strona główna Forum profesjonalistów Współczesne zasady doboru świec zapłonowych
2013-11-12, ostatnia aktualizacja 2013-11-12 07:22

Współczesne zasady doboru świec zapłonowych

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

Dawno minęły czasy, w których właściwy dobór rodzaju świec zapłonowych do konkretnego pojazdu był w znacznej mierze efektem praktycznych doświadczeń kierowców i warsztatów. Dziś takie indywidualne eksperymenty nie mają już sensu, gdyż w pełni wiarygodne są tylko ustalenia i zalecenia specjalistycznych laboratoriów, działających zarówno u producentów silników, jak i w renomowanych wytwórniach świec. W związku z tym jednak serwisanci i użytkownicy stają często przed problemem wyboru najlepszej spośród konkurencyjnych ofert, czyli znalezienia prawidłowej odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czy świece zastosowane w oryginalnym wyposażeniu danego modelu pojazdu są z zasady lepsze od zamienników, nawet tych oferowanych i rekomendowanych przez budzące zaufanie specjalistyczne marki?
  • Jakie obiektywne kryteria decydują o wyborze dostawcy świec OE przez producenta pojazdu?
  • Czy wzajemna zamienność świec zapłonowych rekomendowanych przez różnych ich producentów do tego samego silnika dotyczy także cykli ich wymiany mierzonych przebiegiem pojazdu?
  • W jakim stopniu różnice konstrukcyjne pomiędzy alternatywnymi modelami świec (np. grubość i materiał elektrod) wpływają na ich praktycznie odczuwalne właściwości użytkowe?
  • Na ile uzasadniona jest zmiana modelu (rodzaju?) stosowanych świec po adaptacji silnika do zasilania gazem LPG lub CNG?

Jak zwykle zwróciliśmy się w tych sprawach do znanych w branży ekspertów i publikujemy teraz wyrażone przez nich opinie.

świece zapłonowe

Valentin Lutsch

Federal-Mogul/Beru

W dialogu z przemysłem motoryzacyjnym

Firmy oferujące świece zapłonowe są różne. Część z nich wytwarza świece dla producentów pojazdów na pierwszy montaż – są to tak zwani dostawcy OE (wyposażenia fabrycznego). W większości wypadków świece oferowane przez nich na rynku niezależnym są identyczne z dostarczanymi na pierwszy montaż. Istnieją również firmy, które nie są dostawcami producentów pojazdów. Oczywiście w takim przypadku świece oferowane na rynku niezależnym nie mogą być identyczne z montowanymi fabrycznie, ale nie musi to oznaczać, że ich jakość nie jest dobra. Na każdym rynku występują produkty lepszej i gorszej jakości. Świece zapłonowe Beru są produkowane i dostarczane do wielu różnych typów silników oraz zastosowań. Producenci świec zapłonowych, tacy jak Beru, dostarczający swoje wyroby na montaż fabryczny, gwarantują klientom tę samą jakość na rynku niezależnym. Pozostali nie mogą tego zapewnić.

Producenci pojazdów zazwyczaj mają wieloletnie umowy ze sprawdzonymi dostawcami wyposażenia (takimi jak Beru), budując wzajemne zaufanie oraz współpracę badawczo-rozwojową. Części na pierwszy montaż dostosowane są do konkretnej charakterystyki tworzonego silnika i są wynikiem wspólnego procesu rozwojowego. Kryteria wyboru dostawcy fabrycznego to: udokumentowane sukcesy, biegłość techniczna, innowacyjność oraz poziom jakości potwierdzony stosownym certyfikatem. Dodatkowo wymagana jest pewna elastyczność handlowa, ale nie jest to czynnik decydujący, zwłaszcza w przypadku pracy nad nowoczesnym, kompaktowym silnikiem. Zespół badawczo-rozwojowy Beru prowadzi ciągły dialog z przemysłem motoryzacyjnym i uczestniczy w bieżących projektach. Dzięki temu Beru ma bezpośredni dostęp do wielu nowych technologii i materiałów.

świece zapłonowe

Oczywiście świece zapłonowe różnych marek będą pasować do konkretnego silnika, ale nie wszystkie mają taką samą jakość, a co za tym idzie – również ich żywotność jest różna. Zestawienia różnych świec zapłonowych często nadużywa się do błędnego porównywania ceny. Kiedy porównuje się świece dostępne dla tego samego typu silnika, warto jest zwrócić uwagę na ich składniki (tytan, iryd itd.), gdyż świece zapłonowe innej jakości to inne cykle wymiany.

Elektrody kompozytowe składają się głównie ze stopów niklu oraz miedzianego rdzenia, co daje dobrą przewodność cieplną i wysoką odporność na korozję. Elektrody ze srebra gwarantują dobrą przewodność cieplną i elektryczną. Elektrody tytanowe to doskonała przewodność cieplna oraz wysoka odporność na korozję. Elektrody pokryte platyną są bardzo odporne na korozję i uszkodzenia erozyjne.

W ofercie Beru można znaleźć świece zapłonowe specjalnie zaprojektowane do silników zasilanych gazem. Jeżeli jednak w modyfikowanym silniku pierwotnie zastosowano właściwy typ świec, to one też spełnią swoje zadanie. Jednakże zasilanie gazem często powoduje problemy, z którymi na co dzień stykają się pracownicy infolinii Beru. Ich główne przyczyny to stopień wymieszania LPG, który często różni się od wymaganego dla danego silnika. Problemy są powodowane również przez wyższe temperatury spalania gazu – świece zapłonowe i zawory narażone są na większe obciążenia niż w przypadku zasilania benzyną.




 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2