strona główna Opracowania teoretyczne Nożycowe czy kolumnowe?
2010-09-30, ostatnia aktualizacja 2010-09-30 16:55

Nożycowe czy kolumnowe?

Fot. Cartec, Ever-Eternal, Launch, Rotary, Bosch, WSOP, Tip-Topol, Unimetal, S&K Service, Wimad, ZUH Sosnowski

Fot. Cartec, Ever-Eternal, Launch, Rotary, Bosch, WSOP, Tip-Topol, Unimetal, S&K Service, Wimad, ZUH Sosnowski

Takim pytaniem chcieliśmy sprowokować profesjonalnych znawców warsztatowych podnośników do zaciętej debaty. Nie bardzo się to udało, gdyż eksperci skłonni są raczej rzeczowo rozpatrywać zalety i wady rozmaitych konstrukcji niż występować w roli zaprzysięgłych kibiców jednej tylko opcji. Nie szkodzi. Najważniejsze, iż w nadesłanych wypowiedziach pojawia się wiele konkretnych informacji na temat tego rodzaju sprzętu. Warto je rozważyć dokładnie, gdyż skutki wyboru dokonanego przy zakupie towarzyszyć nam będą potem przez długie lata.

Pełna i aktualna oferta podnośników na polskim rynku: 

https://www.e-autonaprawa.pl/oferty/33/podnosniki-warsztatowe.html

Podnośniki warsztatowe
Podnośniki warsztatowe

Andrzej KowalewskiKażda z oferowanych konstrukcji podnośników samochodowych ma swoje wady i zalety. Dlatego wciąż produkuje się wiele ich odmian, różniących się  zarówno rodzajem wykorzystywanej siły, jak i sposobem jej przenoszenia na obsługiwany pojazd. Dobór konkretnego modelu podnośnika powinien być uzależniony od wielkości warsztatu i samego stanowiska obsługowego, a także od zakresu świadczonych usług oraz (co jest rzeczą często najważniejszą) możliwości finansowych usługowej firmy.

Obecnie najbardziej popularną konstrukcją podnośników stosowanych przy obsłudze pojazdów samochodowych są w dalszym ciągu rozwiązania kolumnowe, w których elementy unoszenia pojazdu (ramiona w przypadku podnośników 2-kolumnowych i najazdy w podnośnikach 4-kolumnowych) przemieszczane są w pionowych kolumnach. Ich zaletą w stosunku do konstrukcji nożycowych jest niemal o połowę niższa cena i zdecydowanie prostsza konstrukcja. Niestety, stanowisko wyposażone w podnośnik kolumnowy wymaga w warsztacie większej przestrzeni do zabudowy. Ponadto kolumny ograniczają dostęp do obsługiwanego pojazdu.

Największą z kolei zaletą podnośników nożycowych jest brak ograniczenia przestrzeni roboczej warsztatu w pozycji spoczynkowej. Umożliwiają one bowiem, po całkowitym opuszczeniu, wykorzystywanie stanowiska do innych celów. Przy osadzeniu współczesnego podnośnika nożycowego na posadzce wystaje on ponad jej poziom zaledwie na około 10 cm, a przy wpuszczeniu w odpowiednie zagłębienia powierzchnia górna mostów unoszących jest na wysokości posadzki. 

 

Krzysztof WiśniewskiZagadnienie oceny, która konstrukcja dźwignika jest lepsza: kolumnowa czy nożycowa, musi być rozpatrywane w kategoriach jego przydatności do konkretnych celów. Przy wykonywaniu dużej ilości kontroli i regulacji geometrii należy zakupić dźwignik nożycowy, który pozwala na współpracę zarówno z urządzeniami do regulacji geometrii starej generacji (CCD Laser), jak i z urządzeniami najnowszej konstrukcji (3D). Chodzi o to, że kolumny w dźwignikach 4-kolumnowych utrudniają komunikację pomiędzy kamerami a ekranami. W przypadku specjalizacji warsztatu w zakresie mechaniki samochodowej dobrym rozwiązaniem jest dźwignik 4-kolumnowy.

Istnieją jeszcze inne rodzaje dźwigników, które sprawdzają się w warunkach warsztatów. Są to dźwigniki 2-kolumnowe łapowe (najbardziej popularne) oraz dźwigniki podprogowe, występujące w różnych odmianach konstrukcyjnych (np. podpodłogowe i kasetowe).

