
0 komentarzy dodaj komentarz