strona główna Aktualności Elektromobilność a opony
2018-07-16, ostatnia aktualizacja 2018-07-16 14:55

Elektromobilność a opony

Fot. PZPO

Fot. PZPO

Pokonanie oporów toczenia opon pochłania średnio 20% paliwa spalanego przez pojazd. Kolejne generacje markowych opon różnią się wartością współczynnika oporu toczenia: nowe technologie pozwalają na zmniejszenie tego parametru bez pogorszenia przyczepności.

Mniejsze zużycie paliwa przekłada się na oszczędzanie pieniędzy, a w przypadku samochodów elektrycznych mniejszy opór toczenia oznacza dłuższe zasięgi jazdy na jednym ładowaniu.

Różnica w zużyciu paliwa dwóch aut osobowych, jednego wyposażonego w opony klasy A i drugiego z oponami klasy G, może wynosić nawet 0,5 l/100 km. Markowe opony energooszczędne, czyli modele o zmniejszonym współczynniku oporu toczenia, pozwalają na znaczące ograniczenie wydatków na benzynę przy zachowaniu wysokich parametrów bezpieczeństwa.

Z kolei silniki elektryczne mają inną charakterystykę momentu obrotowego: już przy niskich obrotach opony muszą poradzić sobie z przeniesieniem jego dużej siły, bez nadmiernego zużycia bieżnika i zachowując możliwie największą przyczepność. Wynika z tego, że pojazdy elektryczne powinny być wyposażone w nieco inne ogumienie.

Wybór markowego ogumienia energooszczędnego do samochodów ma pozytywne skutki niezależnie od tego, czy chodzi o pojazd elektryczny, czy napędzany paliwem konwencjonalnym. Należy jedynie zadbać o prawidłowe ciśnienie powietrza wewnątrz opon.

Od 1 listopada 2012 r. opony sprzedawane na terenie krajów należących do Unii Europejskiej muszą być zaopatrzone w odpowiednie etykiety. Na każdej fabrycznie nowej oponie znajdują się informacje na temat trzech parametrów ogumienia. Są to:

  • Efektywność paliwowa, określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest ona wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę;
  • Przyczepność na mokrej nawierzchni, informująca o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że model ma najkrótszą drogę hamowania;
  • Zewnętrzny hałas toczenia, czyli wyrażona w decybelach wartość natężenia dźwięku emitowanego przez oponę.

Tagi

Opony 



 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2