strona główna Materiałoznawstwo Niewłaściwy olej w silniku
2014-03-03, ostatnia aktualizacja 2014-03-03 06:20

Niewłaściwy olej w silniku

Fot. Autor, Motoringassist.com, Cambustion.com, cbs.grundfos.com

Fot. Autor, Motoringassist.com, Cambustion.com, cbs.grundfos.com

Olej wymaga odpowiedniego towarzystwa

Wiele problemów zarówno dla silników, jak i olejów silnikowych stwarzają lekkomyślnie stosowane przez kierowców "tanie paliwa". "Tania benzyna" sporządzona przez zmieszanie z paliwem różnych bezakcyzowych roztworów depolimeryzowanych plastików (najczęściej w odpadowych rozpuszczalnikach przemysłowych) jest potencjalną przyczyną zniszczenia silnika. Zawarte w niej plastiki po przedostaniu się do miski olejowej zaczynają ponownie polimeryzować, tworząc bardzo długie cząsteczki, powodujące nawet 100-krotny wzrost lepkości substancji, którą już trudno nazwać olejem. Żadna pompa olejowa nie jest w stanie przetłaczać żywic, a zresztą po co, skoro nie mają one żadnych własności smarnych.

W przypadku paliwa do silników Diesla dodatkami oprócz depolimeryzowanych plastików mogą być jakieś oleje roślinne lub produkty ich reakcji. Skutkują one żelowaniem oleju do postaci bardzo gęstych breji lub tworzeniem w misce olejowej bardzo dziwnych mieszanin rzadkiego paliwa (powodującego często zatarcie silnika) i pływających w nim wielkich glutów gęstej żywicy.

dobór oleju

Gdy kwas z zastępczego paliwa przenika do oleju, włóknina medium filtracyjnego ulega całkowitemu zniszczeniu

Częste są też przypadki stosowania jako paliwa do silników wysokoprężnych odbarwionego kwasem oleju opałowego. Dla właścicieli pojazdów z nowoczesnymi systemami zasilania oszczędność jest tylko pozorna, gdyż powoduje znaczne przyspieszenie kosztownego remontu precyzyjnej instalacji wtryskowej.

Starsze silniki mogą bez problemu spalać wszystko, ale i tak ich wnętrza są narażone na niszczące działanie sadzy o strukturze diamentu, powstającej w ogromnej ilości podczas spalania oleju opałowego. Dużą niespodzianką jest często wewnętrzna korozja układu wtryskowego, powodowana kwasem użytym wcześniej do odbarwiania oleju opałowego. Skorodowane wtryskiwacze, zatarte pompy paliwowe – to tylko część możliwych zniszczeń.

Okazało się, że włóknina stosowana do produkcji filtrów zmienia się pod wpływem kwasu w czarne błoto, powodując zanik filtracji paliwa i blokowanie układu zasilania produktami rozkładu włókniny.

Wniosek jest jeden: produkty "tanie" wcale nie są w ostatecznym rachunku tanie, a oleje należy jednak dobierać zgodnie ze wskazaniami producenta pojazdu.





Andrzej Tippe
Technical services manager Shell Helix

  • 2019-01-04 22:44

    cfh

    cfh

    gówno warte to było. A co jak ktos wleje C3 do silnika starszego za lat 1997-2002? Gadacie tylko o dieslach które są już trupem

    skomentuj

  • 2019-05-05 22:42

    yhy

    Robert

    zgadzam sie z tym ze lepiej lać lepszy olej :D po coś te najnowsze technologie są. Od shella 0W-30 chyba najlepszy na rynku bo najlepsze normy ekologiczne przestrzega

    skomentuj

  • 2019-06-14 10:03

    pomoc

    Pati

    jak nie wiecie jaki olej wlac to lepiej zapytac :P albo poszukac w wyszukiwarce olejów :) firmy produkujace oleje dbaja o to zeby wybierac ich produkty dlatego tworza takie narzedzia :) sam uzywam olejów Shella dlatego uzywam wyszukiwarki Lubematch

    skomentuj

  • 2019-07-13 16:13

    thanks

    Eryk

    dzieki miałem shella i ta wyszukiwarka mi znalazła troche lepszy olej niz miałem 0W-30 :)

    skomentuj

  • 2019-07-28 23:41

    spoko

    Jarek

    dzieki dobrałem sobie do samochodu i motocyklu :D olej działa ok ta wyszukiwarka

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2