strona główna Materiałoznawstwo Niewłaściwy olej w silniku
2014-03-03, ostatnia aktualizacja 2014-03-03 06:20

Niewłaściwy olej w silniku

Fot. Autor, Motoringassist.com, Cambustion.com, cbs.grundfos.com

Fot. Autor, Motoringassist.com, Cambustion.com, cbs.grundfos.com

Oleje dobre inaczej

Inne problemy wynikają z rozpowszechnionego u nas poglądu, iż wszystko, co amerykańskie, jest najlepsze na świecie. Stąd częste przeświadczenie, jakoby najwłaściwsza przy doborze oleju była klasyfikacja API, bo przecież amerykańska. Nie uwzględnia się przy tym faktu, że nie rozróżnia ona olejów mineralnych, półsyntetycznych czy syntetycznych. Zdarzały się więc przypadki wlewania do silnika o europejskiej konstrukcji najlepszych, o najwyższej klasyfikacji jakościowej API SN olejów mineralnych o klasie lepkości SAE 5W-30. Ta klasa lepkości u nas natychmiast kojarzy się z syntetykiem...

I tu zaczynał się problem, gdyż mineralne oleje amerykańskie przeznaczone są na krótkie przebiegi od 6 do 9 tysięcy kilometrów, a oszukiwane systemy oceny oleju montowane w silnikach europejskich wydłużały przebieg do średnio 19 tysięcy kilometrów. Powodowało to znaczną degradację oleju i częściowe, a czasami nawet całkowite zatarcia współpracujących elementów.

Dowodzi to tylko tego, że amerykańskie oleje dobre są dla amerykańskich silników, ale dla silników europejskich potrzebne są oleje europejskie.

dobór oleju

Olej o zbyt niskiej lepkości nie uszczelnia dostatecznie pompy, co zmniejsza wydajność smarowania

Podobnie negatywne doświadczenia mieli zwolennicy uniwersalnego stosowania syntetyków. Syntetyczny olej o niskiej klasie lepkości SAE, np. 5W-, nalany do silnika o starszej konstrukcji powodował dziwną jego pracę, wykazywał niskie ciśnienie w układzie smarowania. Niskie ciśnienie oleju prowadziło często do zatarcia przy wysokich obrotach. Po zamianie oleju z powrotem na mineralny o wyższej lepkości, np. 10W-40 lub 15W-40, wszystkie te niekorzystne zjawiska ustępowały. Jeżeli ktoś chciał jednak koniecznie stosować syntetyki, to musiał szukać w tej grupie produktów o wysokiej klasie lepkości SAE 15W-50 czy 10W-60, gdyż tylko one współpracowały z silnikiem prawidłowo. Powodem opisanych problemów był fakt, iż każdy olej najpierw musi doszczelnić pompę układu smarowania, by mogła ona osiągać odpowiednią wydajność i ciśnienie.

Problem zbyt małej wydajności pomp olejowych wystąpił w starszych modelach pojazdów mogących jeździć po niemieckich autostradach bez żadnych ograniczeń prędkości i stał się przyczyną wycofania z rynku najbardziej paliwo-oszczędnego oleju SAE 5W-20. Kierowcy niemieccy, jak nikt kochający ochronę środowiska, nie byli jednak w stanie przyzwyczaić się do kosztownych skutków zatarcia lub innych awarii silników.





Andrzej Tippe
Technical services manager Shell Helix

  • 2019-01-04 22:44

    cfh

    cfh

    gówno warte to było. A co jak ktos wleje C3 do silnika starszego za lat 1997-2002? Gadacie tylko o dieslach które są już trupem

    skomentuj

  • 2019-05-05 22:42

    yhy

    Robert

    zgadzam sie z tym ze lepiej lać lepszy olej :D po coś te najnowsze technologie są. Od shella 0W-30 chyba najlepszy na rynku bo najlepsze normy ekologiczne przestrzega

    skomentuj

  • 2019-06-14 10:03

    pomoc

    Pati

    jak nie wiecie jaki olej wlac to lepiej zapytac :P albo poszukac w wyszukiwarce olejów :) firmy produkujace oleje dbaja o to zeby wybierac ich produkty dlatego tworza takie narzedzia :) sam uzywam olejów Shella dlatego uzywam wyszukiwarki Lubematch

    skomentuj

  • 2019-07-13 16:13

    thanks

    Eryk

    dzieki miałem shella i ta wyszukiwarka mi znalazła troche lepszy olej niz miałem 0W-30 :)

    skomentuj

  • 2019-07-28 23:41

    spoko

    Jarek

    dzieki dobrałem sobie do samochodu i motocyklu :D olej działa ok ta wyszukiwarka

    skomentuj



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2