strona główna Wywiady Przejrzystość rynku aut używanych
2025-10-22, ostatnia aktualizacja 2025-10-22 15:58

Przejrzystość rynku aut używanych

Oszustwa związane z licznikami kilometrów i maskowanie uszkodzeń powypadkowych są nadal najbardziej widocznymi problemami polskiego rynku samochodów używanych. Niestety, nic nie wskazuje na to, aby miało się to wkrótce zmienić. Taki obraz rysuje się po najnowszej analizie firmy carVertical, która od wielu lat monitoruje światowe rynki w tym wyspecjalizowane.

W tym roku Polska zajęła 17. miejsce wśród 25 krajów. To awans o jedną pozycję wobec danych z ubiegłego roku. Odnośnie naszych sąsiadów - Niemcy mają 3. miejsce, Czechy 15., a Litwa 23.

Transparentność europejskiego rynku aut używanych według analizy CarVertical

Na pytania związane z rankingiem przejrzystości europejskiego rynku samochodów używanych, trendach i o sposobie badań - odpowiada Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.

Co możemy dowiedzieć się z kolejnego badania carVertical o rynku w Polsce?

Nasze badanie wykazało, że w Polsce nadal sprzedaje się samochody z cofniętym licznikiem. Analiza tegorocznych raportów ujawniła, że 3,7% sprawdzonych pojazdów miało zmanipulowany przebieg - średnio o 75 900 km.

Nabywcy używanych aut szukają tych z jak najniższym przebiegiem. Często ustalają sobie takie psychologiczne granice - np. mniej niż 100 tys. km, choć wiadomo, że typowy przebieg dla danego rocznika jest nawet dwukrotnie wyższy. Nieuczciwi sprzedawcy starają się wyjść temu naprzeciw cofając liczniki, wtedy szybciej znajdują klientów i zwiększają zyski.

Na strukturę polskiego rynku w największym stopniu wpływają pojazdy sprowadzane z zagranicy, a stanowią one aż 54,6% wszystkich sprawdzonych w badaniu. Niestety, to właśnie wśród importowanych aut najczęściej wykrywane są przypadki zafałszowanego przebiegu lub ukrywanych napraw blacharsko-lakierniczych. Aż 62,5% pojazdów zarejestrowanych w Polsce ma za sobą jakieś uszkodzenia - to nieznacznie więcej niż rok wcześniej (62,1% w 2024 r.).

Średnia wartość likwidacji szkody to 4 100 euro. Średni wiek samochodów sprawdzanych przez Polaków w 2025 roku wyniósł 10,5 roku, wobec 10 lat i 7 miesięcy w 2024 roku. To oznacza, że preferencje nabywców pozostają zasadniczo niezmienione.

Jak prezentują się najbardziej przejrzyste rynki?

Wielka Brytania ponownie zajęła pierwsze miejsce w indeksie przejrzystości carVertical. Jedynie 2,3% samochodów zarejestrowanych na tym rynku miało zmanipulowany przebieg, a w 17% odnotowano jakieś uszkodzenia. Ze względu na obowiązujący ruch lewostronny, Wielka Brytania należy do nielicznych krajów Europy o ograniczonym imporcie pojazdów - jedynie 2,3% aut pochodzi z zagranicy. W rezultacie, ryzyko zakupu auta z niepewną historią pozostaje tam niskie.

Włochy, Niemcy, Szwajcaria i Francja uzupełniają pierwszą piątkę najbardziej przejrzystych rynków. Szwecja, która w zeszłym roku zajęła 5. miejsce, spadła na 10. pozycję po wzroście importu, większej liczbie uszkodzonych samochodów i wyższych wskaźnikach manipulacji przebiegiem. Portugalia jest kolejnym krajem, który odnotował znaczny spadek w rankingu, zajmując 16. miejsce w porównaniu z 11. w poprzednim roku. Największą poprawę odnotowała Chorwacja, która awansowała z 15. na 11. miejsce.

