strona główna Wydarzenia Najnowocześniejsza odlewnia na świecie
2014-07-16, ostatnia aktualizacja 2014-07-16 11:31

Najnowocześniejsza odlewnia na świecie

Fot. Archiwum

Fot. Archiwum

Firma Brembo zorganizowała 10 lipca 2014 roku w swej nowej fabryce w Dąbrowie Górniczej spotkanie z przedstawicielami mediów branżowych. W jego ramach odbyły się konferencja prasowa oraz zwiedzanie linii produkcji tarcz hamulcowych.

 Fakty przedstawione w części konferencyjnej i bezpośredni kontakt z nowoczesnymi technologiami wytwórczymi potwierdziły wiodącą rolę tego, globalnego już koncernu we wszystkich kierunkach rozwoju motoryzacyjnych systemów hamulcowych, zarówno w odniesieniu do twórczej współpracy z renomowanymi producentami pojazdów, jak i w zaopatrywaniu rynku części zamiennych.

Światowa kariera rzemieślniczej firmy

 Firmę Brembo założył w 1961 roku Emilio Bombassei, ojciec jej obecnego prezesa – Alberto. Początkowo ten niewielki rodzinny warsztat mechaniczny w pobliżu Bergamo zajmował się działalnością usługową, lecz jego bogate doświadczenie i możliwości wykonawcze szybko znalazły uznanie użytkowników pierwszych włoskich tarcz hamulcowych dostarczanych na rynek wtórny. Potem zaczęli je zamawiać także klienci przemysłowi, a wśród nich jako jedna z pierwszych sławna marka Alfa Romeo, importująca wcześniej te podzespoły z Wielkiej Brytanii. W roku 1972 rozpoczął się fabryczny montaż hamulców Brembo w motocyklach Moto Guzzi, co w krótkim czasie zapewniło ich dostawcy pozycję europejskiego lidera na rynku jednośladów.

Brembo

Gospodarze prasowego spotkania w Dąbrowie Górniczej, od lewej Richard Soriano, Marco Moretti, Monica Michelini, Marek Jeleń, Ewa Burdzińska, Tomasz Skrzesiński

Trzy lata później sam Enzo Ferrari wprowadził hamulce Brembo do swego prestiżowego modelu Formuły 1, dzięki czemu szybko stały się one popularne i w innych markach samochodów wyścigowych. Podjęte na początku lat 80. ubiegłego wieku prace nad innowacyjnymi produktami i procesami technologicznymi przyniosły w efekcie nową konstrukcję zacisków hamulcowych wykonywanych z aluminium. Od tego czasu wyposaża w nie wszystkie swe modele Porsche, a z czasem do grona ich stałych odbiorców dołączyły marki Mercedes, Lancia, BMW, Nissan i Chrysler. Również w latach 80. firma Brembo została strategicznym dostawcą podzespołów hamulcowych do pojazdów użytkowych Iveco, Renault Industrial Vehicles oraz Mercedes.

Brembo

Podczas konferencyjnej części imprezy historię i osiągnięcia firmy Brembo zaprezentował Tomasz Skrzesiński, regionalny kierownik sprzedaży

Obecnie Brembo jest globalnym koncernem dynamicznie umacniającym swą pozycję na wszystkich kontynentach. Ma 4 centra badawczo-rozwojowe, 19 zakładów produkcyjnych i 22 oddziały handlowe. W placówkach tych rozlokowanych od Stanów Zjednoczonych po Japonię przez Brazylię, państwa Europejskie, Indie i Chiny zatrudnia łącznie ponad 7 tysięcy osób, z czego aż 10 procent stanowią inżynierowie. W rozwój firmy inwestowane jest co roku 5 procent jej globalnego przychodu.

Brembo

Rozwój sprzedaży produktów Brembo w ostatnim dziesięcioleciu (wartość w milionach euro)

Oprócz elementów układów hamulcowych firma zajmuje się obecnie tworzeniem samochodowych systemów bezpieczeństwa biernego i rozmaitych rozwiązań mechatronicznych, Do najświeższych innowacji technicznych Brembo w zakresie konstrukcji tarcz hamulcowych należy pierwsze na rynku aftermarketowym zastosowanie w nich powłok ochronnych utwardzanych promieniami UV oraz aż 15-procentowa redukcja masy tych podzespołów dzięki nowatorskiemu łączeniu ich żeliwnych pierścieni ciernych ze stalowymi częściami środkowymi. W ciągu ostatnich dwóch lat, firma Brembo potroiła liczbę malowanych tarcz hamulcowych, początkowo dostarczanych tylko dla ekskluzywnych modeli samochodów. Teraz oferta ta obejmuje większość pojazdów eksploatowanych na europejskich drogach. Stalowo-żeliwne tarcze hamulcowe są efektem partnerskiej współpracy z Daimlerem. Uzyskana w nich oszczędność masy wynika z faktu, że ich środkowa część mocująca może mieć stalowe ścianki o grubości tylko 2,5 mm zamiast 7,9–9 mm koniecznych w przypadku wyrobów żeliwnych.

