strona główna Aktualności Samochody elektryczne w Polsce
2018-04-04, ostatnia aktualizacja 2018-04-04 06:00

Samochody elektryczne w Polsce

W 2017 roku zarejestrowano w Polsce 907 nowych aut elektrycznych. Dla porównania, w Norwegii było ich ponad 62 tys., a w Niemczech niemal 54 tys.

Jak wynika z raportu "Kierunki 2018. Ingerencja państwa w wybranych sektorach gospodarki – skala i warunki sukcesu", przygotowanego przez DNB Bank Polska i firmę doradczą PwC, rozwój elektromobilności w Polsce nie będzie możliwy bez większego wsparcia ze strony państwa, chociażby w postaci zachęt podatkowych.

Sukces Norwegii i pozostałych państw skandynawskich w dziedzinie elektromobilności jest w istotnym stopniu skutkiem odpowiednich regulacji i polityki państwa. W Norwegii aspekty regulacyjne w postaci zachęt podatkowych dla nabywców aut elektrycznych miały znaczenie decydujące. Im większa jest pojemność silnika lub poziom emisji CO2 do atmosfery, tym większe są roczne podatki z tytułu użytkowania pojazdu mechanicznego.

W ramach Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju planowany jest dynamiczny wzrost liczby samochodów elektrycznych w Polsce. Będzie wymagało to zastosowania odpowiednich form wsparcia publicznego. Rozwój elektromobilności do 2020 roku ma pochłonąć około 19 mld złotych; dalszych 40 mld na rozwój sieci przeznaczą spółki energetyczne. W 2017 roku rozpoczęto prace nad wprowadzeniem do systemu prawnego kompleksowego systemu zachęt dla nabywców pojazdów elektrycznych, czego wyrazem jest Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Na początku lutego została ona podpisana przez prezydenta. Zgodnie z jej założeniami, do końca 2020 r. w Polsce ma powstać m.in. 6 tys. punktów ładowania samochodów elektrycznych. Na koniec roku 2017, zgodnie z danymi EAFO, było ich 552. Do tego gminy będą mogły ustanowić strefy czystego transportu (co będzie się wiązało ze specjalną opłatą), a same pojazdy elektryczne zostaną zwolnione z akcyzy.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2