strona główna Technika motoryzacyjna Opony przyszłości według Goodyeara
2018-07-02, ostatnia aktualizacja 2018-07-02 06:00

Opony przyszłości według Goodyeara

Fot. Goodyear

Fot. Goodyear

Koncepcyjne opony Goodyear odpowiadają na wyzwania przyszłości. Czy w autonomicznych pojazdach zastąpią kierowców? Między innymi o tym mówili firmowi eksperci na ostatniej konferencji koncernu w Warszawie.

Spotkaniu towarzyszyła polska premiera opon znanych jedynie z tegorocznych Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych w Genewie, czyli modeli Goodyear Oxygene z mchem na ścianie bocznej, EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive oraz inteligentnej Eagle F1 Asymetric 3.

Jeszcze parę lat temu nie dawano wiary, że opona może być czymś więcej niż tylko łącznikiem między drogą a pojazdem. Dziś już opony potrafią dopasowywać się do nawierzchni, działać skutecznie nawet po przebiciu, pracować ciszej i bezpieczniej. Jednak Goodyear po raz kolejny udowadnia, że mogą one jeszcze więcej...

Opony przyszłości – konferencja prasowa koncernu Goodyear w Warszawie

W najbliższych latach koncern zamierza skoncentrować swe działania na czterech kluczowych obszarach, określanych mianem F.A.C.E., czyli: floty, pojazdy autonomiczne i połączone z Internetem oraz auta elektryczne.

Według szacunków do 2050 roku większość ludności świata będzie mieszkać w miastach, co spowoduje znaczne obciążenie sieci transportowych, a także środowiska.

Prototypowa opona Goodyear Oxygene oprócz informatyki i nauk technicznych wykorzystuje również zdobycze biologii

Produkty, takie jak Oxygene, wyposażone w sztuczną inteligencję i system komunikacji światłem widzialnym LiFi umożliwią łączenie się opony z Internetem Rzeczy, komunikację z innymi pojazdami (V2V) i infrastrukturą (V2I) w celu wymiany danych. Ogromne znaczenie dla przyszłej miejskiej motoryzacji może mieć też zdolność opony koncepcyjnej Goodyear do oczyszczania powietrza. Specjalny bieżnik ogumienia Oxygene wychwytuje wilgoć z nawierzchni i wchłania dwutlenek węgla z powietrza, by odżywiać nimi mech rosnący na ścianie bocznej opony, a proces fotosyntezy powoduje uwalnianie tlenu. Oxygene wykorzystuje też energię generowaną przez fotosyntezę do zasilania elektroniki, w tym czujników, procesora sztucznej inteligencji oraz paska świetlnego opony, który zmienia kolory, ostrzegając innych użytkowników drogi o manewrach pojazdu, takich jak zmiana pasa ruchu lub hamowanie.

Miniaturowy moduł we wnętrzu opony zapewnia jej komunikację z internetową "chmurą" dostępną dla różnych użytkowników

Zastosowanie sztucznej inteligencji (AI) pozwala na łączenie różnych dziedzin, takich jak sensoryka i uczenie maszynowe w jedną całość, która pozwala na lepsze dostosowanie się produktu do warunków zewnętrznych.

Projektując opony koncepcyjne, inżynierowie Goodyear z Centrum Innowacji w Luksemburgu myślą nie tylko o dalszej przyszłości, ale przygotowują też rozwiązania dla pojazdów, które już niebawem mogą znaleźć się w powszechnym użyciu. Prototyp EfficientGrip Performance z technologią Electric Drive ma szansę pojawić się na drogach już w przyszłym roku. Został opracowany z myślą o rozwijającym się rynku pojazdów elektrycznych. Dzięki innowacyjnej rzeźbie bieżnika zapewnia dłuższe przebiegi, a także cichszą i bardziej komfortową jazdę oraz opory toczenia, co przekłada się na dłuższy zasięg samochodów.

Model Goodyear EfficientGrip Electric Drive, mimo klasycznego wyglądu, wnosi rewolucyjne zmiany wszystkich parametrów opony

Z kolei Eagle F1 Asymetric 3, wyposażona w kompletny system czujników i algorytmy pracujące w chmurze, została opracowana z myślą o flotach. Prototyp inteligentnej opony Goodyear umożliwia stałą łączność i współdzielenie danych w czasie rzeczywistym, co pozwala optymalnie eksploatować opony, wdrażać bezpieczniejszą i tańszą motoryzację oraz maksymalizować czas bez przestojów. Czujniki w inteligentnym ogumieniu Goodyear zbierają dane z pojazdu oraz źródeł zewnętrznych i w czasie rzeczywistym dostarczają je do specjalnych algorytmów, opracowanych przez inżynierów firmy. Dzięki temu informacje o oponie i jej statusie – w tym stopniu zużycia, temperaturze i ciśnieniu – są stale uaktualniane i współdzielone z operatorem floty.

Czy konsumenci są gotowi na nadchodzącą rewolucję? Zdaniem Katarzy Panek z firmy Panek SA świadczącej usługi car-sharing, widać tu duże, pozytywne zmiany, zwłaszcza w Polsce. Nasze społeczeństwo jest gotowe na zmiany, doskonale potrafi się do nich dostosować, należy też do najbardziej kreatywnych w Europie.

Tagi

Opony  GoodYear 



Wasi dostawcy

Podobne

Polecane