strona główna Diagnostyka Diagnozowanie klimatyzacji w samochodach
2014-04-18, ostatnia aktualizacja 2014-04-18 06:24

Diagnozowanie klimatyzacji w samochodach

Fot. Bosch

Fot. Bosch

Diagnozowanie usterek za pomocą stacji serwisowej

Jeśli przy wyłączonej klimatyzacji (w opisanych uprzednio warunkach pomiarowych) ciśnienia niskie i wysokie nie osiągają wartości 3 barów, a klimatyzacja nie daje się ponownie uruchomić, najbardziej prawdopodobną przyczyną niesprawności jest niedostateczna ilość czynnika w obiegu chłodniczym. Należy w takiej sytuacji napełnić układ czynnikiem chłodniczym i sprawdzić szczelność układu.

Jeśli natomiast w 5 minut po wyłączeniu klimatyzacji ciśnienia w obu sekcjach (niskie i wysokie) przekraczają wartość 6 barów, należy podejrzewać, iż ich nadmierny wzrost jest wywołany zbyt wysoką temperaturą zewnętrzną (co nie stanowi usterki układu) albo zbyt dużą ilością czynnika w obiegu (co wymaga odpowiedniego skorygowania).

diagnostyka klimatyzacji

Gdy przy wyłączonej klimatyzacji ciśnienie niskie i wysokie jest równe 0 bar i nie można układu uruchomić, przyczyną może być całkowite opróżnienie obiegu, który w takiej sytuacji trzeba odpowiednio napełnić i wykonać sprawdzenie jego szczelności oraz działania.

Przy włączonej klimatyzacji za małe ciśnienie w sekcji niskociśnieniowej wynika przeważnie z pogorszonej wymiany ciepła w elementach obiegu (parownik, skraplacz) albo z utrudnionej cyrkulacji czynnika chłodniczego.

W pierwszym wypadku należy sprawdzić:

  • drożność filtra przeciwpyłkowego,
  • czystość zewnętrznych powierzchni wymienników ciepła,
  • działanie wentylacji wnętrza pojazdu.

Przyczyną utrudnionej cyrkulacji czynnika chłodniczego może być:

  • zablokowanie zaworu rozprężnego w położeniu częściowo zamkniętym,
  • częściowe zanieczyszczenie dyszy dławiącej,
  • zanieczyszczenie wylotu osuszacza z filtrem,
  • zablokowanie lodem, który powstał z wody znajdującej się w czynniku chłodniczym za zaworem (dyszą dławiącą) lub inną niepożądaną w układzie restrykcją.

Zbyt wysokie ciśnienie w niskociśnieniowej sekcji włączonej klimatyzacji (przy zachowaniu podanych wcześniej warunków pomiarowych) oraz występująca równocześnie nadmierna temperatura powietrza przy wylocie z dysz nawiewu może być skutkiem za dużej ilości oleju w obiegu chłodniczym. Kiedy zaś nadmiernemu ciśnieniu w tej sekcji towarzyszy zbyt niska temperatura nawiewanego powietrza, przyczyną usterki może być nadmierna ilość czynnika chłodniczego lub zablokowanie zaworu rozprężnego w pozycji otwarcia.

diagnostyka klimatyzacji

Za małe ciśnienie w wysokociśnieniowej części obiegu przy włączonej klimatyzacji i równocześnie zbyt wysoka temperatura nawiewanego powietrza mogą stanowić objaw niedostatecznej ilości czynnika chłodniczego w obiegu. Jeśli jednak przy zbyt niskim ciśnieniu w sekcji wysokociśnieniowej temperatura powietrza na wylocie z dysz jest prawidłowa, możemy mieć do czynienia z wysoką temperaturą zewnętrzną, czyli nie ma usterki w systemie.

Nadmierne ciśnienie w części wysokociśnieniowej przy włączonej klimatyzacji może być skutkiem:

  • zbyt dużej ilości czynnika chłodniczego w obiegu,
  • awarii wentylatora skraplacza lub zanieczyszczenia zewnętrznej powierzchni chłodzącej,
  • uszkodzenia czujnika ciśnienia.

Gdy przy włączonej klimatyzacji ciśnienia w obu sekcjach są identyczne, problem dotyczy sprężarki. Należy wówczas sprawdzić:

  • czy naprężenie paska klinowego jej napędu jest prawidłowe,
  • stopień zużycia sprzęgła elektromagnetycznego i ewentualne wycieki smaru z jego obudowy,
  • prawidłowość połączeń elektrycznych (zasilania i "masy") sprzęgła elektromagnetycznego,
  • efektywność działania mechanicznych części sprężarki (właściwy dobór pojemności skokowej, szczelność pierścieni i zaworu).

Za małe ciśnienia w obu sekcjach przy włączonej klimatyzacji mogą świadczyć o niedoborze czynnika chłodniczego, a z kolei zbyt duże wynikają zwykle z jego nadmiaru bądź z zanieczyszczenia skraplacza lub uszkodzenia jego wentylatora.





Grzegorz Dąbrowski
Diagnostyka samochodowa, Robert Bosch

  • 2019-06-21 03:14

    Wartościowe informacje

    Arkadiusz

    Bardzo ciekawy artykuł, przydatne informacje podczas samodzielnego serwisowania klimatyzacji.

    skomentuj


 

Wasi dostawcy

Podobne

Polecane


ver. 2023#2