Zbieżność interesów warsztatów i klientów
Zgodnie z obowiązującymi przepisami GVO, definicja części oryginalnych obejmuje również produkty aftermarketowe pochodzące z tych samych fabryk, które dostarczają je na potrzeby montażu samochodów, lecz nie są sygnowane ich markami. Są to więc dokładnie takie same części z tych samych linii produkcyjnych, lecz inaczej pakowane.
Natomiast części o porównywalnej jakości nie są wprawdzie częściami oryginalnymi, ale są produkowane z tych samych surowców i w oparciu o tę samą technologię, co części oryginalne. Zatem ich cechy i walory eksploatacyjne są zbliżone (porównywalne) do części oryginalnych przy zachowaniu zdecydowanie niższej ceny. Odnosi korzyści warsztat, gdyż jego marża jest wówczas znacznie wyższa, i klient – przez finansową oszczędność przy zachowaniu wysokiej jakości naprawy.
W przypadku tzw. części o porównywalnej jakości proces doboru ich dostawców jest długotrwały i żmudny. Przez wiele miesięcy oferowane nam części poddajemy testom i dopiero potem decydujemy się (lub nie) na zakupy w danej fabryce. Kontrolujemy ich jakość również po dokonaniu wyboru dostawcy, sprawdzając wyrywkowo po kilka części z danej partii w trakcie przyjmowania dostawy.
Szkolenia związane z poszczególnymi rodzajami części są wpisane na stałe w kalendarz Polcaru i każdy zainteresowany warsztat może wziąć w nich udział. W ich trakcie nie tylko zapoznajemy uczestników z tajnikami produkcji oraz kryteriami oceny jakości, lecz również na podstawie próbek towarów zakupionych u autoryzowanych dealerów oraz naszych pokazujemy, iż często różnice sprowadzają się do opakowania bądź nalepki. To zresztą wzbudza zawsze ogromne emocje, gdy klienci widzą te same części z tej samej fabryki, a nawet z tym samym numerem fabrycznym, których cena różni się w zależności od koloru opakowania 4–5-krotnie.
Tzw. tańsze zamienniki materiałowo i technologicznie nie muszą już być porównywalne z częściami oryginalnymi. Oferuje się je z reguły do starszych aut po to, by koszt naprawy nie przekroczył wartości całego pojazdu. Takie elementy, jak osłony, a nawet zderzaki wyprodukowane z innych materiałów niż oryginalne, śmiało można stosować w starszych autach, których właściciele szukają oszczędności. Również i inne części, które nie wpływają na bezpieczeństwo, mogą być w takim wykonaniu stosowane ku zadowoleniu właścicieli pojazdów, zmniejszając koszty ich eksploatacji.
Zdecydowanie odradzam natomiast stosowanie zamienników (szczególnie nieznanych marek, za którymi nie stoją odpowiedzialni, doświadczeni i świadomi importerzy) części układów hamulcowych i kierowniczych, zawieszeń i wszystkich innych podzespołów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Godnym zaufania źródłem nie jest, niestety, Internet, gdyż występujący tam sprzedawcy z reguły nie należą do bezpośrednich importerów, a przy zakupach kierują się wyłącznie ceną z pominięciem kwestii jakości.
0 komentarzy dodaj komentarz