strona główna Forum profesjonalistów Współczesne zasady doboru świec zapłonowych
2013-11-12, ostatnia aktualizacja 2013-11-12 07:22

Współczesne zasady doboru świec zapłonowych

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

świece zapłonowe

Adam Gertruda

Denso Polska

Od świecy zależy moc i zużycie paliwa

Słyszy się czasem opinie, że świece zastosowane w oryginalnym wyposażeniu danego modelu pojazdu są z zasady lepsze od zamienników, nawet tych oferowanych i rekomendowanych przez budzące zaufanie specjalistyczne marki.

Jest to twierdzenie bardzo uproszczone, a w przypadku produktów Denso wręcz nieprawdziwe, ponieważ nasza firma dostarcza dokładnie takie same świece na rynek wtórny, jak i na pierwszy montaż (OE). Nie ma tu żadnej różnicy jakości, co potwierdzają certyfikaty QS 9000 ISO 9000 przyznawane wszystkim typoszeregom naszych świec zapłonowych.

Producent pojazdu przed podjęciem decyzji o wyborze dostawcy świec zapłonowych zleca liczne badania i próby, a następnie spośród testowanych modeli wybiera ten, z jego punktu widzenia, najodpowiedniejszy. Uwzględnia się przy tym nie tylko kryteria związane z konstrukcją danego silnika i jego układu zapłonowego, lecz również takie czynniki dodatkowe, jak rodzaj samochodu (rodzinny, miejski, sportowy), docelową grupę głównych użytkowników (płeć i wiek), typowe temperatury zewnętrzne oraz wilgotność powietrza w regionie przeznaczenia pojazdu.

Parametry związane z silnikiem to m.in.: skład mieszanki paliwowo-powietrznej (współczynnik lambda), energia iskry potrzebna do zapłonu, usytuowanie świecy w komorze spalania, a także jej zdolność odprowadzania ciepła przez izolator (wartość cieplna świecy) – istotna dla samooczyszczania się z nagaru.

Oczywiście producent samochodu liczy się także z zamożnością klienta docelowego. Jak wiadomo, świece niklowe są relatywnie tanie, ale mają mniejszą energię iskry i niższą trwałość niż np. świece platynowe. Dla najbardziej wymagających klientów przeznaczone są świece irydowe (choć w przypadku Denso są one często tańsze od platynowych).

Częstotliwość wymian świec zapłonowych zależy od technologii i materiałów użytych do ich produkcji. Przede wszystkim chodzi o odporność materiału na korozję elektryczną i temperaturową. W przypadku silników napędzanych benzyną przebieg świec niklowych szacuje się na 30 000 km, platynowych Standard – na ok. 70 000 km, a Double Platinum – powyżej 80 000 km. Przebieg świec irydowych, zależnie od grubości elektrody centralnej i konstrukcji elektrody masy, wynosi od 60 000 km do 120 000 km w przypadku świec Denso Super Ignition Plug.

świece zapłonowe

Grubość elektrody centralnej i konstrukcja elektrody masy mają ogromy wpływ na proces spalania mieszanki. Im mniejsze pole powierzchni elektrody centralnej, tym mniejsze napięcie potrzebne jest do przeskoku iskry (świece Denso Iridium mają elektrodę centralną o średnicy 0,4 mm; to aktualnie najcieńsza elektroda na świecie). Oczywiście istotny jest również odstęp między elektrodami. Kluczowe znaczenie ma też elektroda masowa. Denso już w 1974 roku zastosowało elektrodę masową w kształcie litery "U". Ten prosty zabieg pozwolił na lepsze skoncentrowanie iskry na mniejszej powierzchni, dzięki czemu zwiększyła się wydajność świecy. Innym sposobem zwiększenia zapłonności jest stosowanie płytek z metali szlachetnych wspawanych do elektrody masy.

W 2003 roku firma Denso wyprodukowała świecę irydową z wyciągniętą platynową elektrodą masy Super Ignition Plug. Następnie, w oparciu o tę konstrukcję, opracowano i wprowadzono na rynek wtórny świecę Twin Tip (TT), która odniosła ogromny sukces. Jest to świeca niklowa bez metali szlachetnych (ma cenę porównywalną ze świecą niklową), ale ze zmniejszoną do 1,5 mm średnicą elektrody środkowej oraz wyciągniętą elektrodą masy.

W obu wspomnianych przypadkach – SIP oraz TT – wyciągnięcie elektrody masy pozwala na optymalne wykorzystanie energii elektrycznej, czego skutkiem jest mniejsze zużycie paliwa, większa kultura pracy silnika i odczuwalne zwiększenie jego mocy.

LPG, CNG czy LNG tworzą mieszanki paliwowo-powietrzne o większej o połowę rezystancji elektrycznej. Świece zapłonowe muszą więc być zasilane z cewki zapłonowej o połowę wyższym napięciem. W silnikach benzynowych wystarcza zwykle 10–15 kV, a przy LPG wymagane jest 25–30 kV.

Zwiększone napięcie i zwiększona temperatura spalania LPG powodują, że świece zapłonowe w tych silnikach powinniśmy wymieniać o wiele częściej. Dlatego też do silników zasilanych LPG zaleca się stosowanie świec irydowych i platynowych. Tańszym, lecz skutecznym ich odpowiednikiem są np. odporne na erozję temperaturową i elektryczną świece Denso TT, gdyż kompensują wymagane wyższe napięcie mniejszą średnicą elektrod, zapewniając wyższą zapłonność niż świece platynowe.




 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2