strona główna Praktyka warsztatowa Bądź eko i dbaj o silnik!
2018-06-06, ostatnia aktualizacja 2018-06-06 06:00

Bądź eko i dbaj o silnik!

Preparat do cyklicznego płukania silników i sposób jego aplikacji

Liqui Moly

Preparat do cyklicznego płukania silników i sposób jego aplikacji

Popularnym tematem w mediach jest ostatnio smog – jego przyczyny i skutki. Powstaje on głównie za sprawą przydomowych kotłowni, a także zaniedbanych silników Diesla i w mniejszym stopniu – silników benzynowych.

Samochody nie emitują nadmiernych zanieczyszczeń, jeśli przy każdym przeglądzie sprawdza się elementy odpowiedzialne za czystość spalin. Poprawia to również w znacznym stopniu kondycję silnika.

Spalanie oleju

Przyczyny to głównie: przedmuchy ze skrzyni korbowej i usterka turbosprężarki.

Rozwiązanie: przed zdecydowaniem się na kosztowny remont silnika warto spróbować płukania układu olejowego preparatem Pro-line Engine Flush numer 2662. Jeżeli przyczyną przenikania oleju są zapieczone pierścienie, zabieg ten powinien spowodować znaczącą poprawę. Do wyeksploatowanych pojazdów warto dodać modyfikator oleju Oil Addtive na bazie dwusiarczku molibdenu MoS2 nr art. 8342, który uszczelni silnik i ograniczy dymienie.

Dymienie na czarno

Przyczyna: brudne końcówki wtryskiwaczy i złe rozpylenie paliwa.

Rozwiązanie: czyszczenie wtryskiwaczy preparatem Oczyszczacz wtryskiwaczy nr 2666 w silnikach Diesla lub 1971 w silnikach benzynowych. Czyszczenie wtryskiwaczy benzynowych jest bardzo istotne w przypadku korzystania z paliwa LPG lub systemu wtrysku bezpośredniego.

Plakaty Liqui Moly nawiązujące stylistyką do dawnej komunistycznej propagandy

Płyn czyszczący powinien być stosowany profilaktycznie przynajmniej raz na 5 000 kilometrów. Złe rozpylanie paliwa jest główną przyczyną pogorszenia stanu oleju silnikowego i wcześniejszego zużywania się elementów silnika. Powoduje też:

  • blokowanie układu recyrkulacji spalin,
  • problemy z drożnością DPF,
  • przedwczesne usterki dwumasowego koła zamachowego,
  • zatkanie układu dolotowego.

Czyszczenie wtryskiwaczy powinno więc następować przy każdym przeglądzie.

Zawór recyrkulacji spalin

Przyczyna niesprawności: zablokowanie zaworu EGR w pozycji otwartej. Skutek: nadmierna emisja sadzy w zakresie wyższych obrotów.

Rozwiązanie: czyszczenie zdemontowanego zaworu środkiem Pro-line oczyszczacz wtryskiwaczy nr 5111 lub jego wymiana na nowy.

Kolektor ssący

Przyczyna niesprawności: ograniczenie przepływu powietrza do komór spalania.

Skutek: gwałtowne wzbogacanie mieszanki i nadmierna emisja sadzy.

Rozwiązanie: czyszczenie układu dolotowego preparatem numer Pro-line oczyszczacz przepustnic 5111 (benzyna) lub Pro-line oczyszczacz kolektorów dolotowych numer 5168 (diesel).

Czarny dym w dieslu najczęściej spowodowany jest nagarem znajdującym się na końcówkach wtryskiwaczy

Do wyczyszczenia układu dolotowego nie trzeba demontować kolektora. Preparaty stosuje się zgodnie z instrukcją przy pracującym silniku.

Brak lub niesprawność DPF

Przypominamy, że jego wycinanie jest niezgodne z prawem. Problemy z poprawnym działaniem filtra mają silniki wyposażone w suchy filtr umiejscowiony daleko od silnika i przez to pracujące w za niskiej temperaturze (Mazda 2.0, Fiat 1.9 – stosowane w fiatach, oplach, saabach i alfach romeo).

Rozwiązaniem jest okresowe czyszczenie DPF w warsztacie przy użyciu środków o numerach 5169 i 5171.

Po odkręceniu czujnika temperatury (pomiędzy katalizatorem a filtrem) specjalną sondą wprowadza się oba płyny do filtra. Przy jazdach na krótkich dystansach polecamy dodatek do ochrony filtra DPF nr 2650, działający na podobnej zasadzie, co fabryczny płyn w mokrych filtrach FAP. Stosowany profilaktycznie sprawia on, że silnik emituje mniej sadzy, a proces jej dopalania odbywa się przy niższej temperaturze.

Uszczelniacze zaworowe

Ich nieszczelność powoduje przenikanie oleju wzdłuż trzonków zaworowych. Usterka jest łatwa do zdiagnozowania przez obserwację rury wydechowej tuż po uruchomieniu silnika.

Płukankę wtryskiwaczy należy wlać do zbiornika paliwa i uruchomić silnik na wolnych obrotach na 15 minut

Chwilowe niebieskie dymienie, ustępujące po około 20 sekundach, dowodzi usterki uszczelniaczy. Wskazana jest wówczas ich wymiana lub wlanie preparatu: Stop wyciekom oleju (nr 2671). Delikatnie zmiękcza on gumę, zwiększając jej objętość, co redukuje wyciek oleju.

Więcej informacji:

https://www.liqui-moly.pl/

https://liquimoly.sklep.pl/

Opracowano na podstawie materiałów Liqui Moly

Tagi

Silnik  Spaliny  Liqui Moly  smog 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane