strona główna Aktualności 125 lat motoryzacji z Dunlopem
2013-09-04, ostatnia aktualizacja 2013-09-04 06:47

125 lat motoryzacji z Dunlopem

Fot. Dunlop

Fot. Dunlop

W bieżącym roku przypada 125. rocznica powstania firmy Dunlop i przedstawienia przez jej założyciela opony pneumatycznej. Marka kojarzy się z zaangażowaniem w sporty motorowe, ale nie każdy wie, że historia sportowych osiągnięć firmy rozpoczęła się przed 114 laty od sukcesu w kolarstwie. W 1889 roku William Hume jako pierwszy użył ogumienia Dunlopa i zwyciężył w wyścigu w Dublinie.

Przygoda z motosportem miała swój początek 29 czerwca 1902 roku, gdy jadący na oponach Dunlopa Marcel Renault zwyciężył w wyścigu Paryż-Wiedeń po pokonaniu dystansu 990 km. Wyścigiem, który już od 90 lat wzbudza ogromne emocje, jest 24-godzinna rywalizacja na torze w Le Mans. Jest to ekstremalna próba zarówno dla kierowców, jak i pojazdów oraz ogumienia. Od jakości opon zależy nie tylko wynik w walce o ułamki sekund i kolejne okrążenia, lecz także zdrowie, a nawet życie zawodników.

Ogumienie Dunlopa już od pierwszych wyścigów ceniono za właściwości jezdne oraz trwałą i solidną konstrukcję, która zapewniała bezpieczną jazdę przy dużych prędkościach. Zwycięstwo auta na oponach Dunlopa przyszło już w 1924 roku, kiedyw Le Mans na linii mety jako pierwsza zameldowała się ekipa złożona z Johna Duffa i Franka Clementa (Bentley 3 Liter Sport). Ich sukces powtórzyli w latach 1927, 1928 oraz 1929 załogi Bentley Motors Ltd. Byli to słynni "Bentley Boys": Sammy Davis, Woolf Barnato oraz sir Henry Birkin. W latach 1924–2008 samochody z oponami Dunlopa zwyciężyły łącznie w 34 z 76 wyścigów w Le Mans. Takim wyczynem nie może poszczycić się żaden inny producent opon na świecie.

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów toru w Le Mans jest półkolisty mostek z logo Dunlopa. Most zbudowano w 1932 roku w pobliżu tzw. Łuku Dunlopa. Takie wyróżnienie spotkało markę dzięki jej udziałowi w licznych sukcesach w Le Mans w latach 30. XX wieku.

Dunlop

"Auto i Sport", 1931 r., fot. Dunlop

Po zakończeniu II wojny światowej innowacyjne technologie firmy Dunlop (dzięki którym udało się m.in. obniżyć masę ogumienia) umożliwiły konstruowanie opon dla bolidów Formuły 1, osiągających prędkość ponad 300 km/h. Pierwszy sukces w F1 przyszedł już w 1954 roku, kiedy najszybszy okazał się Cooper T45 kierowany przez Maurice'a Trintignanta. W latach 1961–1964 bolidy z ogumieniem Dunlopa wygrały wszystkie wyścigi, zaś w 1965 roku marka zwyciężyła w więcej niż połowie z dziesięciu zawodów.

  • 2013-09-03 14:08

    Przyszłość widzę

    Gumiarz

    Ten artykuł jest z przyszłości? 2013-09-04, ostatnia aktualizacja 2013-09-04 06:47 Obecna data w Polsce: 2013.9.3, godzina 14.08.

    skomentuj



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane