strona główna Materiałoznawstwo Jak czytać etykiety olejów silnikowych?
2014-01-20, ostatnia aktualizacja 2014-01-20 06:57

Jak czytać etykiety olejów silnikowych?

Fot. Autor

Fot. Autor

Aprobaty producentów pojazdów

Normy firm samochodowych dotyczą najczęściej olejów uniwersalnych, nadających się zarówno do silników benzynowych, jak i do diesli. Ciągle aktualna norma BMW LL-01 opisuje konwencjonalny olej (high SAPS), dopuszczony do eksploatacji w wydłużonych przebiegach LongLife. Podobnie jest w przypadku normy Mercedes-Benz MB 229.5 dotyczącej oleju do samochodów osobowych i dostawczych, który zastąpił oleje o niższych wymaganiach jakościowych MB 229.3 i MB 229.1, a o wydłużonych przebiegach decyduje tu system ASSYST. Oleje dla Opla spełniające normy GM-LL-A-025 (dla benzyny) i GM-LL-B-025 (dla diesla) dopuszczają wydłużenie przebiegów do 30 tys. km. Firma Volkswagen stworzyła osobne normy dla olejów do silników benzynowych VW 502.00/503.00/503.01, a osobne dla olejów do silników Diesla VW 505.00/505.01/506.00/506.01, ale wygoda serwisów oraz wymagania ACEA spowodowały opracowanie połączonych norm na oleje uniwersalne VW 502.00/505.00 zalecane na normalne przebiegi 15 tys. km czy VW 503.00/506.00/506.01 LongLife, dopuszczające wydłużenie przebiegów do 30 tys. km.

Pod względem wyboru klasy lepkości SAE olejów silnikowych producenci samochodów byli dość tolerancyjni, np. Mercedes-Benz uzależniał lepkość od temperatury otoczenia. Klasa SAE 0W-xx zapewnia łatwy rozruch do temperatury –40°C, a przy lepkości HT/HS mierzonej w 150°C wszystkie oleje badanej klasy są wystarczająco trwałe i skuteczne.

etykiety

Odmiennie postąpiła firma Volkswagen, dopuszczając około 2000 roku w ramach normy VW 503.00/506.00/506.01 wyłącznie jedną klasę lepkości SAE 0W-30 dla silników benzynowych i Diesla. Niestety olej ten, chociaż spełniał normę fabryczną, był przyczyną wielu kłopotów i dlatego na przełomie lat 2004/2005 firma wprowadziła nową normę VW 504.00/507.00, zgodną z obowiązującymi już wtedy wymaganiami normy ograniczenia emisji na poziomie Euro 4.

Podobną politykę prowadziła przez krótki czas firma GM, wybierając klasę lepkości SAE 0W-30 dla silników benzynowych spełniających normę GM-LL-A-025, ale szybko dopuściła bezpieczniejsze dla trwałości silnika oleje o klasie lepkości SAE 5W-30. Dla olejów z normą GM-LL-B-025 (do silników Diesla) od początku dopuszczono znacznie wyższą klasę lepkości SAE 5W-40.

Podczas serwisowania samochodów wyprodukowanych przez jedną z wymienionych firm, nie ma żadnych problemów z wyborem oleju, gdyż olej spełniający zalecaną normę fabryczną jest dla danego pojazdu zawsze najlepszy. Przekonano się o tym w USA, gdzie bardzo przykre doświadczenia mieli nabywcy samochodów marki Mercedes-Benz z systemem ASSYST wydłużającym przebiegi między wymianami. Samochody te wymagały oleju syntetycznego spełniającego normę MB (wpisywaną do komputera samochodu). Z przyzwyczajenia stosowano do nich powszechnie używane oleje mineralne, spełniające tylko wymagania klas jakości API, dopuszczane na przebiegi 4 do 6 tysięcy mil (7200 do 9600 km). Ponieważ w systemie ASSYST wpisywano numer normy MB (której ten olej nie spełniał), system w zależności od sygnałów z czujników wydłużał przebiegi średnio do 19 tys. km, co powodowało przytarcia lub kosztowne awarie silników.





Andrzej Tippe
Technical services manager Shell Helix


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2