Reasumując, każdy warsztat powinien wziąć pod uwagę wiele aspektów, takich jak: zasadność zakupu, przeznaczenie dźwignika, stosunek jego ceny do jakości.

 

Tomasz NowakNie jestem zwolennikiem porównywania konstrukcji nożycowych z kolumnowymi. Są to bowiem dwa zupełnie różne typy podnośników i w zasadzie każdy producent ma w swojej ofercie oba te rodzaje urządzeń. A wszystko dlatego, aby wyjść naprzeciw wymaganiom jak największej liczby klientów.

Z pewnością podnośniki kolumnowe charakteryzują się dużą wysokością unoszenia, umożliwiają łatwy dostęp do wielu elementów samochodu podczas prac przy podwoziu. Konstrukcja nożycowa nie daje aż takich możliwości, ale ceniona jest bardzo, szczególnie przy wykonywaniu precyzyjnej diagnozy, przy pracach kontrolno-regulacyjnych geometrii zawieszenia. W przypadku konstrukcji kolumnowych spotykamy rozwiązania 1-, 2-, 4-, 6- i 8-kolumnowe, co z kolei daje warsztatom możliwość maksymalnego wykorzystania powierzchni na odpowiednie stanowiska naprawcze.

 

Jarosław CichońPytanie to zadaje sobie wielu inwestorów. Warto więc najpierw dokonać wyboru: podnośnik czy kanał? Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady. Podnośnik jest bardziej praktyczny, ale droższy w zakupie i eksploatacji. Wymaga też wyższego budynku. Porządnie wykonany kanał będzie nam służyć przez wiele lat, ale jest mniej wygodny. W efekcie rozważania różnych „za i przeciw” większość inwestorów wybiera podnośniki jako wyposażenie do nowych obiektów.

Najbardziej uniwersalne są podnośniki 2-kolumnowe. Tu sugerowałbym wybór dźwigników o większej niż dotychczas nośności. Dawniej wystarczał udźwig 2,5 T. Teraz zalecałbym wybierać podnośniki o udźwigu 3,5-4 T. 

Podnośniki 4-kolumnowe i nożycowe skonstruowano do bardziej specjalistycznych zastosowań. Historycznie wcześniejszą konstrukcją jest dźwignik 4-kolumnowy, kiedyś bardzo popularny w zastosowaniach diagnostycznych i do ustawiania geometrii. Ze względu na swoje duże gabaryty i dość niewygodną obsługę jest obecnie rzadko stosowany jako wyposażenie serwisów samochodów osobowych. W zasadzie nie występuje również jako element wyposażenia nowoczesnych stacji kontroli pojazdów. Jego nadal warte uwagi zalety to: duża odległość punktów podparcia płyt najazdowych, możliwość stosowania najazdów o długości ponad 5 metrów i znaczne udźwigi. Dzięki temu podnośnik 4-kolumnowy jest dobrym wyborem w przypadku diagnozowania i napraw dużych i ciężkich pojazdów dostawczych. Konstrukcja ta, mimo upływu lat, nie ulega znaczącym zmianom. Najczęściej spotyka się dźwigniki z napędem elektrohydraulicznym i linami nośnymi, a ustalenie i poziomowanie płyt zapewniają zapadki mechaniczne. Jej znaczącym atutem jest cena – wyraźnie niższa od ceny podnośnika nożycowego o porównywalnych parametrach. 

Dźwignik nożycowy został skonstruowany przede wszystkim jako dźwignik diagnostyczny dla samochodów osobowych i mimo swej trzydziestoletniej historii nadal jest najczęściej stosowanym w tym zakresie urządzeniem. Używa się go przede wszystkim na stanowiskach do ustawiania geometrii, w stacjach kontroli pojazdów i na stanowiskach recepcyjnych. Umieszczenie mechanizmu podnoszącego pod płytami najazdowymi skutkuje oszczędnością miejsca, dużą wygodą obsługi, pewną techniczną elegancją i dużą uniwersalnością. Nie sprawdza się jednak zbyt dobrze jako dźwignik diagnostyczny dla współczesnych samochodów dostawczych o dużym rozstawie osi, gdyż obciążenia skupione na końcach długich najazdów mogą powodować ich odkształcenia. Współczesne dźwigniki nożycowe są konstrukcjami bardzo nowoczesnymi, wyposażonymi w skomplikowane elektroniczne układy sterowania, choć do precyzyjnego poziomowania płyt nadal używa się zapadek mechanicznych.

