strona główna Aktualności OSRAM: badania na temat nocnej jazdy
2014-03-10, ostatnia aktualizacja 2014-03-10 06:53

OSRAM: badania na temat nocnej jazdy

Fot. OSRAM

Fot. OSRAM

Choć polscy kierowcy uważają, że po zmroku jeździ się sprawniej ze względu na mniejszy ruch, duża część z nich nocą czuje się mniej pewnie za kierownicą i stara się unikać takich podróży – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy OSRAM.

Jazda w godzinach wieczornych i nocnych zajmuje zwykle mniej czasu, ale przy tym jest bardziej męcząca niż za dnia. Te dwie odpowiedzi wybrało niemal tyle samo badanych (odpowiednio 45 i 40 procent). Blisko jednej trzeciej ankietowanych nie robi różnicy, czy podróżują w dzień czy w nocy, ale już co piąty kierowca stara się unikać jazdy po zmroku.

Dyskomfort w czasie jazdy po zmroku wywołują przede wszystkim źle ustawione, oślepiające reflektory innych samochodów (tego zdania jest aż 70 procent ankietowanych). Wynik w dużej mierze pokrywa się z rezultatami badania, przeprowadzonego przez Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie. W listopadzie 2013 roku jego specjaliści wyrywkowo sprawdzali ustawienie świateł w samochodach. Tylko 1 procent z nich miał ustawione prawidłowo oba reflektory.

70 procent kierowców uważa także, że głównym problemem podczas jazdy po zmroku są słabo widoczni piesi i rowerzyści. Warto więc sprawdzić stan reflektorów lub zmienić żarówki na modele o podwyższonych parametrach – np. OSRAM Night Breaker Unlimited. Mają one zasięg większy nawet o 40 metrów w porównaniu ze standardowymi żarówkami. Pozwala to zauważyć pieszego albo rowerzystę około 1,5 sekundy wcześniej przy prędkości 90 km/h.

Większość kierowców skarży się na kiepską widoczność pieszych i źle ustawione światła innych samochodów, ale tylko 15 procent jest zdania, że zasięg reflektorów w ich samochodzie jest niewystarczający.

Poprawa ustawienia reflektorów sprawiłaby, że aż 71 procent ankietowanych poczułoby się bezpieczniej w czasie nocnej podróży. Duża grupa (69 procent) jest zdania, że na ich samopoczucie mogłoby wpłynąć lepsze oświetlenie dróg poza terenem zabudowanym, a ponad połowa wskazała na zabezpieczenia dróg, które nie pozwoliłyby wtargnąć na drogę zwierzętom. Co trzeci badany jest zdania, że jeździłoby mu się po zmroku lepiej, gdyby jego reflektory były skuteczniejsze. W większości przypadków wystarczy zmiana żarówek na wydajniejsze, takie jak wspomniane wcześniej OSRAM Night Breaker Unlimited. Generują one, w kluczowych dla bezpieczeństwa punktach, do 110% więcej światła niż standardowe żarówki, a biała barwa światła zmniejsza zmęczenie wzroku i sprawia, że lepiej widoczne są pasy na jezdni, znaki drogowe i piesi.

Badanie przeprowadził Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie firmy OSRAM w styczniu 2014 r. na liczącej 1041 osób reprezentatywnej grupie polskich kierowców, z których każdy korzysta z samochodu co najmniej raz w tygodniu.


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2