Diagnozowanie usterek za pomocą stacji serwisowej
Jeśli przy wyłączonej klimatyzacji (w opisanych uprzednio warunkach pomiarowych) ciśnienia niskie i wysokie nie osiągają wartości 3 barów, a klimatyzacja nie daje się ponownie uruchomić, najbardziej prawdopodobną przyczyną niesprawności jest niedostateczna ilość czynnika w obiegu chłodniczym. Należy w takiej sytuacji napełnić układ czynnikiem chłodniczym i sprawdzić szczelność układu.
Jeśli natomiast w 5 minut po wyłączeniu klimatyzacji ciśnienia w obu sekcjach (niskie i wysokie) przekraczają wartość 6 barów, należy podejrzewać, iż ich nadmierny wzrost jest wywołany zbyt wysoką temperaturą zewnętrzną (co nie stanowi usterki układu) albo zbyt dużą ilością czynnika w obiegu (co wymaga odpowiedniego skorygowania).
Gdy przy wyłączonej klimatyzacji ciśnienie niskie i wysokie jest równe 0 bar i nie można układu uruchomić, przyczyną może być całkowite opróżnienie obiegu, który w takiej sytuacji trzeba odpowiednio napełnić i wykonać sprawdzenie jego szczelności oraz działania.
Przy włączonej klimatyzacji za małe ciśnienie w sekcji niskociśnieniowej wynika przeważnie z pogorszonej wymiany ciepła w elementach obiegu (parownik, skraplacz) albo z utrudnionej cyrkulacji czynnika chłodniczego.
W pierwszym wypadku należy sprawdzić:
Przyczyną utrudnionej cyrkulacji czynnika chłodniczego może być:
Zbyt wysokie ciśnienie w niskociśnieniowej sekcji włączonej klimatyzacji (przy zachowaniu podanych wcześniej warunków pomiarowych) oraz występująca równocześnie nadmierna temperatura powietrza przy wylocie z dysz nawiewu może być skutkiem za dużej ilości oleju w obiegu chłodniczym. Kiedy zaś nadmiernemu ciśnieniu w tej sekcji towarzyszy zbyt niska temperatura nawiewanego powietrza, przyczyną usterki może być nadmierna ilość czynnika chłodniczego lub zablokowanie zaworu rozprężnego w pozycji otwarcia.
Za małe ciśnienie w wysokociśnieniowej części obiegu przy włączonej klimatyzacji i równocześnie zbyt wysoka temperatura nawiewanego powietrza mogą stanowić objaw niedostatecznej ilości czynnika chłodniczego w obiegu. Jeśli jednak przy zbyt niskim ciśnieniu w sekcji wysokociśnieniowej temperatura powietrza na wylocie z dysz jest prawidłowa, możemy mieć do czynienia z wysoką temperaturą zewnętrzną, czyli nie ma usterki w systemie.
Nadmierne ciśnienie w części wysokociśnieniowej przy włączonej klimatyzacji może być skutkiem:
Gdy przy włączonej klimatyzacji ciśnienia w obu sekcjach są identyczne, problem dotyczy sprężarki. Należy wówczas sprawdzić:
Za małe ciśnienia w obu sekcjach przy włączonej klimatyzacji mogą świadczyć o niedoborze czynnika chłodniczego, a z kolei zbyt duże wynikają zwykle z jego nadmiaru bądź z zanieczyszczenia skraplacza lub uszkodzenia jego wentylatora.
2019-06-21 03:14
Wartościowe informacje
Arkadiusz
Bardzo ciekawy artykuł, przydatne informacje podczas samodzielnego serwisowania klimatyzacji.
1 komentarzy dodaj komentarz