Najnowocześniejszym stosowanym obecnie rozwiązaniem są podposadzkowe stemplowe dźwigniki elektrohydrauliczne. Dostępne są wersje 1-, 2- i 4-stemplowe. Wersja 4-stemplowa łączy zalety dźwigników 4-kolumnowych i nożycowych. Dźwigniki tego typu są bardzo trwałe, a ceny mają zbliżone do dźwigników nożycowych w segmencie premium, co każe poważnie rozważać możliwość nabycia tego nowoczesnego urządzenia.

Warto też przypomnieć, że dźwignik każdego rodzaju powinien być instalowany i okresowo konserwowany przez personel z uprawnieniami UDT oraz zgłoszony do właściwego Urzędu Dozoru Technicznego. Zdecydowanie odradzam też zakup używanych urządzeń bez dokumentacji wymaganej przez UDT. Trzeba też zwracać uwagę na dostępność usług serwisowych. Duże bezpieczeństwo daje w tym zakresie skorzystanie z oferty usług WSOP, która dysponuje największym serwisem urządzeń warsztatowych w Polsce.

 

Dominik SzymańskiMoim zdaniem, nie można jednoznacznie stwierdzić, czy konstrukcja podnośnika nożycowego  jest lepsza czy też gorsza od konstrukcji podnośnika 4-kolumnowego. Wszystko zależy od kryteriów, jakimi kieruje się klient podczas wyboru podnośnika oraz sposobu montażu urządzenia. Dla klienta stosującego kryteria estetyczne oraz dysponującego niewielką powierzchnią warsztatową podnośnik nożycowy z możliwością zamontowania w specjalnych wnękach fundamentowych będzie dużo ciekawszym rozwiązaniem niż podnośnik 4-kolumnowy, ponieważ po jego złożeniu powstaje płaska podłoga, po której będą  mogły dowolnie poruszać się auta. Klient, który kieruje  się kryteriami ekonomicznymi i montuje podnośnik na posadzce, wybierze  podnośnik 4-kolumnowy ze względu na cenę, ponieważ podnośniki te są około 20-30% tańsze od podnośników nożycowych,  a montaż na posadce odbiera podnośnikom nożycowym ich główny atut, jakim jest płaska powierzchnia warsztatu po złożeniu.

 

Agnieszka BaranowskaUnimetal oferuje swoim klientom pełną gamę podnośników 2-,4-kolumnowych, niskopodnoszących, kasetowych, podprogowych, nożycowych diagnostycznych, kolumn mobilnych do pojazdów osobowych i ciężarowych, wykonanych z wysokojakościowej stali, gwarantującej bezpieczne i długie użytkowanie. Wszystkie te podnośniki posiadają certyfikat CE oraz dokumenty uprawniające do dopuszczenia przez UDT.

Analizując profile działalności naszych klientów, dostosowujemy typ podnośnika do ich indywidualnych potrzeb. Warsztaty wykonujące głównie prace związane z wymianą materiałów eksploatacyjnych nakłaniamy do zakupu najbardziej do tego przystosowanych podnośników 2-kolumnowych. Oferowane przez nas podnośniki elektromechaniczne wyposażone są w specjalnie zaprojektowane silniki ze stosownymi zabezpieczeniami. W odróżnieniu od innych występujących na rynku mają one nakrętki: główną (z automatycznym smarowaniem) oraz bezpieczeństwa – wykonane z odpornego na zużycie brązu (nie z tworzywa sztucznego), co zwiększa bezpieczeństwo użytkowania. 

Dzięki zespołowi nośnemu, stabilizowanemu dziesięcioma elementami prowadzącymi o niskim tarciu, uzyskuje się zrównoważone i stabilne podnoszenie nawet asymetrycznych obciążeń. Podnośniki wyposażone są również w stożkowy system, samoblokujący ramiona podczas podnoszenia. 

Asymetryczne ramiona umożliwiają podnoszenie pojazdów z długim podwoziem, a ich końcówki przystosowane są do łatwego montażu akcesoriów. Ramiona niskoprofilowe, równoległe do podłogi, polecane są dla samochodów sportowych i o niskim podwoziu. 

