strona główna Praktyka warsztatowa Wymiana to nie wszystko
2024-11-08, ostatnia aktualizacja 2024-11-08 13:09

Wymiana to nie wszystko

Warto przypominać klientom o znaczeniu regularnej kontroli i konieczności wymiany płynu hamulcowego

TMD Friction

Warto przypominać klientom o znaczeniu regularnej kontroli i konieczności wymiany płynu hamulcowego

Wielu klientów uważa, że proces wymiany hamulców kończy się wraz z wykonaniem pracy przez mechanika i opuszczeniem warsztatu. Tymczasem istnieje sporo rzeczy, które kierowcy mogą zrobić, aby zadbać o skuteczne i długie działanie nowych hamulców.

Docieranie nowych hamulców
Docieranie to delikatne traktowanie hamulców przez pierwsze 200 km od wymiany. Jest niezbędne, aby w pełni dopasować klocki hamulcowe do tarcz i zmaksymalizować skuteczność hamowania. Docieranie hamulców jest szczególnie istotne w przypadku tarcz powlekanych, ponieważ sprawia, że specjalna powłoka cynkowo-aluminiowa nie zostanie przyklejona do powierzchni ciernej klocków hamulcowych. Optymalne efekty docierania daje delikatne hamowanie z prędkości około 50 km/h. Oczywiście w sytuacjach awaryjnych należy hamować z pełną mocą.

Zapobieganie przegrzaniu klocków
Ostre hamowanie może spowodować przegrzanie klocków hamulcowych, co wpłynie na skuteczność hamowania. Dlatego kierowcy powinni unikać powtarzania gwałtownego hamowania, ponieważ generuje ono nadmiar ciepła w układzie hamulcowym. W miarę możliwości pomiędzy hamowaniami należy zachować odstęp czasowy, aby zapobiec gromadzeniu się ciepła. Powinno się unikać narażania nowych hamulców na ekstremalne obciążenia podczas fazy docierania.

Kontrola płynu hamulcowego
Dobrze jest również wyjaśnić klientom znaczenie regularnej kontroli i wymiany płynu hamulcowego, którego właściwości z czasem się pogarszają. Nie ma na to większego wpływu pokonany przez samochód dystans. Konwencjonalne płyny hamulcowe są higroskopijne, co oznacza, że pochłaniają wilgoć z atmosfery. Proces ten zachodzi przez cały okres eksploatacji, również wtedy, gdy płyn znajduje się w szczelnym układzie hamulcowym. Cząsteczki pary wodnej są w stanie powoli przenikać przez elastyczne gumowe przewody. Z czasem zwiększa to ryzyko korozji elementów metalowych, ale przede wszystkim powoduje spadek temperatury wrzenia płynu hamulcowego.

Kiedy osiągnie ona poziom krytyczny, będzie to niebezpieczne dla skuteczności działania układu hamulcowego. Dlatego warto przekonać klientów, że zawsze powinni przestrzegać zaleceń producenta pojazdu dotyczących terminu wymiany płynu hamulcowego. Jeśli brakuje informacji na ten temat, płyn hamulcowy powinien być wymieniany co 18 miesięcy.

Wydanie samochodu po wymianie hamulców stanowi dobry moment, by przekazać klientowi proste wskazówki, które pomogą zmaksymalizować wydajność tarcz i klocków hamulcowych. Przełoży się to na satysfakcję z wykonanej usługi i zmniejszy ryzyko powrotu do warsztatu z reklamacją.



Marcin Ostrowski
Trener techniczny marki Textar



Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2