Brembo w Polsce

Pierwszą swą nowoczesną odlewnię w Dąbrowie Górniczej firma uruchomiła w roku 2006 i niemal natychmiast przystąpiła tam do budowy następnego, jeszcze nowocześniejszego zakładu odlewniczego. Jego otwarcie podwoiło dotychczasową produkcję tarcz hamulcowych i ułatwiło ich dostawy dla klientów z Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii i Włoch, wytwarzających pojazdy w swych zakładach na terenie Europy Wschodniej i Centralnej.

W sumie złożone z dwóch niezależnych zakładów centrum produkcyjne Brembo w Dąbrowie jest najbardziej nowoczesną i największą odlewnią tarcz hamulcowych na świecie. Zatrudnia łącznie 1200 osób. Nowy budynek liczy ponad 0,5 km długości i aż 9 hektarów powierzchni. Ani wewnątrz, ani z zewnątrz nie przypomina tradycyjnych, zakopconych giserni zasypujących okolice pyłem z koksowych żeliwiaków. Cały proces hutniczo-odlewniczy przebiega tutaj w hermetycznie zamkniętych i w pełni zautomatyzowanych ciągach technologicznych. Jego walory ekologiczne liczą się szczególnie przy gigantycznej skali realizowanej produkcji, którą oblicza się na 140,000 ton rocznie. Potrzebna do tego moc wszystkich zainstalowanych urządzeń wynosi 55 MW. Do ich wyłącznie elektrycznego zasilania służą specjalne linie energetyczne o napięciu 110 000 V.

Brembo

Techniczne nowości z firmowej oferty przedstawił gościom Mariusz Gębka – dyrektor produkcji Zakładu Tarcz

Nowy zakład w Dąbrowie działa zgodnie z najnowocześniejszymi zasadami minimalizacji ilości odpadów i maksymalnego odzysku energii. W związku z tym ciepło pobierane podczas chłodzenia pieców jest ponownie wykorzystywane do celów grzewczych, odzyskiwane piaski formierskie są poddawane skomplikowanej technologicznie regeneracji, a procesy termiczne skutecznie oddziela od atmosfery system najnowocześniejszych filtrów.

Brembo

Innowacyjne tarcze hamulcowe Brembo: chronione powłokami UV (z lewej), oraz lekkie stalowo-żeliwne

Wysoką jakość produkowanych części zapewnia już sam system zautomatyzowanej obróbki i użyte w nim najlepsze rozwiązania technologiczne, np. metoda śrutowania w przypadku czyszczenia surowych odlewów, samoczynna kontrola stanu odlewniczych form itp. Towarzyszą temu liczne stanowiska międzyoperacyjnej (na każdym etapie wytwarzania) i finalnej kontroli, obsługiwane przez doskonale przygotowanych specjalistów dysponujących bardzo precyzyjnym sprzętem pomiarowym.

Brembo

Brembo

Nowy zakład odlewniczy w Dąbrowie Górniczej

Brembo

Żeliwo o precyzyjnie ustalonym składzie po automatycznym wytopie trafia do odlewniczych tygli

Brembo

Płynny materiał przybiera kształty produktów dzięki wcześniej przygotowanym formom

Brembo

Istota odlewania, czyli wypełnianie formy metalem, jest od wieków niezmienna, postęp dotyczy technicznego oprzyrządowania tej operacji

Brembo

Bezpośrednie interwencje odlewników bywają i dzisiaj konieczne, lecz przebiegają z użyciem nowoczesnych środków ochronnych

Brembo

Po napełnieniu formy kontrolę nad dalszym przebiegiem odlewniczego procesu przejmują roboty

Brembo

Surowe odlewy ostudzone i oczyszczone z formierskiego piasku automatycznie opuszczają linię produkcyjną

Brembo

Jednak nie nadają się jeszcze do dalszej obróbki bez poprawek wprowadzanych ręcznie, niekiedy nawet za pomocą szlifierki

Brembo

Ostateczny kształt uzyskuje tarcza po automatycznej obróbce skrawaniem, a jej jakość kontrolowana jest bardzo dokładnym sprzętem pomiarowym


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2