Oferujemy różne możliwości połączenia kolumn: z podstawą mocowaną do posadzki (łatwe w montażu, ale wymagające najazdów), bez podstawy (przewody zasilające w posadzce lub nad kolumnami).

Różnorodność oferowanego udźwigu (2 200 kg – 5 000 kg) pozwala dostosować typ podnośnika do profilu usług świadczonych przez warsztat.

Według typów napędu rozróżniamy konstrukcje: 

  • mechaniczne – z mechanizmem łańcuchowym  (seria SDC), z wałem Cardana (seria SDB) oraz synchroniczne z dwoma silnikami (seria PSD i SDE);
  • elektrohydrauliczne (seria SDH) – z siłownikiem podnoszącym i przeniesieniem napędu na drugą kolumnę za pomocą stalowej liny. 

W przypadku ograniczonej powierzchni warsztatu idealnym rozwiązaniem są podnośniki elektrohydrauliczne zaprojektowane do instalacji w podłożu. Jest to konstrukcja szczególnie korzystna dla warsztatów naprawczych, oponiarskich i  punktów przyjęć pojazdów w dużych serwisach. Alternatywną koncepcję reprezentują podprogowe elektrohydrauliczne podnośniki nożycowe. Wszystkie ich modele mogą być dostarczone w wersji zagłębianej w podłożu.

Serwisom ogumienia, blacharskim czy lakierniczym proponujemy podnośniki nisko podnoszące, w wersji elektrohydraulicznej oraz pneumatycznej, jak również ich wersje mobilne. Użytkownicy podnośników oferowanych przez naszą firmę mają zapewniony serwis gwarancyjny i pogwarancyjny oraz dostawy części zamiennych. 

 

Michał ZduńczykWśród specjalistów pojawiają się sporne opinie dotyczące tego, czy podnośnik o konstrukcji nożycowej jest lepszy od kolumnowej i odwrotnie. Nie można jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ każda z tych konstrukcji posiada wady i zalety.

Działanie podnośnika nożycowego polega na zastosowaniu dwóch siłowników hydraulicznych rozkładających konstrukcję nożycową. Możliwość zabudowy dźwignika w posadzce jest ceniona przede wszystkim przez warsztaty, które nie dysponują dużą powierzchnią warsztatową. W przypadku konstrukcji kolumnowych prawie zawsze (poza podnośnikami mobilnymi) na posadzce umieszczone są kolumny, które niekiedy przeszkadzają w innych pracach.

Podnośnik 2-kolumnowy zapewnia komfort pracy pod samochodem, natomiast wersja 4-kolumnowa nadaje się do prac blacharskich oraz, ze względu na większą stabilność, jest bezpieczniejsza od podnośnika 2-kolumnowego. Konstrukcja nożycowa pozwala na swobodny dostęp dookoła pojazdu podczas prac ogólnonaprawczych i blacharskich, a w wersji podprogowej nadaje się idealnie do serwisu ogumienia.

Konstrukcja nożycowa, podobnie jak podnośniki 4-kolumnowe, często wyposażona jest dodatkowo w obrotnice i płyty rozprężne, pozwalające na wykonanie geometrii układu jezdnego. Przewagę w tym przypadku uzyskuje podnośnik nożycowy, który jest stabilniejszy od 4-kolumnowego, ze względu na konstrukcję krzyżową siłowników, które stanowią spójną całość z płytami najazdowymi. W przypadku konstrukcji kolumnowej płyty najazdowe opierają się na czterech kolumnach, więc niewielkie różnice wysokości występują przy każdej z kolumn niezależnie od pozostałych.

Zatem każdy specjalista w branży samochodowej powinien zadać sobie pytanie, do czego będzie wykorzystywany podnośnik, a następnie podjąć odpowiednią decyzję.

 

Jacek WoźniakKonstrukcyjnie podnośniki kolumnowe różnią się znacznie od podnośników nożycowych. Budowa wersji 2-kolumnowej jest prosta: solidne kolumny stanowią podstawę dla wózków z łapami do podnoszenia samochodów. W tych podnośnikach spotyka się napęd elektromechaniczny (śruba-nakrętka) i elektrohydrauliczny (siłownik hydrauliczny). Podnośniki nożycowe wyposaża się zaś wyłącznie w napęd elektrohydrauliczny. Dzięki temu pracują one ciszej i zużywają mniej energii elektrycznej. 

