Ilustracje: carVertical, Freepik.com
W raportach carVertical widoczne jest, że cofanie liczników aut w Polsce dotyczy w większym stopniu tanich pojazdów i one okazują bardziej ryzykowne w zakupie
Proceder cofania liczników w używanych samochodach przed ich sprzedażą jest powszechny w większości państw europejskich. Osoby, które nieświadomie kupują auta ze zmanipulowanym przebiegiem, nie tylko przepłacają za nie, ale mogą ponosić wysokie koszty ich napraw.
Badanie przeprowadzone przez firmę carVertical ujawniło, że zarówno samochody budżetowe, jak i te klasy wyższej mogą mieć cofnięty licznik. Okazuje się jednak, że zakres manipulacji jest różny.
W swoim raporcie firma carVertical podzieliła samochody na grupy cenowe. Okazało się, że dla rynku polskiego wskaźnik ujawnionych cofnięć liczników był najwyższy w grupie pojazdów najtańszych (poniżej 20 tys. zł) i wynosił 5%. Analogiczne wskaźniki w innych grupach to 4,5% dla aut w cenie od 20 do 40 tys. zł i 3,3% dla tych z przedziału od 40 do 60 tys. zł. Podobną tendencję obserwuje się także na rynkach w innych krajach i wszędzie najwięcej oszustw związanych z przebiegiem ujawnia się w grupie pojazdów najtańszych.
W badaniu carVertical przeanalizowano historie pojazdów zakupionych w okresie od 1 marca 2024 r. do 1 marca 2025 r.
Oszustom sprzyja fakt, że nabywcy tanich samochodów ograniczają do minimum ich kontrolę przed zakupem. Jeśli ktoś z oszczędności nie kupuje raportu historii pojazdu, nie analizuje historii serwisowej, a czasem nawet nie wykonuje pełnej diagnostyki przed zakupem, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że manipulacja wtedy nie wyjdzie na jaw.
- Kupujący zawsze szukają samochodów z niskim przebiegiem. Jeśli jednak nie sprawdzą czy przebieg widoczny na zestawie wskaźników jest prawdziwy, ryzykują, że zostaną wprowadzeni w błąd i znacznie przepłacą. Należy mieć świadomość, że po zakupie auta z cofniętym licznikiem mogą pojawić się również techniczne problemy, np. zerwanie rozrządu, który nie został wymieniony w odpowiednim terminie właśnie przez oszustwo cofnięcia licznika - zauważył Matas Buzelis, ekspert rynku motoryzacyjnego carVertical.
Manipulacje przy droższych samochodach
Fakt, że w droższych modelach liczniki cofa się rzadziej nie oznacza, że nabywcy takich samochodów mogą odetchnąć z ulgą. Chodzi o to, że im droższy samochód, tym większe straty ponosi oszukany nabywca.
Dane carVertical pokazują, że 2,6% pojazdów w Polsce wycenionych na 120-140 tys. zł miało cofnięty licznik. W przedziale 35-40 tys. zł wskaźnik ten wyniósł niespełna 1,6%, a w segmencie 140-160 tys. zł utrzymał się na podobnym poziomie. Wśród pojazdów powyżej 200 000 tys. zł oznaki manipulacji licznikiem przebiegu wykazywało niewiele ponad 1,7%.
- Niektórzy oszuści celują w droższe pojazdy, bo pozwala im to więcej zarobić. Im bardziej wartościowy samochód, tym większy zysk osiągają z fałszowania przebiegu. Straty kupujących liczone są w tysiącach złotych - sygnalizuje Matas Buzelis.
Jak można uniknąć zakupu samochodu z cofniętym licznikiem?
Chociaż portale ogłoszeniowe są pełne pojazdów, które mogą mieć sfałszowany przebieg, to można uniknąć zakupu trefnego auta. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie historii samochodu, a zwłaszcza jego przebiegu. Raport potwierdzi lub podda w wątpliwość aktualne wskazania licznika samochodu wystawionego na sprzedaż.
Kupujący powinni zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w przypadku samochodów oferowanych w podejrzanie niskich cenach, ponieważ może to być oznaką ukrytych wad. Oszuści często próbują wymusić podjęcie szybkiej decyzji na potencjalnych nabywcach, wskazująć na duże zainteresowanie ofetą. Osoby, które pospieszą się z zakupem bez sprawdzenia samochodu, mogą się potem przykro rozczarować.
- Stan wnętrza samochodu może również ujawnić jego prawdziwy przebieg. Zużyta kierownica, gałka dźwigni zmiany biegów, pedały lub tapicerka mogą sugerować, że samochód przejechał znacznie więcej kilometrów niż podano w ogłoszeniu. Jeśli przebieg jest niski, ale wnętrze wygląda na mocno zużyte, to jest to wyraźny sygnał ostrzegawczy - dodaje Matas Buzeli.
Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.
0 komentarzy dodaj komentarz