strona główna Aktualności Konferencja "Motoryzacja-Przemysł-Nauka"
2018-12-13, ostatnia aktualizacja 2018-12-13 15:22

Konferencja "Motoryzacja-Przemysł-Nauka"

Fot. SDCM

Fot. SDCM

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii wspólnie ze Stowarzyszeniem Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych oraz Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego zorganizowało V edycję konferencji „Motoryzacja-Przemysł-Nauka”.

Wydarzenie odbyło się 11 grudnia 2018 roku w gmachu MPiT. Uczestnicy mogli w tym roku wysłuchać prelekcji na temat napędów wodorowych oraz pojazdów autonomicznych.

Ideą konferencji „Motoryzacja-Przemysł-Nauka” jest łączenie nauki i biznesu, którym wsparcia udzielają polskie władze. Kilkanaście prezentacji przygotowali eksperci – przedstawiciele takich instytucji jak ITS, Ministerstwo Infrastruktury, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Instytut Łączności, oraz firm Robert Bosch, Toyota, Solaris, Aptiv, 3M, Frost & Sullivan, IDIADA, One Plan i Inovatica. Pierwszy blok, poświęcony napędom wodorowym, miał za zadanie odpowiedzieć m.in. na pytanie jakie są szanse ich powszechnego użycia na świecie i w Polsce.

Druga część konferencji poświęcona była pojazdom połączonym i autonomicznym (CAD, Connected and Automated Driving). Na tym polu także w Polsce dzieje się bardzo dużo: przykładem może być centrum techniczne Aptiv zatrudniające blisko 2000 inżynierów, czy też miasto Jaworzno, zaangażowane w testowanie pojazdów autonomicznych.

Prelegenci drugiego bloku konferencji odpowiadali m.in. na pytania, kiedy można spodziewać się piątego etapu autonomizacji pojazdów (pełna autonomizacja) i braku konieczności posiadania przez takie pojazdy kierownicy oraz kierowcy. Wskazywali także niezbędne elementy konieczne do rozwoju systemów CAD, problemy do rozwiązania oraz wady i zalety pojazdów tego typu.

Główną zaletą pojazdów autonomicznych jest ich potencjał zwiększania bezpieczeństwa na drogach – 90% wypadków spowodowanych jest bowiem błędem człowieka. W 2017 r. na europejskich drogach zginęło ponad 25 000 osób. Rok wcześniej liczba ta była podobna. Tylko w 2016 r. ponad 135 000 osób zostało poważnie rannych. Szacuje się, że wypadki te kosztowały obywateli Unii Europejskiej około 100 miliardów euro. Nie do przecenienia jest także wpływ pojazdów autonomicznych na zmniejszenie zagęszczenia ruchu drogowego, zwłaszcza w miastach. Poprawa płynności ruchu przekłada się na mniejszą liczbę wypadków i ograniczenie emisji spalin. Pojazdy autonomiczne mogą być więc odpowiedzią na współczesne problemy cywilizacyjne.


 

Wasi dostawcy

Polecane


ver. 2023#2