W podnośnikach nożycowych występuje jednak dużo więcej współpracujących elementów, a to zwiększa ryzyko usterek. Chcąc temu zapobiec, wielu znanych europejskich producentów wykorzystuje w tych konstrukcjach najnowsze materiały i technologie, co sprawia, że ich cena jest wyższa. 

Dzisiaj czynnikiem decydującym o wyborze sprzętu do warsztatu jest przede wszystkim cena. Obecna sytuacja ekonomiczna wielu małych warsztatów sprawia, że podnośniki kolumnowe są częściej wybierane przez inwestorów niż nożycowe. 

Podnośniki nożycowe, choć droższe, bywają często rozwiązaniem lepszym. Dzięki temu, że elementy podnoszące znajdują się bezpośrednio pod podnoszonym pojazdem, można wykorzystać maksymalnie powierzchnię serwisu i nie narażać się na dodatkowe przeszkody podczas napraw pojazdów. Wjazd na stanowisko wyposażone w podnośnik nożycowy jest też znacznie łatwiejszy. Mechanik może bez żadnych ograniczeń otwierać drzwi naprawianego pojazdu bez obawy ich uszkodzenia przez kolumnę podnośnika. Podnośniki nożycowe diagnostyczne są w tej chwili najlepszym rozwiązaniem do kontroli i regulacji ustawienia geometrii kół pojazdów. Ich solidna i sztywna konstrukcja zapewnia stabilną bazę do przeprowadzania pomiarów i regulacji. Mogą być też łatwo wyposażane w urządzenia do kontroli luzów w zawieszeniu i układzie kierowniczym.

Zdecydowanie polecam jednak inny rodzaj tych urządzeń, a mianowicie podnośniki podposadzkowe o napędzie elektrohydraulicznym. Ich prosta budowa zapewnia długą, bezawaryjną eksploatację, a szeroka gama łap i najazdów pozwala na obsługę najszerszej gamy samochodów od Smarta do MB Sprintera. Niedawno w tej grupie pojawiła się nowość na skalę światową: podnośniki o napędzie pneumatycznym, gdzie płynem roboczym jest woda. To podnośniki serii Aqualift niemieckiej firmy Hermann. Odznaczają się znacznie mniejszym zużyciem energii elektrycznej. Nie mają też w ogóle zawodnych niekiedy podzespołów elektronicznych. Mogą być wyposażone w różnorodną gamę najazdów, ramion i elementów podnoszących samochody. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie zdominują rynek podnośników w Polsce i w Europie.

 

Sławomir Dutkiewicz

Dźwigniki 4-kolumnowe są stabilniejsze i zapewniają dokładniejszą poziomość najazdów. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie dźwigniki 4-kolumnowe spełniają wymagania najnowszych systemów pomiarowych 3D. W tym bowiem przypadku musi być zapewniony odpowiedni minimalny rozstaw przednich kolumn. 

Zaletami dźwigników nożycowych są z kolei:

  • lepszy dostęp do  obsługiwanego pojazdu (brak kolumn);
  • możliwość zagłębienia w posadzce i tym samym łatwiejsze sprzątanie serwisu, dogodniejsza komunikacja w hali, prostszy wjazd na dźwignik itp.;
  • możliwość instalacji „szarpaków”;
  • efektowniejszy wygląd.

Nowoczesne dźwigniki nożycowe wyposażone w podwójny układ siłowników mają małą wysokość i dzięki temu rampy wjazdowe są znacznie krótsze. Zapewnia to mniejszą długość całkowitą niż w przypadku nożycowych konstrukcji tradycyjnych. 

Dla stacji kontroli pojazdów oraz na stanowiska inspekcyjne zalecałbym diagnostyczne dźwigniki nożycowe z zamontowanymi szarpakami i dodatkowym dźwignikiem progowym. Dla serwisów zajmujących się pomiarem i regulacją geometrii kół i osi proponowałbym odpowiednio dobrane diagnostyczne dźwigniki 4-kolumnowe.     

  • 2020-03-29 15:13

    Podnośniki

    Gość

    Witam, Polecam zajrzeć na stronę firmy www.maglo.com.pl Pozdrawiam Kasia

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2