strona główna Forum profesjonalistów Współczesne zasady doboru świec zapłonowych
2013-11-12, ostatnia aktualizacja 2013-11-12 07:22

Współczesne zasady doboru świec zapłonowych

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

świece zapłonowe

Zbigniew Borowiec

Iskra Zakłady Precyzyjne

Wyzwania rynku wtórnego

Rosnące wymagania użytkowników samochodów oraz coraz ostrzejsze normy dotyczące ochrony środowiska stawiają przed konstruktorami silników samochodowych coraz większe wyzwania. Przy projektowaniu nowych samochodów konieczna jest ścisła współpraca konstruktora silnika z producentem świec zapłonowych, który musi bezwzględnie spełnić stawiane mu wymogi. W Polsce nie ma obecnie produkcji silników z zapłonem iskrowym, więc Iskra jako producent świec skupia się na ich dostarczaniu do punktów serwisowych (ASO Fiat i firm zajmujących się serwisowaniem samochodów Daewoo) oraz na rynek części zamiennych.

Przy ustalaniu własnych zamienników dla świec OEM obowiązuje w Iskrze zasada identycznej ich jakości. Proces doboru odpowiedników oryginalnych świec jest nie mniej skomplikowany niż badania kwalifikacyjne, które przechodzą świece dostarczane do punktów serwisowych. Obejmują one analizę zastosowanych rozwiązań oraz bardzo dokładne badanie wzorów. Na podstawie wyników tych badań dobierane są zamienniki. Etapem końcowym są badania porównawcze. Przy takim podejściu do sprawy nie ma obaw o prawidłową pracę tak dobranych wyrobów.

Często producenci obok podstawowych modeli świec oferują w swoich katalogach różne nowinki techniczne, mające, z jednej strony, poprawiać jakość iskry, a z drugiej – wydłużać żywotność świecy. W przeszłości taką nowinką były świece wieloelektrodowe z dwiema, trzema lub czterem elektrodami bocznymi.

Nie dawały one wprawdzie kilku iskier jednocześnie, gdyż iskra "wybiera sobie" najkrótszą w danej chwili drogę, lecz niewątpliwą ich zaletą była znacznie wydłużona żywotność, ponieważ zamiast jednej pary elektrod pracowało ich kilka. Wadą stosowania takich świec zamiast oryginalnych jednoelektrodowych jest zmiana przebiegu wyładowania elektrycznego, inne rozchodzenie się płomieni w komorze spalania oraz utrudnione samooczyszczanie się stożków izolatorów. Znaczenie tych zjawisk zostało jednak bardzo ograniczone dzięki poprawie jakości paliw, więc świece wieloelektrodowe zaczęły być wprowadzane do pierwszego montażu pojazdów. Np. Opel powszechnie stosuje świece dwuelektrodowe, a grupa VW przez wiele lat montowała świece trójelektrodowe.

świece zapłonowe

Poprawę jakości iskry można też uzyskać poprzez modyfikację kształtu elektrod. Czołowi producenci świec stosują tu kilka rozwiązań dających podobne efekty. Może to być wgłębienie w kształcie "V" na elektrodzie środkowej albo rowek w kształcie "U" wzdłuż elektrody bocznej, jak w świecach Iskra U-Super. Wprowadzenie dwu ostrych krawędzi w szczelinie między elektrodami zwiększa obszar jonizacji w początkowej fazie zapłonu, co powoduje wzrost energii iskry, a tym samym – poprawę dynamiki silnika i zmniejszenie toksyczności spalin. Dlatego rozwiązania takie, jak U-Super lub V-line, powoli wypierają standardowe świece jednoelektrodowe.

Ciekawym, coraz szerzej stosowanym rozwiązaniem są świece z końcówkami irydowo-platynowymi dospawanymi laserowo do standardowych elektrod. Posiadają one większą energię iskry oraz znacząco wydłużoną żywotność, a ich wadą jest dosyć wysoka cena.

Stosowanie w samochodach instalacji LPG/CNG postawiło przed konstruktorami świec nowe wyzwanie, gdyż średnie temperatury spalania gazu są wyższe, a jonizacja gazu jest trudniejsza niż etyliny. Dodatkowo świece takie muszą dobrze pracować przy obu tych rodzajach paliw. Pierwsze na polskim rynku świece przystosowane do współpracy z instalacjami gazowymi wprowadziła do sprzedaży Iskra. Była to linia Gas-Super. Świece takie mają zmienioną konstrukcję w stosunku do świec standardowych – są zimniejsze (średnio od 5 do 7%), a co za tym idzie – odporniejsze na działanie wyższych temperatur. Zmiana jest tak dobrana, aby już dobrze pracowały na LPG czy CNG i jednocześnie zbytnio nie traciły swych właściwości samooczyszczania przy jeździe na benzynie. Posiadają one również fabrycznie zmniejszoną szczelinę, co ułatwia zapłon gazu przy jego utrudnionej jonizacji.




 

Wasi dostawcy


Podobne

Polecane


ver. 2023#2