strona główna Biznes DEKRA 2012 - raport o samochodach używanych
2012-04-11, ostatnia aktualizacja 2012-04-11 09:39

DEKRA 2012 - raport o samochodach używanych

Fot. materiały producenta

Fot. materiały producenta

Raporty firmy DEKRA są obszerne i wieloaspektowe, co pozwala wykorzystywać je w publikacjach dosyć subiektywnie. Skoncentrowaliśmy się więc głównie na ustaleniach istotnych dla warsztatów samochodowych.

Dla nieprofesjonalnych fanów motoryzacji najbardziej atrakcyjne są oczywiście rankingi niezawodności poszczególnych marek i modeli pojazdów. Tu jednak w ostatnich latach nie ma zaskakujących zmian. Przypomina to dowcip o definicji mistrzostw futbolowych: grają różne narodowe drużyny, ale zawsze jest jedna piłka i dwie bramki, a przeważnie wygrywają Niemcy. Z firmy DEKRA żartować w ten sposób nie wypada, gdyż mimo niewątpliwie niemieckich korzeni jest to międzynarodowa organizacja rzeczoznawców, zatrudniająca prawie 30 tysięcy pracowników w ponad 50 krajach, słynąca z rzetelności i obiektywizmu prowadzonych badań.

Ostatni „Raport samochodów używanych DEKRA 2012” został sporządzony w oparciu o szczegółową ocenę stanu technicznego 15 milionów pojazdów (co najmniej 1000 egzemplarzy każdego z 280 modeli) ocenianych osobno w 8 ich kategoriach i 3 przedziałach przebiegu (do 50 000 km, 50 001–100 000 km i 100 001–150 000 km). W ocenach uwzględniano jedynie istotne usterki, stwierdzane w trakcie obowiązkowych przeglądów technicznych, pomijając na przykład zużyte opony lub przeterminowaną zawartość apteczki. Dla zobiektywizowania i uściślenia wyników wprowadzono tzw. indeks DMI DEKRA – specjalną metodę obliczeń statystycznej usterkowości. Im ten wskaźnik procentowy jest niższy, tym dany model samochodu odznacza się większą zawodnością.

Ogólne wyniki nie są zbyt optymistyczne, Rzeczoznawcy Dekry stwierdzili bowiem więcej usterek niż przed rokiem. Tym samym wspomniany indeks DMI dla samochodów osobowych spadł z 61,9% do 59,6%. Liczba drobnych usterek pozostaje prawie na takim samym poziomie, udział istotnych usterek zwiększył się natomiast wyraźnie. Zgodnie z oczekiwaniami pojazdy z mniejszym przebiegiem wypadają wyraźnie lepiej od bardziej wysłużonych. W kolejnych przedziałach przebiegu udział samochodów z istotnymi usterkami wyniósł odpowiednio: 5,0%, 11,9% i 19,4%.

Ważniejszy dla planowania warsztatowych ofert wydaje się rodzaj stwierdzonych niedomagań. Najczęstsze dotyczyły amortyzatorów, przegubów i tarcz hamulcowych. Defekty elektryki, elektroniki i oświetlenia zajęły w statystyce 19,7%, układu hamulcowego –11,8%, podwozia i układu kierowniczego – 9,6%, silników (ekologia!) – 8,3%. Liczne były też przypadki wybitych końcówek drążków kierowniczych, uszkodzonych lub skorodowanych przewodów hamulcowych, wycieków oleju z silnika i skrzyni biegów, pęknięć w zawieszeniach. Problem korozji nadwozi odgrywa tu już zdecydowanie drugorzędną rolę. W raporcie podano też dodatkowo wyniki badań ekspertów Dekry na temat przyczyn wypadków drogowych. Jak widać na załączonym wykresie, ustalenia te różnią się zdecydowanie od statystyk policyjnych, w których przyczyny techniczne stanowią mało istotny margines.

raport dekra 2012

Raport DEKRA 2012 (u góry) dowodzi, że jakość samochodów (liczona wg indeksu DMI) uległa w ostatnim roku pogorszeniu. Stan techniczny pojazdów (u dołu) ma większy wpływ na bezpieczeństwo ruchu niż twierdzi Policja


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2