Najbardziej przejrzyste rynki znajdują się w Europie Zachodniej i Skandynawii. Wynika to z mniejszego uzależnienia od importu, wyższego standardu życia i większej dostępności danych dotyczących historii pojazdu. Im więcej samochodów importuje dany kraj i im trudniejsza jest jego sytuacja gospodarcza, tym większe jest ryzyko oszustw związanych z licznikiem kilometrów i ukrywaniem uszkodzeń. Kraje skandynawskie przodują również pod względem udostępniania nabywcom pojazdów jak największej ilości danych”. Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical

Co dowiadujemy się o najbardziej ryzykownych rynkach?

W porównaniu z ubiegłym rokiem nie odnotowano zmian w grupie pięciu krajów o najniższej przejrzystości rynku. Ranking zamyka Ukraina, przed którą uplasowały się kolejno: Łotwa, Litwa, Rumunia i Estonia. Rynki te mają wspólne cechy: wysoki odsetek importowanych pojazdów, starszą flotę, powszechne cofanie liczników kilometrów oraz wysoki odsetek samochodów z uszkodzeniami powypadkowymi.

Wiele samochodów importowanych do Europy Wschodniej ma za sobą długą historię użytkowania. W pogoni za szybkim zyskiem część sprzedawców manipuluje stanem licznika, ukrywa wcześniejsze uszkodzenia lub zataja pełną historię pojazdu. Takie auta są też bardziej podatne na awarie, a ich nabywcy - zamiast zaoszczędzić na zakupie używanego modelu - ponoszą wyższe koszty eksploatacji niż zakładali.

Ze względu na to, że poszczególne kraje nie zawsze wymieniają się danymi o pojazdach, wiele rejestrów przebiegu lub uszkodzeń nie jest dygitalizowanych. Brak ujednoliconego podejścia do śledzenia sprzedaży samochodów w UE sprawia, że tę nieuczciwą praktykę łatwo ukryć.

W raporcie Parlamentu Europejskiego z 2018 r. oszacowano, że szkody spowodowane manipulowaniem licznikami kilometrów w UE wynoszą od 5,6 mld zł do 37,6 mld zł rocznie. Aby lepiej zrozumieć powody tych strat finansowych spowodowane tą praktyką, firma carVertical zajmująca się danymi pojazdów, przeprowadziła badanie w krajach europejskich.

Nawet przy zastosowaniu bardziej zachowawczego scenariusza wyniki pokazują, że kraje europejskie tracą około 22,7 mld PLN rocznie z powodu oszustw związanych z licznikami kilometrów. Ponieważ wiele przypadków pozostaje niewykrytych, rzeczywiste szkody mogą być znacznie wyższe.

Na Ukrainie 9,5% samochodów miało zmanipulowany przebieg, na Łotwie - 10,8%, na Litwie - 7%, w Rumunii - 7,5%, a w Estonii - 5,9%. Import wahał się od 61% w Rumunii do 78% na Ukrainie.

Jak obliczano wskaźnik przejrzystości?

W badaniu carVertical przeanalizowano raporty dotyczące historii pojazdów zakupionych przez klientów w okresie od września 2024 r. do sierpnia 2025 r. Indeks przejrzystości opiera się na sześciu wskaźnikach:

  • odsetek samochodów ze manipulowanym licznikiem kilometrów,
  • średnia wartość cofnięcia licznika w kilometrach,
  • odsetek pojazdów uszkodzonych,
  • średnia wartość uszkodzeń,
  • udział importowanych samochodów używanych,
  • średni wiek sprawdzonych samochodów.

Ponieważ ich przewidywany wpływ na przejrzystość rynku może się różnić, eksperci ds. danych carVertical przypisali tym czynnikom odpowiednie wagi. Na przykład odsetek samochodów z manipulowanym licznikiem kilometrów jest ważniejszy niż średni wiek sprawdzonych samochodów w danym kraju w serwisie carVertical.

Czy te badania są ogólnodostępne?

Tak, pełne badanie i metodologia są udostępnione na stronie https://www.carvertical.com/pl/transparency-index.



Informacja prasowa
Portal publikuje informacje prasowe skierowane do pracujących w warsztatach samochodowych napraw oraz środowiska aftermarketu motoryzacyjnego.



Wasi dostawcy



Podobne

Polecane


ver. 2023#2