strona główna Forum profesjonalistów Współczesne zasady doboru świec zapłonowych
2013-11-12, ostatnia aktualizacja 2013-11-12 07:22

Współczesne zasady doboru świec zapłonowych

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

Fot. Denso, Expert Auto, Federal-Mogul, Iskra, NGK,

świece zapłonowe

Tomasz Wieczorek

Expert Auto/Brisk

Nie ma świecy idealnej

Świece zapłonowe firmy Brisk Tabor a.s. z Czeskiej Republiki dostarczane na pierwszy montaż samochodów grupy VW (Škoda, Volkswagen, Audi, Seat), Renault / Dacia, Volvo, Lamborghini oraz Toyota, są produkowane z dokładnie takich samych materiałów, jak produkty tej marki oferowane na rynku wtórnym.

Producenci samochodów stawiają przed producentami świec zapłonowych różnorodne wymagania dotyczące zapotrzebowania na energię elektryczną, żywotności, specjalnych kształtów oraz wielkości. Każdy model świecy po wykonaniu prototypu przechodzi szereg testów.

Różni producenci świec zapłonowych używają do ich wytwarzania odmiennych materiałów, szczególnie chodzi tutaj o materiał elektrod oraz innych części uczestniczących w generowaniu iskry elektrycznej. Jakość tych materiałów oraz ilość elektrod świecy ma znaczący wpływ na jej żywotność, co warunkuje wielkość przebiegów pojazdu pomiędzy kolejnymi wymianami. Świeca standardowa jednoelektrodowa powinna być wymieniana co 20 000 km, a irydowa lub platynowa zachowuje sprawność nawet przez 100 000 km.

świece zapłonowe

Zadaniem wszystkich świec zapłonowych jest jak najlepsze wykorzystanie energii dostarczanej silnikowi w paliwie, lecz różne ich konstrukcje oraz zastosowane materiały mają odczuwalny dla kierowcy wpływ na pracę silnika. Nie ma tu jednak konstrukcji idealnej, czyli łączącej niskie zapotrzebowanie na energię elektryczną z nieograniczonymi możliwościami przeskoku iskry. Dlatego firma Brisk wprowadziła na rynek świece Premium ZC/ZS, w których trzy iskry przeskakują jednocześnie pomiędzy dwoma pierścieniami magnetycznymi. Z kolei w modelu Premium LGS zastosowano cztery szerokie elektrody zewnętrze oraz tzw. iskrę ślizgową, której kąt przeskoku iskry jest zbliżony do 360 stopni. Dzięki takim rozwiązaniom mieszanka paliwowo-powietrzna jest zapalana w miejscu jej największego zjonizowania, co sprawia, że silnik staje się w swej charakterystyce bardziej dynamiczny i elastyczny. Mankamentem jest wysokie napięcie zasilania, wynoszące aż 18 kV, oraz fakt, iż przy spalaniu LPG lub CNG żywotność świecy spada do 10 000 – 15 000 km.

Silniki zasilane LPG lub CNG mają o około 70°C wyższą temperaturę pracy i trudniejszy zapłon mieszanki niż przy spalaniu benzyny, czego efektem jest tzw. wypadanie zapłonów. Dlatego wraz z założeniem instalacji gazowej należy dotychczas używane świece wymienić na nowe, specjalnie przystosowane do tego rodzaju zasilania, np. na model Brisk Silver, w którym do produkcji elektrody centralnej wykorzystano srebro, zmodyfikowano kształt izolatora i elektrody zewnętrznej oraz zmniejszono przerwę między elektrodami. Zastosowanie srebra pozwala uzyskać przeskok iskry już przy napięciu 11 kV, a standardowa świeca potrzebuje 15 kV. Ma to ogromny wpływ na żywotność całego układu zapłonowego, a trwałość samej świecy wynosi 20 000 km.




 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2