strona główna Materiałoznawstwo Jak czytać etykiety olejów silnikowych?
2014-01-20, ostatnia aktualizacja 2014-01-20 06:57

Jak czytać etykiety olejów silnikowych?

Fot. Autor

Fot. Autor

Oleje niskopopiołowe

Narzucane przez Unię Europejską coraz ostrzejsze normy emisji zanieczyszczeń z układów wydechowych pojazdów spowodowały, że pod koniec lat dziewięćdziesiątych firmy samochodowe musiały zwrócić większą uwagę na problemy ekologii i ochrony środowiska, wprowadzając zmiany w konstrukcjach silników, a firmy naftowe rozpoczęły prace nad przeznaczonymi do nich czystszymi paliwami oraz nowymi formulacjami olejów.

Zaowocowało to wprowadzaniem w 2005 roku na rynek nowoczesnych, niskopopiołowych, paliwooszczędnych olejów silnikowych na wydłużone przebiegi między wymianami – jedynych możliwych do stosowania w nowoczesnych silnikach Diesla z filtrami cząstek stałych DPF.

Początkowo na rynku były dostępne tylko dwa pakiety dodatków uszlachetniających, z których blenderzy, wykorzystując różnego rodzaju syntetyczne oleje bazowe, produkowali wszystkie dostępne na rynku oleje niskopopiołowe. Produkty tych nowych technologii mają na etykietach bardzo mało opisów dotyczących norm, a mimo to są stosunkowo drogie. Jest to efekt polityki producentów pojazdów, którzy przestali lubić oleje uniwersalne, a preferują oleje silnikowe spełniające wymagania tylko własnej firmy i tylko je dopuszczają do stosowania w autoryzowanych stacjach obsługi.

Nowoczesne oleje niskopopiołowe, produkowane w ograniczonych potrzebami jednej firmy ilościach, przy wykorzystaniu drogich baz syntetycznych i bardzo drogich pakietów dodatków uszlachetniających muszą, niestety, być drogie. Cenę dodatkowo podnoszą koszty uzyskania aprobat lub prawa do oznakowania nazwą, będącą zarejestrowaną marką handlową.

Nie przeszkadza to jednak, aby na rynku był obecny olej spełniający tylko normę BMW-LL-04 i ACEA C3, A3/B4. Olej dla koncernu General Motors (GM, Chevrolet, Opel) spełnia tylko normę GM Dexos 2 i ACEA C3, A3/B4.

Olej dla aliansu Renault/Nissan spełnia tylko normę RN 0720 i ACEA C4.

Oleje dla koncernu Mercedes-Benz (MB, Smart, Sprinter, Vito) spełniają aż trzy normy: MB 229.31, MB 229.51 i MB 229.52 oraz ACEA C3, A3/B4. Olej dla koncernu Volkswagen (Audi, Seat, Škoda, VW) charakteryzuje norma VW 504.00/507.00 (łącząca wszystkie dotychczasowe wymogi silników benzynowych: VW 502.00/503.00/503.01 oraz silników Diesla: VW 505.00/505.01/ 506.00/506.01) i ACEA C3, A3/B4.

Podobnie jak dawniej firmy Ford, PSA i Fiat preferują i teraz stosowanie olejów paliwooszczędnych. Olej dla koncernu PSA (Peugeot/Citroën) spełnia tylko normę PSA B 712290 i ACEA C2. Olej dla koncernu Fiata (Alfa Romeo, Fiat, Lancia) spełnia tylko normę Fiat 9.55535-S1 i ACEA C2. Olej dla koncernu Forda (Ford, Jaguar, Mazda) spełnia tylko normę WSS-M2C-934-B i ACEA C1.

W przypadku samochodów z silnikiem Diesla i zamontowanym filtrem DPF nie ma już możliwości zastosowania produktu uniwersalnego dla wszystkich marek. Użycie oleju innego niż zalecany może skutkować kosztowną wymianą filtra DPF.

Żadne z oznaczeń umieszczanych na opakowaniach olejów silnikowych nie identyfikuje rodzaju zastosowanego oleju bazowego. Informacja, czy jest to baza syntetyczna, mineralna czy półsyntetyczna, wyraża wyłącznie deklarację producenta, trudną do sprawdzenia przez nabywcę. Oczywiście, deklaracje takie są chętnie składane przez wszystkie olejowe marki, gdyż dzięki marketingowi sama nazwa "syntetyk" nobilituje produkt i pozwala sprzedawać go po znacznie wyższej cenie.





Andrzej Tippe
Technical services manager Shell Helix


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2