Olej wymaga odpowiedniego towarzystwa
Wiele problemów zarówno dla silników, jak i olejów silnikowych stwarzają lekkomyślnie stosowane przez kierowców "tanie paliwa". "Tania benzyna" sporządzona przez zmieszanie z paliwem różnych bezakcyzowych roztworów depolimeryzowanych plastików (najczęściej w odpadowych rozpuszczalnikach przemysłowych) jest potencjalną przyczyną zniszczenia silnika. Zawarte w niej plastiki po przedostaniu się do miski olejowej zaczynają ponownie polimeryzować, tworząc bardzo długie cząsteczki, powodujące nawet 100-krotny wzrost lepkości substancji, którą już trudno nazwać olejem. Żadna pompa olejowa nie jest w stanie przetłaczać żywic, a zresztą po co, skoro nie mają one żadnych własności smarnych.
W przypadku paliwa do silników Diesla dodatkami oprócz depolimeryzowanych plastików mogą być jakieś oleje roślinne lub produkty ich reakcji. Skutkują one żelowaniem oleju do postaci bardzo gęstych breji lub tworzeniem w misce olejowej bardzo dziwnych mieszanin rzadkiego paliwa (powodującego często zatarcie silnika) i pływających w nim wielkich glutów gęstej żywicy.
Gdy kwas z zastępczego paliwa przenika do oleju, włóknina medium filtracyjnego ulega całkowitemu zniszczeniu
Częste są też przypadki stosowania jako paliwa do silników wysokoprężnych odbarwionego kwasem oleju opałowego. Dla właścicieli pojazdów z nowoczesnymi systemami zasilania oszczędność jest tylko pozorna, gdyż powoduje znaczne przyspieszenie kosztownego remontu precyzyjnej instalacji wtryskowej.
Starsze silniki mogą bez problemu spalać wszystko, ale i tak ich wnętrza są narażone na niszczące działanie sadzy o strukturze diamentu, powstającej w ogromnej ilości podczas spalania oleju opałowego. Dużą niespodzianką jest często wewnętrzna korozja układu wtryskowego, powodowana kwasem użytym wcześniej do odbarwiania oleju opałowego. Skorodowane wtryskiwacze, zatarte pompy paliwowe – to tylko część możliwych zniszczeń.
Okazało się, że włóknina stosowana do produkcji filtrów zmienia się pod wpływem kwasu w czarne błoto, powodując zanik filtracji paliwa i blokowanie układu zasilania produktami rozkładu włókniny.
Wniosek jest jeden: produkty "tanie" wcale nie są w ostatecznym rachunku tanie, a oleje należy jednak dobierać zgodnie ze wskazaniami producenta pojazdu.
2019-01-04 22:44
cfh
cfh
gówno warte to było. A co jak ktos wleje C3 do silnika starszego za lat 1997-2002? Gadacie tylko o dieslach które są już trupem
2019-05-05 22:42
yhy
Robert
zgadzam sie z tym ze lepiej lać lepszy olej :D po coś te najnowsze technologie są. Od shella 0W-30 chyba najlepszy na rynku bo najlepsze normy ekologiczne przestrzega
2019-06-14 10:03
pomoc
Pati
jak nie wiecie jaki olej wlac to lepiej zapytac :P albo poszukac w wyszukiwarce olejów :) firmy produkujace oleje dbaja o to zeby wybierac ich produkty dlatego tworza takie narzedzia :) sam uzywam olejów Shella dlatego uzywam wyszukiwarki Lubematch
2019-07-13 16:13
thanks
Eryk
dzieki miałem shella i ta wyszukiwarka mi znalazła troche lepszy olej niz miałem 0W-30 :)
2019-07-28 23:41
spoko
Jarek
dzieki dobrałem sobie do samochodu i motocyklu :D olej działa ok ta wyszukiwarka
5 komentarzy dodaj komentarz